Inte diskutera lön innan intervju?

Elektronen

Trådstartare
Jag har blivit kontaktad av en rekryterare för en tjänst inom mitt område som är på en kommun. Jag jobbar idag privat som konsult.

Jag har pratat med rekryteraren för att höra mer om tjänsten och fick då höra att han inte får prata om lönen? Jag frågade vad det var för lönenivå men fick alltså inget svar på det, men fick svar att det oftast ligger lite lägre än privat.
Har en inbokad intervju som tydligen också är med rekryteraren, så kommer ju knappast få svar på lönenivån då heller.

Tidigare när jag varit på intervju eller blivit kontaktad av rekryterare har intervjun alltid skötts av gruppchef och då har iaf ungefärlig lönenivå kommit upp på första intervjun.
Är det för att det är en kommun de inte får prata lön?
För mig känns det väldigt orimligt att de inte kan svara på om lönespannet ligger på ex 30-35 k eller 40-45 k, eller om de ens kan matcha det jag har idag.

Har hört att vissa rekryterare får betalt per intervju?
 
Jag har blivit kontaktad av en rekryterare för en tjänst inom mitt område som är på en kommun. Jag jobbar idag privat som konsult.

Jag har pratat med rekryteraren för att höra mer om tjänsten och fick då höra att han inte får prata om lönen? Jag frågade vad det var för lönenivå men fick alltså inget svar på det, men fick svar att det oftast ligger lite lägre än privat.
Har en inbokad intervju som tydligen också är med rekryteraren, så kommer ju knappast få svar på lönenivån då heller.

Tidigare när jag varit på intervju eller blivit kontaktad av rekryterare har intervjun alltid skötts av gruppchef och då har iaf ungefärlig lönenivå kommit upp på första intervjun.
Är det för att det är en kommun de inte får prata lön?
För mig känns det väldigt orimligt att de inte kan svara på om lönespannet ligger på ex 30-35 k eller 40-45 k, eller om de ens kan matcha det jag har idag.

Har hört att vissa rekryterare får betalt per intervju?

Ja, de får ofta betalt per kandidat och tyvärr gör det att intresse ibland saknas för att kvalificera just såna parametrar som är de facto showstoppers.

/Drabbad och har 2 svartlistade firmor på listan
 
Jag har blivit kontaktad av en rekryterare för en tjänst inom mitt område som är på en kommun. Jag jobbar idag privat som konsult.

Jag har pratat med rekryteraren för att höra mer om tjänsten och fick då höra att han inte får prata om lönen? Jag frågade vad det var för lönenivå men fick alltså inget svar på det, men fick svar att det oftast ligger lite lägre än privat.
Har en inbokad intervju som tydligen också är med rekryteraren, så kommer ju knappast få svar på lönenivån då heller.

Tidigare när jag varit på intervju eller blivit kontaktad av rekryterare har intervjun alltid skötts av gruppchef och då har iaf ungefärlig lönenivå kommit upp på första intervjun.
Är det för att det är en kommun de inte får prata lön?
För mig känns det väldigt orimligt att de inte kan svara på om lönespannet ligger på ex 30-35 k eller 40-45 k, eller om de ens kan matcha det jag har idag.

Har hört att vissa rekryterare får betalt per intervju?

Jag har jobbat i kommun och tycker att det låter märkligt. Å andra sidan har jag aldrig ställt frågan som du gjorde utan antingen fått ett erbjudande eller gett ett själv. Frågan om ersättning till rekryterare kan jag inte svara på.

Om du vill veta lönerna är det bara att ringa kommunens HR-avdelning och be om en lista över vad alla med din roll tjänar. Det är offentliga uppgifter.
 
Jag vet inte vad som är kutym men själv hade jag förmodligen sonderat löneläget på andra sätt - genom kontakter, fack eller direkt med lönekontoret (motsv) - för att avgöra om tjänsten öht är intressant. Oavsett om jag valde att gå på intervjun eller inte så hade jag låtit rekryteraren veta att förfarandet känns oseriöst.
 
Jag har blivit kontaktad av en rekryterare för en tjänst inom mitt område som är på en kommun. Jag jobbar idag privat som konsult.

Jag har pratat med rekryteraren för att höra mer om tjänsten och fick då höra att han inte får prata om lönen? Jag frågade vad det var för lönenivå men fick alltså inget svar på det, men fick svar att det oftast ligger lite lägre än privat.
Har en inbokad intervju som tydligen också är med rekryteraren, så kommer ju knappast få svar på lönenivån då heller.

Tidigare när jag varit på intervju eller blivit kontaktad av rekryterare har intervjun alltid skötts av gruppchef och då har iaf ungefärlig lönenivå kommit upp på första intervjun.
Är det för att det är en kommun de inte får prata lön?
För mig känns det väldigt orimligt att de inte kan svara på om lönespannet ligger på ex 30-35 k eller 40-45 k, eller om de ens kan matcha det jag har idag.

Har hört att vissa rekryterare får betalt per intervju?
Jag förstår inte varför detta med lön är så jäkla speciellt. Jag har erfarenhet på bägge sidor om skrivbordet och när jag suttit som AG och ska anställa så anser jag att det alltid är AG som kommer med första budet och det i början av intervjun. Annars kan det bli slöseri med tid -vilket ingen AG gillar idag. Allt ska ju vara så satans effektivt.......När jag suttit på andra sidan så mitt nuvarande jobb så blev jag headhuntad -och sa omedelbart något i stil med: Du tänker erbjuda mig en tjänst här? :D Då var jag öppen med min nuvarande lön, det redan efter några minuter. Mest oseriöst är det att vara på intervju och AG frågar vad jag har i lön idag....(men skit du i det -typ) Eller att jag som ev blivande anställd ska komma med löneförslag först!! Det ÄR oseriöst. AG ger sitt bud först och som kandidat för tjänsten har man redan klart för sig vad man tänker begära. Så tycker jag en seriös löneförhandling inleds.
 
Rekryterare är hopplösa.....
Jag pratade med en som hade en tjänst som lät helt rätt för mig. Men vägrade uppge vilket bolag det var. Jag vägrade gå på en intervju om jag inte fick veta bolag så det blev inget.

Men ja, jag fattar inte poängen med rekryterare som dels inte vet nåt om verksamheten de ska rekrytera i, eller ens får tala om vilket företag det är. Har varit på ett par värdelösa intervjuer där jag inte fått svar på relevanta frågor om den tjänst jag sökt. Hur ska jag veta om jag är intresserad av en tjänst om jag inte får veta nåt om den? Och ffa hur ska företaget kunna veta om jag är intressant för en tjänst jag inte får veta nåt om? Dessa intervjuer har mest känts som blinddejter eller kafferep.
 
Men ja, jag fattar inte poängen med rekryterare som dels inte vet nåt om verksamheten de ska rekrytera i, eller ens får tala om vilket företag det är. Har varit på ett par värdelösa intervjuer där jag inte fått svar på relevanta frågor om den tjänst jag sökt. Hur ska jag veta om jag är intresserad av en tjänst om jag inte får veta nåt om den? Och ffa hur ska företaget kunna veta om jag är intressant för en tjänst jag inte får veta nåt om? Dessa intervjuer har mest känts som blinddejter eller kafferep.

Det finns oftast en tydlig profil fastställd, som ska kvalificeras. Men jag håller nog med om att man kan ifrågasätta effektiviteten. Som företag hoppas man ju att den dyra processen ger ett fåtal vassa kandidater så att tjänsten kan tillsättas.

Det är enormt tidskrävande att genomföra rekryteringar, särskilt om det bara är en liten del av det man ska göra och arbetar i en liten organisation med begränsat HR-stöd.

1 av 5 rekryteringsbolag jag samarbetat med har fungerar bra, 2 halvdant och 2 katastrof.
 
Det finns oftast en tydlig profil fastställd, som ska kvalificeras. Men jag håller nog med om att man kan ifrågasätta effektiviteten. Som företag hoppas man ju att den dyra processen ger ett fåtal vassa kandidater så att tjänsten kan tillsättas.

Det är enormt tidskrävande att genomföra rekryteringar, särskilt om det bara är en liten del av det man ska göra och arbetar i en liten organisation med begränsat HR-stöd.

1 av 5 rekryteringsbolag jag samarbetat med har fungerar bra, 2 halvdant och 2 katastrof.

Jag förstår att i en första sållning kan det vara effektivt med en extern rekryterare, för att egna företaget bara behöver träffa de redan utvalda.
Men en annan gng när jag varit på två intervjuer och ännu inte fått svar på vilket företag det är, arbetstider eller lön då tappade jag liksom sugen...
 
Rekryterare är hopplösa.....
Jag pratade med en som hade en tjänst som lät helt rätt för mig. Men vägrade uppge vilket bolag det var. Jag vägrade gå på en intervju om jag inte fick veta bolag så det blev inget.

Haha så himla märkligt, när skulle du fått veta vilket bolag det handlade om? Efter att du skrivit på anställningsavtalet eller? :confused::D
 
Mest oseriöst är det att vara på intervju och AG frågar vad jag har i lön idag....(men skit du i det -typ) Eller att jag som ev blivande anställd ska komma med löneförslag först!! Det ÄR oseriöst. AG ger sitt bud först och som kandidat för tjänsten har man redan klart för sig vad man tänker begära. Så tycker jag en seriös löneförhandling inleds.
Tack jag spyr på AG som vill att jag ska säga antingen vad jag tjänar idag eller vad jag vill ha. Det är ju de som vet vad de är villiga att erbjuda så säg det för sjutton så kan vi förhandla från det.
Jag avskyr att diskutera lönefrågan eftersom ingen AG jag träffat hittills kan stå för vad de vill erbjuda. Det är faktiskt ett av mina stora problem med att söka jobb
 
Jag tycker användande av rekryteringsföretag är som att "bjuda med armbågen". Har de inte tid eller intresse själva så kan det vara. Yngre kan ibland bli smickrade bara av att bli "head-huntade", men mer eftertraktade - not so much. Tror att jag bara en gång har fått en anställning efter kontakt med rekryteringsfirma. Rekryteraren presenterade sig och berättade att företaget si och så var intresserade av att anställa mig och undrade om chefen för en viss avdelning fick kontakta mig. Vilket hen fick. Det tycker jag var ett bra sätt att använda rekryterare till, första sondering - chefen behövde inte lägga sin tid på att ringa personer som inte var intresserade. Men idag görs ju sådant ofta via LinkedIn.
Ett par gånger har rekryteringsföretag som kontaktat mig inte velat uppge företaget de arbetar för. I ett fall upprepade rekryteraren om och om igen någon sorts floskel (populäraste arbetsgivare bland studenter eller något sådant - dvs inget som man bryr sig om efter 20+ år i branschen). Var lätt att genom denna floskel googla företaget. En annan gång lyckades jag redan under intervjun lista ut vilket företag det var och rekryteraren svarade med en lätt omskrivning att det var rätt. Sedan finns det ju de som ringer ibland och pratar en stund för att få veta om man kan få stå (kvar) på deras lista, då har man en chans att säga vilken typ av tjänster som det är någon idé att ringa om.
Åt andra hållet är det inte bättre. Ofta känns det som att man betalar någon annan för att man själv ska göra jobbet med att komma med namn, och företagen är inte alltid så insatta i branschen som de säger. Ett annat problem är att man kanske inte får tillgång till namn etc efteråt, det finns också de som arbetar åt konkurrerande företag mer eller mindre samtidigt. Gäller att vara noga med avtalen. Men jag har också positiv erfarenhet där företaget sållat fram intressanta kandidater som vi sannolikt inte skulle hitta själva med vanlig annonsering.

När det gäller den specifika frågan om lön så håller jag med övriga, det är slöseri med tid för båda parter om den är helt fel, har tyvärr också erfarenhet av det. Gissar att tanken är att de tycker sig ha ett ganska stort spann och att de kan gå högre för helt rätt person men vill inte ge den utfästelsen till någon som nätt och jämnt klarar kvalifikationerna. I det läge som du är nu skulle jag säga till rekryteraren att du inte är intresserad av att gå vidare om lönenivån är under xxx. Om rekryteraren får (mer) betalt för lyckade rekryteringar så måste den gå tillbaka till sin uppdragsgivare och fråga om det är ok. Om du är verkligt intresserad av tjänsten som sådan ring HR för att få ut lönenivåerna för motsvarande tjänster för att få ett hum om nivåerna, men se inte det som ett tak. Min erfarenhet är att man kan få högre lön om man rekryteras externt än internt och de som varit länge på en tjänst hänger inte alltid med i löneutvecklingen.
Sedan kan det förstås finnas andra värden än lönen, beroende på var man är i livet. Blev kallad till en intervju på en myndighet där HR-person lade stor vikt vid att berätta om alla förmåner, kort arbetstid etc. Men jag fick inte veta så mycket om arbetets innehåll.... kändes så där tyckte jag. En f.d. kollega visade sig få tjänsten, när min reaktion var att allt verkade gå ut på att vara så lite som möjligt på jobbet så var det precis det som hade tilltalat honom.
 
Fast ingångslön är ju inte så intressant för en senior person, kanske tänkt för en nyckelpost. Då handlar det snarare om att erbjuda ett paket som kan attrahera en person man vill ha.
Vi anställer väldigt sällan seniorer på våran avdelning. Även med erfarenhet inom yrket så är våran avdelning väldigt speciell och annorlunda och fungerar på ett helt annat sätt.
 
Jag har blivit kontaktad av en rekryterare för en tjänst inom mitt område som är på en kommun. Jag jobbar idag privat som konsult.

Jag har pratat med rekryteraren för att höra mer om tjänsten och fick då höra att han inte får prata om lönen? Jag frågade vad det var för lönenivå men fick alltså inget svar på det, men fick svar att det oftast ligger lite lägre än privat.
Har en inbokad intervju som tydligen också är med rekryteraren, så kommer ju knappast få svar på lönenivån då heller.

Tidigare när jag varit på intervju eller blivit kontaktad av rekryterare har intervjun alltid skötts av gruppchef och då har iaf ungefärlig lönenivå kommit upp på första intervjun.
Är det för att det är en kommun de inte får prata lön?
För mig känns det väldigt orimligt att de inte kan svara på om lönespannet ligger på ex 30-35 k eller 40-45 k, eller om de ens kan matcha det jag har idag.

Har hört att vissa rekryterare får betalt per intervju?
Hade gått på intervjun ändå om jag orkat och tjänsten var intressant nog. Samt om jag kunde gissa mig till att lönespannet antagligen vore vettigt. Men det är konstigt, alla rekryterare jag har varit med om har kunnat ge ungefärliga spann iaf.

Och nej, det är inte för att det är en kommun. Jag har sökt såna jobb och pratat lön direkt.

I övrigt har jag bra erfarenhet av rekryterare!
 
Jag förstår att i en första sållning kan det vara effektivt med en extern rekryterare, för att egna företaget bara behöver träffa de redan utvalda.
Men en annan gng när jag varit på två intervjuer och ännu inte fått svar på vilket företag det är, arbetstider eller lön då tappade jag liksom sugen...
Min dotter kontaktades av arbetsförmedlingen och ombads skicka in cv etc för ett specifikt jobb ... men fick inte veta vilket företag det rörde sig om eller vad jobbet innebar! -Vi går inte ut med det! var svaret.

Alltså ... :crazy:
 
Vi anställer väldigt sällan seniorer på våran avdelning. Även med erfarenhet inom yrket så är våran avdelning väldigt speciell och annorlunda och fungerar på ett helt annat sätt.
Om ni inte premierar arbetslivserfarenhet så förstår jag att ni inte attraherar seniora personer. (Med "senior" avses vanligen ett mått på kompetens och behöver inte innebära att personen är speciellt gammal.) Använder ni rekryterare för att hitta nyexade och andra utan erfarenhet?
 
Eftersom det är en kommun så är det ju bara att höra av sig till kommunen (alltså typ receptionen@kommunen.se) och skriva

Hej!
Jag vill ta del av vad "alla med befattningen x" eller "alla på avdelningen y" har i lön

De är tvungna att lämna ut det "skyndsamt" och det är en jättevanlig fråga. Speciellt inför lönesamtal på kommunen i fråga ;)

Sen är håller jag med om att rekryterare kan vara helt hopplösa. Speciellt när de vill att man ska komma på intervju med dem utan att ens få reda på vilken arbetsgivare det rör sig om...
 
Jag kan förstå att man inte går ut med löneläge innan en första intervju eftersom innan man vet vad man har för kandidat. Kanske man kan anpassa delar av tjänsten som kan påverka löneläget beroende på den sökande, men det bör kunna komma upp på själva intervjun tycker jag. Däremot rekryterare som inte går ut med vilket företag man söker till och placering av detta tycker jag är rätt huvudlöst. Är det ett företag man inte sympatiserar med eller som ligger fel till är det verkligen enbart slöseri med tid. Inte hjälper det att de skriver typ ”inom tullarna i Stockholm” - om det är på rätt sida så innebär det 30 min resväg för mig, helt okej. Ligger det på fel sida är restiden över en timme, inte lika intressant..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 220
Skola & Jobb Funderar på hur jag ska göra. Tycker det var synd att jag inte fick några indikationer på att vi stod så långt ifrån varandra...
Svar
6
· Visningar
1 231
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 202
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 614
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp