Installning dagtid?

Mia_R

Trådstartare
Ni som släpper ut hästarna i den här hettan, ni har aldrig funderat på att låta dem gå ut på natten istället? Värmen och insekterna är ett mindre problem, likaså torra hovar mår bättre.

Jag var ute hos mina nu ca 05:30, det var svalt i luften när jag kom dit men innan jag var klart med mockning och sett till att det fanns foder och vatten inne började det bli både varmare, torrare och mer insekter ute. De får stå inne där det är betydligt svalare i skuggan och mellan stenväggarna, lite korsdrag med två dörrar på glänt och fodras under dagen innan jag släpper ut dem igen ikväll efter 20 när temperaturen gått ner.

Står de inte och hänger vid insläppet och gnäggar på mig kommer de alltid i galopp när jag ropar för då vill de in i skuggan och svalkan. De har skyddande skog men det hjälper inte mot insekterna och nu kan de istället slappna av och äta i lugn och ro. Det blev en markant förbättring av de torra hovarna sedan jag började ta in dem.

Hemma igen, varm och svettig och det ska bli 32 grader varmt idag ... :crazy:
 
Vi tar in våra på dagen just nu också just för att det är svalare i stallet. De dagar vi inte kunnat göra det så står de och hänger i ligghallen hela dagen istället.
 
Mina går ute dygnet runt för tillfället. De väljer att stå i skuggan på dagarna, har inte upplevt att de mår dåligt av värmen.
Känns däremot inte så kul att betet snart är slut och de ska komma hem igen, men det ska fortsätta vara runt 30 grader varmt. Då vet jag inte hur jag ska göra :crazy:
 
Mina vill inte vara inne, trivs i solgasset av ngn anledning 🙄. De har gott om skuggiga platser i hagen om de vill söka skugga men det är inte så ofta. De är heller inte besvärade av insekterna heller. Betet tryter ju såklart så stödutfodras med hö.
 
Mina går in och ut ur stallet som de vill så de väljer själva.
Samma här :). Och det är faktiskt sällan de väljer att gå in, de verkar inte vara speciellt besvärade av hettan. Insekter har vi inte så mycket här (öppet och blåsigt), vilket är jätteskönt.
 
Mina går på lösdrift, men jag stänger in dom i vinterhagen på natten. Dom kan välja skugga och vi har inte så enormt mycket insekter heller, så det går riktigt bra! Försöker rida på kvällarna.
 
En stor anledning till att jag köpte stället där jag bor var just att det fanns en loge som relativt lätt gjordes om till en ligghall. Och tur var väl det då här är mycket bromsar :crazy:
Jag har en hage utan ligghall och det har hänt att hästarna börjat springa i panik i den hagen om jag inte har tagit in dom i tid för bromsarna.
Så de tillbringar stor tid i sin ligghall just nu, den används som allra mest sommartid då det egentligen inte är krav på ligghall
 
34 grader i skuggan igår, ingen skugga i hagen stor del av dagen. Hästarna verkar helt obrydda (kollar den när det är som varmast), svettas inte, inte uttorkade. Min skimmel känns till och med nästan sval på pälsen!
 
Jag tog in mina idag, här står luften stilla och de hade massa flugor omkring sig. Tog in dem i stallet, en varsin spann vatten, tuss hö och stängde dörrarna för att hålla svalkan kvar i stallet. De såg dock inte ut att direkt plågas av värmen, men jag tror de ändå uppskattar att komma in och slippa stekas. Annars har jag haft dem ute om dagarna men kommer nog ta in dem nu en period så de får chansen att vila lite.
 
Jag tar in hästarna på dagarna. De har sommareksem och skulle egentligen behöva vara inne ännu mer..
 
Mina två hänger i lösdriften hela dagarna för att slippa alla insekter och sedan promenerar de ut igen på kvällen, båda är rätt runda så det är bara bra att det blir mindre mat mitt på dagen.
 
Här står de inne på dagen förutom ett par tjocka shettisar som går i paddocken bakom ridhuset (skugga). De står och sover i sina boxar med fläktarna på. Tycker verkligen man märker på dem hur denna långa hetta tar - de ligger ner oftare och är riktigt dåsiga tills det blir mörkt och lite svalare.
 
Våra går ut runt kl 18.30 och hämtas in av stallpersonalen kl 05. Blir tyvärr många timmar på box men insektstrycket är enormt och de skuggiga platserna i hagen är få.
 
Våra hästar går ute dygnet runt, mycket skog och skugga och god tillgåg till vatten i hagen. Har inte märkt av att de verkar "låga" eller liknande utan de är precis som vanligt. Inte överdrivet mycket insekter här så de klarar sig med fly-weil eller helt utan. Dock så står de oftast i solen och inte i skuggan så jag antar att de inte påverkas särskilt mycket. Betet är inte heller något problem så de får gå ute så vi slipper stödfodra med hö under de timmar dom går inne isf.
 
Trots att jag släppte ut sent igår pga jobbet, vid 23, hade de några rejäla bromsbett när jag kom i morse före 06. :( Igår hann jag själv bli biten av flera bromsar innan jag hade tagit in hästarna. :mad:
 
Min går in ibland och sover mitt på dagen när det är som varmast. Finns bara fördelar med det. Både insekter och sol är hemska på dagen :arghh:

Han är för övrigt på "semester" på betet. Jag vill inte rida eller tvinga honom motionera vid sånt här väder heller...
 
Så här års så använder hästarna lösdriften en stor del av dagen, mycket mer än på vintern. Tror framförallt att det är insekterna de försöker komma undan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 736
Senast: axel
·
M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 338
Senast: M-Meduza
·
Utrustning Min helklippta häst börjar anse att det lättare vintertäcket + fleecetäcke är för kallt nu, så jag ska köpa nytt. Jag förstår att ett...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: Bebben
·
Hästvård Jag blir tokig på täckeshysterin. Jag önskar jag slapp den hemma i mitt stall. Nu är jag så irriterad att jag bara måste skriva av mig...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
15 999
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp