Inte ens förbundet vet vad som gäller runt hästpass. (irriterad)

mackan

Trådstartare
Alltså måste bara nämna detta. Mailade SGC med fråga om vad som gällde runt både ägarbyte samt hästpass för min kille, född 2000. Fick inget svar på länge från den allmänna mail addressen så under tiden fick jag tips om en direkt kontakt som jag mailade med samma fråga. ett par dar senare fick jag två HELT motsatta svar på bägge mina frågor från de två personer som svarade från SGC. har sen mailat bägge med den andres svar och ställt frågan varför olika svar och vad gäller egentligen? Inte fått svar från den ene, den andre svarade "gör bara som jag sagt så blir det bra".

??? vad är det för svar? Och hur kan det komma sig att man får två helt motsatta svar på två identiska frågor? Irriterad minst sagt....! Väntar nu på svar igen från personen som sa "gör bara som jag säger" på frågan varför jag ska skicka in mitt pass om det inte behövs uppdateras som den andra personen säger....
:mad: :mad:
 
Sv: Inte ens förbundet vet vad som gäller runt hästpass. (irriterad)

Du kan inte "uppdatera" ett hästpass.
Antingen har du ett hästpass, eller också har du ett registreringsbevis.
 
Sv: Inte ens förbundet vet vad som gäller runt hästpass. (irriterad)

det stämmer inte.... Jag har ett hästpass men enligt ena personen är det en gammal version och skall uppdateras. det säger hästpass på boken och är samtidigt registreringsbevis för fullblod.

urkipp ur mailsvar person 1:
Passet är giltigt eftersom hästen är född så pass sent som 2000. Du behöver inte uppdatera eller byta ut det.

urklipp ur mailsvar person 2:
Skicka in passet för uppdatering. Skriv "uppdatering" på passet så jag vet vad som ska göras. Det är ännu så länge kostnadsfritt att uppdatera pass. Handläggningstiden är ca 8 veckor. Ta kopior på vaccinationer odyl om du behöver dem för att tävla eller annat medan passet är här. Vi har under handläggningstiden ingen möjlighet att leta fram passet och bekräfta uppgifter i det ang tex vaccineringar.
 
Senast ändrad:
Sv: Inte ens förbundet vet vad som gäller runt hästpass. (irriterad)

Mitt fbl född -02 har en ljusblå bok med ett "fönster" längst upp där hans namn står.
Alla papper inne i boken är vita.

På första sidan står stamtavlan i två led och uppfödare samt reg-nummer.
När jag köpte honom skrev jag på ett papper där det stod "ägar byte" sen fick jag en bekräftelse på det hem.
Har du inget sånt papper ska du väl kunna skicka in kvitto eller kontrakt på att du köpt honom och på så sätt bli skriven som ägare.

Hoppas jag itne krånglar till det mer för dig nu :)
 
Sv: Inte ens förbundet vet vad som gäller runt hästpass. (irriterad)

Vem vill att passet ska uppdateras? Är det rasföreningen? I så fall så har de säkerligen sina regler.
Men är det passet som staten bestämt alla hästar ska ha, då duger ju det du redan har. För staten har ju inte själva helt klart för sig hur det exakt ska vara, de har ju i stort sett bara sagt "alla hästar ska ha pass", sedan har de prackat på alla avelsföreningar att fixa det.

Jag skulle aldrig i livet förnya ett så nytt pass! För de enda "besvärligheter" som kan bli utan pass är ju i nuläget att staten tror att en veterinär kommer neka behandla en passlös häst.
När jag frågade min veterinär om det, så var hennes svar med ett skratt "självklart så behandlar jag en sjuk häst även om den inte har pass, och det kommer alla andra seriösa veterinärer också att göra".
Likaså så får man ju inte slakta hästen på slakteri utan pass påstår staten. Vilket ju är enkelt att undvika.
 
Sv: Inte ens förbundet vet vad som gäller runt hästpass. (irriterad)

Ja det är SGC rasföreningen och de har som sagt konflikterande svar inom sig själva. som ni ser från mitt mail inklipp exakt vad de sagt. Mitt pass är grönt, från 2000 och enligt person 1 behövs det bytas och enligt person 2 inte bytas. Det blir lite svårt när de inte ens är överrens internt att veta vad man ska gå på minst sagt, därav min irritation.

man får inte tävla utan rätt pass, så det är min största anledning att ha ett som gäller.
 
Sv: Inte ens förbundet vet vad som gäller runt hästpass. (irriterad)

tack... mitt pass är somsagt grönt, och ja ang. ägarbyte kan jag skicka in kopia på kontraktet så det är inga problem, men enligt person 1 är det helt nödvändigt och enl person 2 spelar ägarbytet inte så stor roll då hästen är såld utanför sporten. men ägarbytes frågan är minsta problemet, passet om det ska uppdateras eller inte är en lite större.... tack igen :bow:
 
Sv: Inte ens förbundet vet vad som gäller runt hästpass. (irriterad)

Hejsan!
Jag har oxå ett fullblod (mitt sto är född 01) och även jag har det gröna "hästpasset" svaret jag fick var att jag skulle skicka in det på uppdatering efter att jag kopierat det och att det sedan skulle ta upp till 8 veckor innan jag fick tillbaka det.. Fördelen är ju att det är kostnadsfritt än så länge, det tycker inte jag är helt fel?!

JK

Förresten, vad har du för stam på ditt fullblod? Tävlar du något? Har den gått på bana? *nyfiken*
 
Sv: Inte ens förbundet vet vad som gäller runt hästpass. (irriterad)

Jag har ringt dem nu, efter att de svarade följande på min fråga varför jag fick två helt motsatta svar:

Hej,
I detta fall har jag och xxxxx kommit överens om att det är xxxxx svar som gäller.

Med vänliga hälsningar

:confused:
vad är detta för svar???? :mad: Ringde alltså och ville ha en förklaring. Efter mycket om och men förklarade de då att människa ett hade svarat fel. HELT ok, men då kunde de ju säga det direkt. fattar inte hur folk tänker helt enkelt, det kan väl hända att man gör fel, då är det väl bra kundservice att helt enkelt säga det, hellre än att försöka mörka via luddiga svar.

iallafall så är det alltså samma svar jag fått nu som du fått - att det gröna ska bytas ut utan kostnad. helt ok.

Mitt fullblod är nyss fyllda 5 och inte tävlad ännu, men blir nog av under året. Diaghlyphard/Delta Downs är stammen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 258
Senast: Jadzia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 187
Senast: Nixehen
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp