Instagram för dummies (hiss eller diss?)

Jag har ett konto som aldrig används. Kommer inte ens ihåg vad jag heter :D har säkert lagt till nån som jag följer men har ingen har ingen aning om vem. Kanske skapar ett nytt konto i framtiden. Tycker än så länge att det är inget att ha. Typ som snap. Men det kanske ändrar sig
 
Jag använder Insta mycket. Främst för ”stories”, där lägger jag nog upp något varje vecka till något varannan dag i perioder. Är det festligheter eller resor är det superkul att ha lite korta klipp som minnen i efterhand :) Jag använder stories mest som interaktion med vänner och bekanta. Vi svarar korta kommentarer eller bara en emoji. Kul sätt att följa varandra och hålla lättsam kontakt! Vanliga bilder på Insta är jag lite mer kräsen med och lägger bara upp bilder som jag tycker är fina, men det blir ändå allt från resa till vardag.

FB använder jag nästan enbart till att hålla koll på evenemangsinbjudningar, och läsa artiklar som vänner delar.
 
Jag använder Insta mycket. Främst för ”stories”, där lägger jag nog upp något varje vecka till något varannan dag i perioder. Är det festligheter eller resor är det superkul att ha lite korta klipp som minnen i efterhand :) Jag använder stories mest som interaktion med vänner och bekanta. Vi svarar korta kommentarer eller bara en emoji. Kul sätt att följa varandra och hålla lättsam kontakt! Vanliga bilder på Insta är jag lite mer kräsen med och lägger bara upp bilder som jag tycker är fina, men det blir ändå allt från resa till vardag.

FB använder jag nästan enbart till att hålla koll på evenemangsinbjudningar, och läsa artiklar som vänner delar.

Blir inte "stories" på insta borta efter ett dygn, så som på snap?

Jag använder snap för oseriösa stories och insta för mer seriösa saker/fina bilder.
 
Blir inte "stories" på insta borta efter ett dygn, så som på snap?

Jag använder snap för oseriösa stories och insta för mer seriösa saker/fina bilder.

Jo! Vilket är lite poängen. Man delar ett "skönt träningspass", "hunden är söt just nu", "äter ostmacka till frukost" eller "vi dricker hot-shots på after ski!" utan att det behöver ligga kvar för allas beskådan år 2027 liksom. Det används precis som snap, men eftersom mina vänner inte finns på snap (förutom en handfull) så blir inte snap så givande för mig. Vi använder insta stories i stället, fast med precis samma syfte.
 
Jo! Vilket är lite poängen. Man delar ett "skönt träningspass", "hunden är söt just nu", "äter ostmacka till frukost" eller "vi dricker hot-shots på after ski!" utan att det behöver ligga kvar för allas beskådan år 2027 liksom. Det används precis som snap, men eftersom mina vänner inte finns på snap (förutom en handfull) så blir inte snap så givande för mig. Vi använder insta stories i stället, fast med precis samma syfte.

Okej, jag blev bara lite fundersam iom att du skrev att det var kul att ha korta klipp som minnen i efterhand... :)
 
Okej, jag blev bara lite fundersam iom att du skrev att det var kul att ha korta klipp som minnen i efterhand... :)

Aha! Ja, dom sparas på insta även fast de inte syns för allmänheten. Sedan kan man dessutom skapa "höjdpunkter" på sin profil ifall man vill sammanställa klippen från exempelvis en weekend. Så kan man döpa höjdpunkten till "Paris 2018" och den ligger på ens profil, och folk kan gå in och kika även efter dessa 24 h.
 
Det finns tre punkter ovanför din bild på insta. Välj "kopiera länk". Då är det bara att klistra in här. Tidigare så upplever jag dock att själva filmen blivit inklistrad, nu verkar man behöva klicka på länken. Något sen den senaste uppdateringen?

Jag får inte upp något "kopiera länk" :confused:
Trycker jag på de tre punkterna så ser det ut såhär:

27598


Och väljer jag dela så kommer jag till dela till olika appar.
 
Det enda jag tycker är bättre på Fb än insta är att man på Fb kan dölja vissa inlägg för vissa vänner, det funkar bara på händelser på insta.

Facebook har jag bara för att följa vissa grupper som jag är med i, men jag har stundvis funderat på att ta bort kontot helt. Mitt Instagram har jag också bantat rejält, vilket också är smidigt för man kan flytta bilder till arkivet så att de ligger kvar så att jag kan se, men ingen annan.
 
Jag tycker Insta är bättre där man kan välja vilka man vill ha som följare. På facebook måste man ju dras med en del som man gärna skulle vilja blockera i vissa grupper. Nu senast fick jag skäll på Messenger när jag använde en av de vanliga emojarna när jag tyckte att tipsa på ks till en sjuk häst var olämpligt.
 
Jag har inte instagram men har länge funderat på att skaffa det. Vad använder ni det till? Är det värt att ha det? Ska man ha sitt eget namn som namn eller ska man hitta på nåt? Hur hittar man folk att följa? Är det bara en massa plutande selfies överallt eller finns det vettiga konton att följa?

Jag har lite lessnat på att det på Facebook känns som att jag måste hitta på nåt så himla SPECIELLT varje gång jag vill lägga upp en bild och tänker mig att Instagram är bättre för en spontan bild nån gång ibland. Har jag fattat rätt då?

Info PLZ

Jag älskar instagram! Har två konton, ett personligt där jag främst pratar om psykisk ohälsa kroppspositivitet, och bilder blir där efter. Men den är inte så jätteaktiv. Sen har jag en för mina växter också. Den är mycket mer aktiv (minst en bild om dagen). Jag är nog lite beroende av instagram tror jag.
Justja, jag har även ett helt anonymt konto där jag inte följer någon. Använder väl mest det för att "snoka" haha. Och det där lät absolut inte creepy... :)
 
Jag älskar instagram! Har två konton, ett personligt där jag främst pratar om psykisk ohälsa kroppspositivitet, och bilder blir där efter. Men den är inte så jätteaktiv. Sen har jag en för mina växter också. Den är mycket mer aktiv (minst en bild om dagen). Jag är nog lite beroende av instagram tror jag.
Justja, jag har även ett helt anonymt konto där jag inte följer någon. Använder väl mest det för att "snoka" haha. Och det där lät absolut inte creepy... :)
Måste få veta vilket växtkontot är!! :love:
 
Hur menar du att du inte kan snoka med dina vanliga konton 🤔 Eller menar du storys? Annars syns det väl inget?

Kan kan jag ju, men jag har en tendens att råka gilla vissa bilder. Ibland är det något jag helst inte vill göra :p Är dock inget jag aktivt sysslar med. Att vara inne och snoka alltså. Men ibland är det himlans smidigt :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 999
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 320
Senast: Disen
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 626
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp