installningskontrakt. Veterinär osv?

Varför hålla på och ändra i redan befintliga kontrakt? Tydligen är det så här stallvärden vill ha det. Diskutera istället vad h*n menar med sina formuleringar så att det är glasklart innan. Annars kommer det hela att sluta med att den stackaren står där med 10 olika lydande kontrakt. Skulle aldrig ändra på något i mitt kontrakt, men nu är jag ju stallvärd då och ser det från det hållet.

Tror inte för övrigt att stallvärden har tid att tillkalla veterinär i tid och otid. Alla vet ju hur man måste passa dem och hur precis på minuten de kommer. Är ganska övertygad om att detta bara kommer att ske när det verkligen är nödvändigt.
 
ehh, alltså jag är ingen liten ridskoleunge som aldrig har haft häst förut! Är utbildad djurvårdare mm.
Jag vet det. Det var i ditt fall mera stallägarna som jag oroade mig över.


Jag har pratat med stallägarna nu och detär såklart inget problem för dem om vi skriver in i kontraktet att jag vill bli underrättad vid ihopsläpp med nya hästar.
För dig så kan det nog vara klokt. Då du antagligen har mycket mera erfarenhet än stallägaren. Då blir det ju en hjälp för dem att kunna rådgöra med dig.


Men faktum kvarstår. Att det kan bli nöd vid trasiga hagar och trasiga boxar. Vad gör ni då?
Om alla hästar är på drift, och man inte omedelbart får tag på dig. Då försöker man nog fånga in och hålla ordning på hästarna så gott det går.

Det är ju bra att prata igenom dessa saker före, och inte efter.
 
jo, det är just därför jag ville kolla upp vad kontraktet står för, innan jag börjar ändra i kontraktet.
Jag jobbar här i Gnesta, och har mobilen med mig till 97% även i övrigt, så det ska gå att få tag på mig, eller min sambo. Men visst kan det hända att jag inte går att nå.
Det är ju en sak att omplacera hästarna om någon händer, en annan sak att slänga in en ny häst i hagen som man har planerat, men inte har brytt sig om att säga till mig. Det är främst den varianten jag vill undvika.
 
Tycker att ni båda har helt rätt inställning. Självklart är det levande varelser och det kan hela tiden hända saker, om jag hade hästen inackorderad hos hästmänniskor skulle jag också kunna tänka mig att lita på deras omdöme. Jag förstår att man som stallägare inte kan stå med hur många krav som helst från olika stallägare som till slut slutar med att alla hästar går i en egen liten ruta. Har själv en häst som inte kan gå med ston p g a sen kastrering, men informerade stallägarna/de andra hästägarna om detta innan jag flyttade in och de tyckte att det var helt ok. Nu står ju jag i ett kollektivstall och då blir det ju lite annorlunda eftersom vi bestämmer tillsammans.
Anledningen till att jag undrade över ansvarsfrågan är att vi provade (med mitt och den andra hästägarens tillstånd) att släppa ihop min häst med en annan valack och det slutade med att min häst sparkade upp ett stort sår i huvudet på den andra, nu var ju båda med på att prova men om en stallägare hade provat (på helt eget bevåg) och detta eller något ännu värre hade hänt...?
Och för mig är det helt självklart att hjälpa till när min (eller andras hästar i stallet) ska släppas ihop, det kan ju som sagt gå åt lite folk om det skulle sluta helt knas.
mvh Maria
 
de är en hel familj som kommer att ha stallet, så folk för ihopsläppningarna finns redan. Vi har små vinterhagar, så hästarna släpps inte ihop massor åt gången (om de inte står i sommarhagen såklart).
 
Det är ju en sak att omplacera hästarna om någon händer, en annan sak att slänga in en ny häst i hagen som man har planerat, men inte har brytt sig om att säga till mig. Det är främst den varianten jag vill undvika.
Det håller jag med om. Men om jag hade inackorderingar, så skulle det bara vara i nödfallen som jag behövde använda min bestämmanderätt. Jag kan ju inte stå och hålla i hästen tills jag får tag på hästägaren. Utan jag måste ju lösa problemet.

Vad skulle hända om nu stallägaren vill släppa ihop din häst med en annan häst och du inte vill det? Hur skall ni lösa det? Bygga flera hagar, eller stuva om på något annat vis?

Jag är intresserad för egen del, för jag har ju stall och kommer kanske att hyra ut stallplatser i framtiden.
 
det finns 3-4 hagar att dela upp 10 hästar på. I början, då det är oroligast i hagen pga alla ihopsläpp mm, så kommer det vara bara några hästar i stallet. Betvivlar att de har fått alla boxar uthyrda tills dess nämligen.
Så det blir nog bra. :D
 
Hej Lydia,

Vad som avtalet innebär, ang veterinär, beror det på vad era avsikter var när ni avtalade och det är det som gäller. Men man kan hamna i en knepig sits då ord står mot ord och om man ser på avtalstexten så tolkar jag det som att uppstallningsvärden kan tillkalla veterinär vid vilken skada som helst utan att prata med dig först. Om du vill vara säker på vad som är avtalet så råder jag dig till att tala med uppstallningsvärden och få inskrivet i kontraktet vad som ska anses som skada och sjukdom, och ev att uppstallningsvärden ska försöka att kontakta dig innan kontakt med veterinär tas (dock kan det ju vara brådskande, varför detta kan vara känsligt att ta med).

Det kan kanske kännas som att vara petig, men det är bättre att vara petig från början än att ord står mot ord senare, och reder man ut vad som verkligen är avtalat så vet ju båda parter vad som gäller vilket båda parter vinner på i längden. Av denna anledning är det viktigt att du får med i avtalet de saker du tycker är viktigt.

Mvh
Karoline
 
ja, precis så är det jag har tänkt.
Men jag kommer att nöja mig med kontraktet som det är, bortsett från att skriva in i kontraktet att de ska kontakta mig om nya hästar sätts in i flocken.
Litar på att de är "vettiga människor" (annars skulle jag ju inte ställa hästen där), så jag tror att det räcker om man pratar om i vilka situationer de ska/får ringa veterinär :D

Tror inte jag måste skriva in det i kontraktet.
 
Det finns ansvarsförsökring som man kan teckna om man hyr ut stallplatser. Denna försäkring är främst till för uthyraren men det är en trygghet att veta att stallägaren har en.

Normalt sett täcker ju en fastighetsförsäkring inte djuren utan byggnad och foder och inventarier osv. Så skador på hästarna skall ju täckas av hästägarens hästförsökring!

Men fråga gärna om de har en ansvarsförsäkring, det tycker jag är en trygghet och visar att de är seriösa i sin uthyrning.
 
Det bästa måste ju vara om det går att lösa så att alla inblandade känner sig nöjda. Problemet kommer väl om hagarna inte räcker till, eller om någon häst som inte vill gå själv blir själv.
Men om alla inblandade bara har ordentliga, vettiga motiveringar till varför de tycker att hästarna ska gå på ett eller annat sätt så borde det väl kunna funka. Som stallägare har du ju också möjlighet att t ex ha som krav att de hästar du tar in t ex ska kunna gå i flock eller att inte ta in valacker som inte kan gå med ston etc.
mvh Maria
 
jovisst, men så har du massor massor med mark mot vad som är vanligt häromkring. Du är lyckligt lottad!
De här hagarna är inte såna som man varvar emellan, utan det är såna hagar där de står "hela vintern".
 
Jag har turen att ha en häst som kan gå själv om hon måste (tex om de andra hästarna tas in för ridning eller dyl), och hon verkar än så länge gå bra ihop med andra hästar. Ev lite ranghög, men inte alls dum. :bump:
 
Jag tycker att det är intressant att ingen hittils har nämnt vad hästarna tycker. Utan bara vad deras ägare tycker.

Jag är här hemma hos mig både hästägare och stallägare, och egentligen så har jag inte ett smack att säga till om. Det är hästarna som bestämmer hur de vill leva.
 
Jag och min häst har en bra kontakt. Jag kan inte tro att stallägarna lär kunna läsa henne lika bra i början i nya stallet. Det lär få vara jag som får föra fram min häst talan.
Jag har letat efter bättre stallplats än där jag står nu. Dit jag kommer flytta blir det iaf bättre. Men jag hade såklart valt bättre hagar om jag kunnat. Men det går inte som det är häromkring. Helst skulle jag vilja ha såna hagar som mitt hbl hade när jag var liten. Kuperade vinterhagar, med både skog och öppna fält, och ca 12 hästar tillsammans i flocken.
 
Jo fast om man lyssnade till vad min pålle (och stona i hans närhet) sa, skulle han förmodligen gå med en liten stoflock och glatt försöka göra små fölisar till höger och vänster...inget som låter så bra för varken honom eller stona. Och att han inte vill gå med en av valackerna i stallet tycker jag att han talat om genom att sparka honom i huvudet, och att han vill gå med den han går med nu kan man få ut av att han i princip står på honom hela tiden... :D
Däremot de som absolut måste ha sin häst själv för att den går sönder om den springer med andra i hagen, de borde nog fundera en sväng till...
mvh Maria
 
orkade inte läsa hela tråden men blev väldigt förvånad, jag har stått i inackorderingstall med allt från bara jag & ägaren till 50 inackorderingar och jag skulle aldrig låta nån annan släppa ihop mina hästar med nån annan.... även om boxar/hagar är trasiga finns det väl alltid nånstans att ställa dom så länge? jag låter inte mina hästar gå tillsammans med andras, det brukar bara bli tjafs om broddar, hö i hagen osv. + att jag vill bara ha 2 hästar tillsammans, för stor skaderisk annars.
 
fast jag vill ha min häst med andra hästar. Vill inte ha en häst som står ensam i en hage, utan vill att hästen ska få gå i flock helst! (tyvärr så är det svårt att få ihop alla kraven här, men det blir nog ca 3 hästar i hagen iaf, och fler hästar i hagarna precis brevid).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hästen lånas ut på foder, ett utförligt kontrakt skrives. Efter ett par månader erbjuds fodervärden köpa loss hästen, fv tackar ja men...
Svar
14
· Visningar
2 421
Senast: fiaskurken
·
Hästmänniskan Jag känner bara att jag är så jäkla fast i detta så jag behöver lite åsikter från andra lite mer klartänkta människor just nu innan jag...
Svar
13
· Visningar
1 793
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp