Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

I mina kretsar är det väldigt få som har nå annat än skötbord på tex tvättmaskinen. Å dom som köpt ett skötbord har ofta muttrat senare att det var onödigt

När vi hade tvättmaskin i badrummet hade vi också skötbädden där. Sen vi flyttade så att vi inte längre har tvättmaskin i badrummet så hade vi skötbord. Båda har fungerat bra och jag ser absolut nyttan av ett skötbord.

Vi har skötbord från ikea i barnrummet, tycker det är smidigt och bra! Har inte plats för nån skötbädd någon annanstans heller...
Byter även en del i sängen, men skötbordet är skönast arbetshöjd för ryggen 😁

Vi hade skötbord med första, den såldes innan andra och med henne körde vi handduk under bara, ev nåt där det inte gick igenom ev fukt under först.

Det blir ingen föräldragrupp för mig alls 😞
Fixar inte det. Vissa tillfällen hade jag gärna velat vara med på som fokus på själva förlossningen.
Men sen ska en träff handla om relationen.
Vilken jävla relation? Den mellan P och mig? Någon annan? Barnet jag inte träffat än?
Näe jag passar inte där.
Och sen på slutet är efter förlossningen. Men vet inte om jag klarar det.
Känns inte som det finns någon grupp som skulle passa mig.

Att gå på valpkurs är bara roligt och spännande.
Detta känns bara hemskt.

Fixar inte det. Vissa tillfällen hade jag gärna velat vara med på som fokus på själva förlossningen.
Vilken jävla relation? Den mellan P och mig? Någon annan? Barnet jag inte träffat än?
Näe jag passar inte där.

Detta känns bara hemskt.
Förstår att det kan kännas jobbigt när man inte har en normsituation. Jag hade andra förutsättningar men kände mig ändå rädd att inte passa in i min föräldragrupp. Men vi visade oss vara en brokig samling mammor i olika åldrar med allt från klassiska kärnfamiljen till mamman som fick lämna den misshandlande pappan en vecka efter förlossningen. Oavsett hade vi gemensamt att alla var i samma situation med graviditet och sen en nyfödd. Har fortfarande en del av dem som mina bästa vänner. Kanske kan du gå på de träffar som passar dig och skippa övriga?

När min svägerska väntade sitt första barn gick hon i en föräldragrupp tillsammans med en kvinna som väntade barn tillsammans med en man, som även skulle ha barn med 5 andra kvinnor samma år. Dom har fortfarande kontakten, så träffar henne emellanåt, senast när deras barn tog studenten. Jag tänker att om man är i en knepig familjesituation kanske det är extra viktigt att knyta kontakten med andra som kommer att ha barn i samma ålder?

Näe jag passar inte där.

Detta känns bara hemskt.

Du kan ju också bara hoppa över träffen om relationen om du inte vill gå på den.

Skulle det inte vara en idé att gå dit på första träffen och se vad det är för andra människor i gruppen och om det är några du tror att du skulle kunna trivas med. Om så är fallet är det ju toppen att få nya kontakter som får barn samtidigt. Verkar de andra deltagarna inte vara något för dig är det ju bara att du går på de träffar som du tycker verkar intressanta och skippar resten :)

I föräldragruppen med mitt första barn så var det en i gruppen som direkt vid presentationen sa att barnets pappa inte är med i bilden och hon inte visste om han skulle vara det, så hon utgick från att hon skulle göra detta själv. Hon gav ingen mer info än så och det respekterades och även att vi andra deltagarna också tänkte på i diskussioner mm att alla inte är i samma normsituation. (Nu är vi vänner och jag vet hela storyn med det var först senare som hon berättade den).

Jag gick aldrig på någon kurs innan barnet kom men jag var på förlossningen och "hälsade på" i slutet av min graviditet minns jag. Sen hade BVC en föräldragrupp som jag hängde på efter förlossningen, mest för att jag hade mycket tid att slå ihjäl och det var kul att träffa andra småbarnsföräldrar. Men det var väldigt blandat i den gruppen, blandade åldrar, vissa ensamstående osv. Alla var dock förstagångsföräldrar vill jag minnas, antar att det känns mer som man har "gjort det" när man fått sitt andra, tredje eller femte barn.

Näe jag passar inte där.

Detta känns bara hemskt.
Många kvinnor verkar få ett litet nätverk i sin geografiska närmiljö genom de här olika gruppverksamheterna. Mycket tyder på, tycker jag, att du skulle kunna ha stor nytta av det. (Och om du inte bor i ett extremt dyrt område, kommer troligen folk i gruppen att ha ganska olika livssituationer.)

Jag gick aldrig på någon kurs innan barnet kom men jag var på förlossningen och "hälsade på" i slutet av min graviditet minns jag. Sen hade BVC en föräldragrupp som jag hängde på efter förlossningen, mest för att jag hade mycket tid att slå ihjäl och det var kul att träffa andra småbarnsföräldrar. Men det var väldigt blandat i den gruppen, blandade åldrar, vissa ensamstående osv. Alla var dock förstagångsföräldrar vill jag minnas, antar att det känns mer som man har "gjort det" när man fått sitt andra, tredje eller femte barn.

Jag tror mer att de delar upp det? Med första barnet var jag i en föräldragrupp där alla var förstagångsföräldrar och med andra barnet så var jag i en grupp där alla hade fått andra eller tredje barnet. Jag tycker att båda varit givande. I gruppen med andra barnet så var det ju mest prat om hur det gick med syskonen och den relationen osv. Men det hänger ju absolut mycket på att man hamnar i en grupp med folk man trivs med!

Föräldragrupp innan förlossningen dock behöver man ju inte gilla de andra föräldrarna ;) Dit kan man ju gå enbart för informationen också :)

Tänkte fortsätta idag. Går i snigelfart.
Att få huset praktiskt och barnsäkert är inte det enklaste.
Men nån gång har det väl bott små barn här?
Det måste det gjort 🤔
Om de inte föddes halvvuxna redan 😂

Har ingen plats för ett skötbord. Inte i badrummen det är verkligen trångt där. Ingen plats för torktumlare heller eller något extra.
Kan man använda tvättmaskinen som underlag kanske?
Att ha ett skötbord i hallen känns så där. Det blir kallt där på vintern dels från golvet men också så fort någon går in eller ut.
Undrar hur de gjorde förr i tiden.
Jag hade skötbordet på ett stabilt ekbord i sovrummet :).
En skål för vatten och plats för servetter och blöjor. Och en sophink.

Mycket mysigare miljö än ett kalt badrum. Att byta blöjor är ju också en mysstund med hudkontakt.

Osäker på vad du menar med skötbord?
Vårt skötbord var en plastbädd med uppblåsbara kanter. Gick ju att lägga på vilken plan yta sopm helst.
En specifik möbel för ändamålet, eller en stor himla ställning över badkaret.

Plastbädd är rätt praktiskt däremot. Tycker jag. Mjukt för bebisen och lätt att tvätta och torka.

Vi hade ett ihopvikbart skötbord, men som nästan alltid stod uppfällt eftersom vi hade plats för det. Hade det först i hallen och sen i vardagsrummet. Jag hade absolut inte velat vara utan det, framförallt efter svår foglossning som tog en stund att komma tillbaka ifrån där det inte riktigt funkade att vara nere på golvet. Himla skönt att ha alla grejer lättillgängliga på en bestämd plats också. Tror det var ett Beemoo Care (men finns flera nästan likadana varianter), med ett löst vattentätt underlägg på för att enkelt kunna tvätta av eventuell smuts. Kan varmt rekommenderas om du har ont om plats, då viker man bara ihop det när det inte används :up: . Gillar också att det var rejäla kanter på, ingen risk att rulla av och trilla ner.

Näe jag passar inte där.

Detta känns bara hemskt.
I vår föräldragrupp var det två som var ensamstående, men vi hade inte någon träff som handlade om relationen å andra sidan. Bara på vår förskola finns det alla möjliga familjekonstellationer, jag tänker att det ändå kan ge dig mycket i form av nätverk etc? Nu föddes mitt barn strax innan pandemin så det blev liksom aldrig något riktigt nätverk just där (samt att vi vände på föräldraledigheten så när jag var ledig började de flesta jobba igen..) utan fick ett större nätverk genom förskolan sen. Men jag hade nog inte förstått hur viktigt det nätverket skulle bli för mig som också är ensam längre perioder utan släkt nära.

Näe jag passar inte där.

Detta känns bara hemskt.
De andra har nog det inte tiptop de heller allihop. Jag tror det kan vara bra att gå ändå.

En specifik möbel för ändamålet, eller en stor himla ställning över badkaret.

Plastbädd är rätt praktiskt däremot. Tycker jag. Mjukt för bebisen och lätt att tvätta och torka.

Alltså, anledningen till att man väljer att ha ett skötbord är väl inte att man tror att bebisen behöver en specifik möbel att ligga på vid blöjbyte, utan av praktiska skäl?

Vi hade skötbord i badrummet. I badrummet för att ha det i samma rum som vattenkran, och skötbordet för att kunna förvara det det som är praktiskt att ha nära just nära. Blöjor, tvättlappar och ett par klädombyten både till bebis och syskon hade vi på hyllorna under skötbordet.

Sen bytte vi blöja på andra ställen också såklart, på en handduk eller vad som helst, men likväl behöver ju sakerna förvaras någonstans.

Alltså, anledningen till att man väljer att ha ett skötbord är väl inte att man tror att bebisen behöver en specifik möbel att ligga på vid blöjbyte, utan av praktiska skäl?

Vi hade skötbord i badrummet. I badrummet för att ha det i samma rum som vattenkran, och skötbordet för att kunna förvara det det som är praktiskt att ha nära just nära. Blöjor, tvättlappar och ett par klädombyten både till bebis och syskon hade vi på hyllorna under skötbordet.

Sen bytte vi blöja på andra ställen också såklart, på en handduk eller vad som helst, men likväl behöver ju sakerna förvaras någonstans.
Jag vet inte.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 205
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 374
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag... 2
Svar
30
· Visningar
3 350
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: miumiu
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter