Inte ens nybörjare.

GardenAngel

Trådstartare
Hejsan, jag är helt borta i western.vrlden. Har ingen aning om vad som är fram och bak på en westernsadel i princip. Och nu är det så att jag kanske ska rida just en westernhäst. Och denne är bara riden i western. Så jag undrar om det är någon som har lust att vara lite lärare åt mig i hur jag ska göra och sånt.
Alla tips och instuktioner är av intresse, då jag vill lära mig vad som helst. ^^,

Jag kan ju säga att jag ridit klassikt i cirka 4 år, så jag är inte borta när det gäller hästar och "vanlig" ridning.
 
Sv: Inte ens nybörjare.

Om inte annat för hästens skull borde du till en början träna för en tränare eller annan western kunnig person så att du lär dig grunderna! Svårt att lära ut via skrift!!!;)
 
Sv: Inte ens nybörjare.

en sak du kan tänka på är att inte ta hästen i munnen om det inte behövs. Det beror på hur utbildad den är, fråga ägaren/tränaren hur hästen är tränad. och testa alltid med vikthjälper och komando vid stop innan du tar den i munnen
Lycka till
 
Sv: Inte ens nybörjare.

För det första så rider man en engelsk häst och en westernhäst på ungefär samma sätt, det jag menar är att häster förstår precis vad du menar om du rider som du tidigare gjort, enda skilnaden är att westenhästen har lite andra hjälper om du har tänkt göra några svårare moment, tex. slide stop, eller en spinn, men det antar jag att du absolut inte har tänkt pröva dig på med tanke på att du inte har ridit western förr..
Ett råd är att rida för en tränare nu, jag rider för en 2dagar i veckan för tränare vilket ger mycket, och jag har även gjort dte i ungefär 5 år..
 
Sv: Inte ens nybörjare.

Jo.. men det finns inga tränare här.. Inte på ett par mils avstånd iaf.. :(
 
Sv: Inte ens nybörjare.

Min erfarenhet är att man tjänar inget på att ha ridit x antal år innan man börjar rida western, det är nästan svårare att tänka om, slappna av och börja rida med hjärnan istället för med ben och händer. En fantastisk känsla när man rider en häst som svänger bara man tänker och tittar åt sidan.
Försök att åka iväg på en intensivkurs i westernridning. Kostar lite men ger massor.
vill du ha tips? pm:a mig
 
Sv: Inte ens nybörjare.

Nu var det ett tag sen tråden var aktiv. Men men.

Nu är det så att jag i helgen kanske ska rida hästen i fråga igen.
Jag red honom en gång i sommras med helt okej resultat. Bara fram och tillbaka på vägen visserligen.

När jag skulle vända honom på vägen så var vi inte riktigt överens. Det kan vara så att han ville fortsätta framåt, och att jag gjorde väldigt fel.
Men är det några annorlunda "hjälper" i western gentemot klassiskt?
 
Sv: Inte ens nybörjare.

Det är rätt vanligt att man använder vikthjälperna annorlunda. Sitter på ytter när man ska svänga till exempel.

Sedan är det ju så att varje tränare har sina egna åsikter om hur en häst ska ridas bäst, därför är det inte säkert att det som gäller för en häst gäller för en annan.

/Ida
 
Sv: Inte ens nybörjare.

Jag red "vanlig ridning" i många år innan jag började med western, och det tog ett tag att lära om för jag tyckte det var ganska stor skillnad, men så småningom gick det...

Det jag tycker är största skillnaderna är sättet man använder vikten i westernridning, man styr hästen mycket genom att använda vikten på sittbenen på olika sätt och får även hästen att göra halt genom att sitta ner på ett visst sätt osv,
en annan stor skillnad är att man inte använder hästens mun på samma sätt.
Det är som sagt vikten som styr det mesta.

När man väl ställt om tycker jag det är ett jättebehagligt sätt att rida :)
 
Sv: Inte ens nybörjare.

Den hästen jag red för ett tag sen (väldigt välutbildad fd. tävlingshäst Paint) svängde jag med tygeln mot halsen, ytterskänkel och/eller ytter sittben.
(Lite av varje beroende på, hon lyssnade inte riktigt på mig :D Hm.. :o )

Den hästen rids på stång och enhands, men jag tog två händer för en hand gick inte så bra.

Störst skildnad var ju klart att man inte rörde hästen i munnen knappt alls.

Galopp fattades för inner skänkel lite bakåtdragen, halt gjordes genom att sitta till lite och säga Who (väldigt lydig på det, tvärstopp!). Galoppombyte gjordes genom att fatta om för ytter skänkel på samma sätt.
Spinn provade jag på också men jag fick inte kusen att röra på benen, det gick saaaaaaaaaaaaaaakta :rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inte ens nybörjare.

Hornet på sadeln ska vara åt samma håll som huvudet på hästen, en bra start!:devil:
 
Sv: Inte ens nybörjare.

Den hästen jag red för ett tag sen (väldigt välutbildad fd. tävlingshäst Paint) svängde jag med tygeln mot halsen, ytterskänkel och/eller ytter sittben.
(Lite av varje beroende på, hon lyssnade inte riktigt på mig :D Hm.. :o )

Den hästen rids på stång och enhands, men jag tog två händer för en hand gick inte så bra.

Störst skildnad var ju klart att man inte rörde hästen i munnen knappt alls.

Galopp fattades för inner skänkel lite bakåtdragen, halt gjordes genom att sitta till lite och säga Who (väldigt lydig på det, tvärstopp!). Galoppombyte gjordes genom att fatta om för ytter skänkel på samma sätt.
Spinn provade jag på också men jag fick inte kusen att röra på benen, det gick saaaaaaaaaaaaaaakta :rofl:

Howdy Ike again
This i verry much right, that's the right way, one hand only. Tygeln mot halsen perfect ect.
Regards Ike
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp