Installera bredband (Felia)

S

Siriano

Någon som vill ha en julnöt och knäcka? :angel: Då jag ska föreställa den som är minst okunnig på datorer i min familj tyckte mina föräldrar att det var jättelämpligt att jag ska installera deras bredband nu när jag är hemma och hälsar på i julhelgen. Det går inte sådär jättebra... Sitter nu på uppringt modem igen för att kunna ställa denna fråga.

Har kört Telias Start-cd och installerat "Säker Surf" (brandvägg och antivirus) i utvärderingsläge. Installerade sedan DSL-modemet och alla lampor tänds så fint (PWR(Power), LAN-1 indikator och DSL/ACT-indikator) och om jag går in på Nätverksanslutningar via Kontrollpanelen så ser jag att Anslutningen till mitt lokala nätverk är aktiverat.

Sedan så är det dags att Konfigurera nätverksanslutningarna, går in på Egenskaper för Anslutning till lokalt nätverk, markerar Internet Protocol TCP/IP och klickar på egenskaper. Ser till att rätt inställningar är gjorda. Därefter är det dags för att Konfig. webbläsaren och även där är rätt inställningar gjorda. So far so good...

Sedan är det dags att stoppa i Start-cdn igen och då får jag upp en fråga vilket nätverkskort jag vill använda (finns endast ett alternativ=det vi har) Intel(R) PRO/100 VE Network Connection, sedan börjar datorn söka, efter en stund kommer följande meddelande:

Kontaktproblem
Den enhet du valt kan inte användas för kontakt mot Telias nätverk. Har du haft någon annan dator eller router inkopplad på din anslutning de senaste 20 minutrarna?

Eftersom jag inte har det så svarar jag "Nej", datorn tänker en stund och följande kommer:

Problem att kontakta nätverket
Du har problem att kontakta nätverket, vilket kan bero på något av följande:

Kablar är ej korrekt anslutna.
Strömknappen på routern, modemet eller hubben är ej påslagen.
DSL-routern är ej korrekt konfigurerad.
DSL-modemet har ingen kontakt med stationen.
Om du har en brandvägg installerad, kontrollera inställningarna.
Kontrollera att utrustningen sitter i första jacket.
Du har valt fel nätverksenhet i listan.
Det är problem med Telias nätverk.
Om du har en router installerad kan du prova att koppla från den innan du försöker igen.

Åtgärda det av ovanstående som stämmer i ditt fall och klicka på "Försök igen".


Eftersom inget av ovanstående stämmer så trycker jag på "Försök igen" och hamnar åter på "Välj nätverkskort" och så fortsätter alltihop en vända till. Och här kör jag fast...

Vet inte vad som är fel, bredbandet sitter i första telefonjacket och eftersom jag får upp ikonen med att det Lokala nätverket är anslutet tycker jag det borde vara ok, eller?
 
Sv: Installera bredband (Felia)

En sak som ger dessa fel, har själv varit drabbad när inkoppling skulle ske. Kolla om allt sitter i huvudjacket, om inte se till att ordna med det. Du anar inte vilka lustiga fel som kunde uppstå bara för att jacket inte satt i huvudjacket.:crazy:
 
Sv: Installera bredband (Felia)

Tänkte bara skriva hur det slutade ifall någon annan stöter på liknande problem.

Ringde Telias kundtjänst. Först fick jag prata med en tråkig datorröst där man skulle knappa in säkert 10 olika val i telefonen (med förslag på att prova inställningar som jag redan gjort x antal ggr). När inget fungerade blev jag satt i telefonkö i 15 minuter, för att på en minut få reda på att "det är fel på nätverkskortet, vi kan inte hjälpa dig..."

Så pappa släpade med sig datorn till den lokala datoraffären för att kolla upp nätverkskortet, men inte var det något fel på det. Istället uppdaterades Windows XP och så var problemet löst. Svårare än så var det inte...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag satt i skolan och jobbade över skolans WiFi med min laptop idag när uppkopplingen plötsligt bröts och jag inte hade några...
Svar
4
· Visningar
2 416
Senast: Mineur
·
IT & mobiler eller så har jag fått nåt jäkla virus eller tja, inte vet jag. varken på telefon eller på PCn funkar det. Allt annat funkar Så...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Sharpless
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 663
Senast: Araminta
·
IT & mobiler Jag blir galen !! I ca 2-3 veckor har vi inte kunnat komma ut på Internet, eller jo vi får upp startsidan men när vi ska gå in på...
Svar
6
· Visningar
1 408
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp