Inte få provrida som medryttare?

Men hur fick du ihop kopplingen mellan driv för egen häst och matcha schabrak? Det är ju två helt olika saker. En del med egen häst gillar att matcha schabrak, en del inte. En del medryttare gillar att matcha schabrak, en del inte.
Det var prat om driv och passion för annans häst.

Det brukar väl då handla om att göra någonting extra osv dvs lägga extra mycket själ i någonting. Dvs någonting utöver sköta om hästen, mocka, ordna foder osv och speciellt utöver att rida välplanerat. Ett driv för att göra någonting mer utöver och extra, brukar beskrivas som pyssla i stallet i annonser, jag drog till med någonting som lät pyssligt och som verkar intressera många som har häst och som jag själv upplevt har presenterats som viktigt. Men absolut lägg till någonting annat som passar bättre istället. ( :) är inte pysslig och passionerad generellt sett.)
 
Senast ändrad:
Det var prat om driv och passion för annans häst.

Det brukar väl då handla om att göra någonting extra osv dvs lägga extra mycket själ i någonting. Dvs någonting utöver sköta om hästen, mocka, ordna foder osv och speciellt utöver att rida välplanerat. Ett driv för att göra någonting mer utöver och extra, brukar beskrivas som pyssla i stallet i annonser, jag drog till med någonting som lät pyssligt och som verkar intressera många som har häst och som jag själv upplevt har presenterats som viktigt. Men absolut lägg till någonting annat som passar bättre istället. ( :) är inte pysslig och passionerad generellt sett.)
Fast nej. Att ha driv och passion för någon annans häst har iallafall för mig inget med prylar att göra utan att man är mån om hästen och tar hand om hen på absolut bästa sätt. Att man inte struntar i vissa saker som man tycker är tråkiga men viktiga utan man ser helheten och gör det som behövs för att hästen ska må väl.

Men visst, det finns en uppsjö av människor som är feeders på diverse sätt och där en ny grimma, schabrak eller träns och att mata hästen med morötter eller annat är viktigare än att kratsa hovar eller se till att hästen har vatten men de brukar sortera ut sig själva ganska snabbt. (Såklart inget fel med att vilja köpa grejer till älsklingshästen sålänge det inte blir på bekostnad av det som är viktigt.)
 
Fast nej. Att ha driv och passion för någon annans häst har iallafall för mig inget med prylar att göra utan att man är mån om hästen och tar hand om hen på absolut bästa sätt. Att man inte struntar i vissa saker som man tycker är tråkiga men viktiga utan man ser helheten och gör det som behövs för att hästen ska må väl.
Håller med!
 
Fast nej. Att ha driv och passion för någon annans häst har iallafall för mig inget med prylar att göra utan att man är mån om hästen och tar hand om hen på absolut bästa sätt. Att man inte struntar i vissa saker som man tycker är tråkiga men viktiga utan man ser helheten och gör det som behövs för att hästen ska må väl.

Men visst, det finns en uppsjö av människor som är feeders på diverse sätt och där en ny grimma, schabrak eller träns och att mata hästen med morötter eller annat är viktigare än att kratsa hovar eller se till att hästen har vatten men de brukar sortera ut sig själva ganska snabbt. (Såklart inget fel med att vilja köpa grejer till älsklingshästen sålänge det inte blir på bekostnad av det som är viktigt.)
Ja alltså jag tror att jag antog att ta hand om viktiga saker runt hästen var lägstanivån så att säga. Dvs att göra det som ägaren har bett den att göra och som var överenskommet. Om ägaren då har en nivå som är för annorlunda så kan det tackas nej.

Antar att det dock kan vara så att medryttaren kanske inte vet vilka saker som var tråkiga men viktiga, utan ev trodde de var oviktiga/inte ska göras om det inte var ombett. Dvs missa saker som är så totalt självklara att det inte ombetts (tex veta om man ska mocka hagen eller inte är lättare om det är sagt, även om det är viktigt och tråkigt.)

Men att driv och passion då representerar att göra mer än ägaren har bett den att göra och mer än det som är viktigt. Och såklart en högre nivå på allting som är ombett än den nivån som räknas som normal på platsen. Med driv och passion så är ju inte sadeln putsad utan den lyser. Sakerna hänger inte bara på rätt plats utan hela sadelkammaren är rengjord från golv till tak.
 
Senast ändrad:
Ja alltså jag tror att jag antog att ta hand om viktiga saker runt hästen var lägstanivån så att säga. Dvs att göra det som ägaren har bett den att göra och som var överenskommet. Om ägaren då har en nivå som är för annorlunda så kan det tackas nej.

Antar att det dock kan vara så att medryttaren kanske inte vet vilka saker som var tråkiga men viktiga, utan ev trodde de var oviktiga/inte ska göras om det inte var ombett. Dvs missa saker som är så totalt självklara att det inte ombetts (tex veta om man ska mocka hagen eller inte är lättare om det är sagt, även om det är viktigt och tråkigt.)

Men att driv och passion då representerar att göra mer än ägaren har bett den att göra och mer än det som är viktigt. Och såklart en högre nivå på allting som är ombett än den nivån som räknas som normal på platsen. Med driv och passion så är ju inte sadeln putsad utan den lyser. Sakerna hänger inte bara på rätt plats utan hela sadelkammaren är rengjord från golv till tak.
Jag tänker mer på saker som tex att anpassa sin planering efter hästens behov (tex ta en uteritt istället för planerat ridhuspass om man ser i dagboken att hästen gått i ridhus varenda dag senaste tiden) eller att lägga tid på att ta hand om sår, att ta hand om hästen på sina dagar även om den har en viloperiod eller vad som. Men du har ju rätt i att det ofta krävs lite mer kunskap så att man inser att saker ibland behöver göras även utan uttryckliga instruktioner.
 
Jag tänker mer på saker som tex att anpassa sin planering efter hästens behov (tex ta en uteritt istället för planerat ridhuspass om man ser i dagboken att hästen gått i ridhus varenda dag senaste tiden) eller att lägga tid på att ta hand om sår, att ta hand om hästen på sina dagar även om den har en viloperiod eller vad som. Men du har ju rätt i att det ofta krävs lite mer kunskap så att man inser att saker ibland behöver göras även utan uttryckliga instruktioner.
Jo jag tänkte att det nog var den opassionerade normalnivån då, även om detta kan bara göras helt enkelt på ett precis godkänt vis eller göras passionerat antar jag.

Men håller med om att kunskap behövs (på en lapp eller per auto), dvs det finns sannolikt en hel del saker som är totalt självklara för ägaren som medryttaren inte har den blekaste aning om är självklara eller ska göras. Antingen beroende på att medryttaren gjorde på annat sätt med sin häst eller på att medryttaren inte haft egen häst.

Dvs såklart om ägaren då berättat hur såret ska tas om hand till exempel, eller gett möjlighet att kontakta och fråga. (annars antar jag att det blir efter förmåga och tidigare erfarenhet/google).

I just hästvärlden (eller kanske i alla världar) är ju kanske ett sätt totalt självklart på en plats som är totalt fel på en annan.
 
Jo jag tänkte att det nog var den opassionerade normalnivån då, även om detta kan bara göras helt enkelt på ett precis godkänt vis eller göras passionerat antar jag.

Men håller med om att kunskap behövs (på en lapp eller per auto), dvs det finns sannolikt en hel del saker som är totalt självklara för ägaren som medryttaren inte har den blekaste aning om är självklara eller ska göras. Antingen beroende på att medryttaren gjorde på annat sätt med sin häst eller på att medryttaren inte haft egen häst.

Dvs såklart om ägaren då berättat hur såret ska tas om hand till exempel, eller gett möjlighet att kontakta och fråga. (annars antar jag att det blir efter förmåga och tidigare erfarenhet/google).

I just hästvärlden (eller kanske i alla världar) är ju kanske ett sätt totalt självklart på en plats som är totalt fel på en annan.
Många har nog en lägre lägstanivå än så 😉

Ang såret så kan ju hästen ha fått ett nytt sår som inte ägaren vet om. Då behöver ju medryttaren ha tillräcklig kunskap (och engagemang) för att upptäcka och hantera såret. Någon mer oengagerad skulle kanske inte ens visitera hästen eller märka såret men inte göra något åt det.
 
Ah ja med sår onekligen. Eller om medryttaren tror ägaren sett det eller ringer istället. Passion vore då kanske modet att köpa luddakanal/ny sadelgjord eller dyl såklart om det är skav. (kan tänka mig att för stor insats skulle kunna göra en ägare irriterad, liksom för liten så gäller för dem att veta.)

Men när det gäller ridningen skulle man ju haft en illusion av att idealet vore om ägaren diskuterade vad hen hade tänkt hästen skulle göra på medryttarens pass. Iofs kanske det vore för styrt eller att hen borde räkna ut det själv såklart. Är nog lite teoretisk i diskussionen, är inte så aktuell för mig egentligen, bara intressant :).
 
Senast ändrad:
De få medryttare jag hade på min förra häst fick rida första gången. Den första var min makes arbetskollega som skulle vara jätteduktig, Nej tack sade jag och hästen. Han ställde sig i mitten av paddocken och vägrade gå. Nästa var sonens kompis mamma, van vid djur och hade haft häst med sin syster. Inga problem hon red ett tag. Nu har hon egen häst som hon delar med systarna. Sen finns det pesoner som är ökända för att brodera ut sin kunskap om hästar och ridning. Var en sån typ som provade en kompis häst för ett par år sedan. Kunde knappt styra när hon kom upp på hästen, efter lite luskande så visade det sig att hon gjort så här förut och ofta. Så referenser är inte dumt.
 
Det var prat om driv och passion för annans häst.

Det brukar väl då handla om att göra någonting extra osv dvs lägga extra mycket själ i någonting. Dvs någonting utöver sköta om hästen, mocka, ordna foder osv och speciellt utöver att rida välplanerat. Ett driv för att göra någonting mer utöver och extra, brukar beskrivas som pyssla i stallet i annonser, jag drog till med någonting som lät pyssligt och som verkar intressera många som har häst och som jag själv upplevt har presenterats som viktigt. Men absolut lägg till någonting annat som passar bättre istället. ( :) är inte pysslig och passionerad generellt sett.)
Nä alltså, det är på nivån att medryttare inte ens mockar eller packar hö eller ens läser på om häst.

Det är det iaf jag menade med rätta drivet... De flesta verkar helst vilja ha en gratis häst, sadlad och klar, som man kan köra som en moped och sen ställa tillbaks i garaget. Det är inte det rätta drivet.
 
Nä alltså, det är på nivån att medryttare inte ens mockar eller packar hö eller ens läser på om häst.

Det är det iaf jag menade med rätta drivet... De flesta verkar helst vilja ha en gratis häst, sadlad och klar, som man kan köra som en moped och sen ställa tillbaks i garaget. Det är inte det rätta drivet.
Ok, nej det är ju under all kritik.

Tänker att någon kan vara lite osäker på hur det ska vara i just det ena eller andra stallet och kan behöva mycket lista och instruktioner (vikt på höet, min egen specialmockning, spånbalen just så, absolut inte röra min finsadel osv). Men att inte fylla höpåsar och mocka (om det är ombett, om höpåsar görs utan att det är en instruktion kan ju bli trassligt o fel vikt) är ju såklart något slags miniminivå.
 
Nä alltså, det är på nivån att medryttare inte ens mockar eller packar hö eller ens läser på om häst.

Det är det iaf jag menade med rätta drivet... De flesta verkar helst vilja ha en gratis häst, sadlad och klar, som man kan köra som en moped och sen ställa tillbaks i garaget. Det är inte det rätta drivet.
Vad attraherar du för folk. Jag har inte stött på en enda som menar att de vill ha en sadlad häst och inte en enda som inte mockar/fixar mat heller. De senare finns det dock men då ofta i fullservice stall.
 
Vad attraherar du för folk. Jag har inte stött på en enda som menar att de vill ha en sadlad häst och inte en enda som inte mockar/fixar mat heller. De senare finns det dock men då ofta i fullservice stall.
Jag hade en sådan en mycket kort period. Att hämta hästen i sommarhagen, en promenad på ca 800 meter totalt, var helt uteslutet precis som det var helt uteslutet att kratsa hovarna eller borsta benen själv. Jag önskar ingen hjälp med mockning men det hade hon med all säkerhet inte gått med på ändå om vi säger så. Hon ansåg vid tredje tillfället att det var helt okej att spöa hästen så att sadeln var randig (hen var tack och lov inte så träffsäker utan det tog sadeln det mesta.) Första gångerna trodde jag det berodde på osäkerhet men efter tredje gången och spöandet tackade jag för försöket men sa nej tack.

Det handlar såklart inte om vilken typ av människa man attraherar. Det där är ju bara så fult skrivet.
 
Jag valde absolut för låg kunskapsnivå på ett par som jag provat. Valacken är otroligt snäll, tänkte inte engagemanget hos medryttaren för hästen , hästens skötsel och hästens grejor skulle vara problem. Det innebär att jag kommer att sätta upp hinder, typ det ts beskriver ”ingen ridning på provdagen” eller/och formell ersättning. Jag följer standardavtal.

Jag vill inte ha ”unga vuxna” som enbart vill använda hästen som moped och statussymbol på sociala media här. Jag vill ha en tjej som är hästintresserad och alltså med mer erfarenhet.
 
Jag är på jakt efter en medryttarhäst och har varit i kontakt med diverse hästägare och stötte på en som tyckte jag verkade knasig som ville provrida hästarna vid första besöket. Jag skulle istället åka ut några gånger och borsta dom först.
Jag var ju tvungen att lära känna dom tyckte hon.
Är det här vanligt?

Var även ute hos en annan hästägare som hade hästar hon sökte medryttare till och väl på plats var hästarna inte alls ridbara i dagsläget.

information om det tycker jag att man som intresserad medryttare borde ha fått innan?

Har varit medryttare förut och inte stött på det här utan så har jag kommit ut och fått provrida på en gång.
Min får en vara ute hos minst 10 gånger innan en får sitta. I alla fall om en är över 10. Trauma gör att okända vuxna är jätteläskiga. Det är så det är med min häst. Är tydlig med det redan i ev annons. Det kan bli redigt obehagligt annars.


Den andra får en göra som den vill med, men inte bara kasta sig upp på. Den vill också veta vem som sitter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 371
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Morsning! Har ridit på ridskola i 4,5 år o rider bra i skritt o trav. Tyvärr har vi fått börja galoppera precis men jag klarar mig bra i...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: GotAsecret
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp