Inte få provrida som medryttare?

Lalinea

Trådstartare
Jag är på jakt efter en medryttarhäst och har varit i kontakt med diverse hästägare och stötte på en som tyckte jag verkade knasig som ville provrida hästarna vid första besöket. Jag skulle istället åka ut några gånger och borsta dom först.
Jag var ju tvungen att lära känna dom tyckte hon.
Är det här vanligt?

Var även ute hos en annan hästägare som hade hästar hon sökte medryttare till och väl på plats var hästarna inte alls ridbara i dagsläget.

information om det tycker jag att man som intresserad medryttare borde ha fått innan?

Har varit medryttare förut och inte stött på det här utan så har jag kommit ut och fått provrida på en gång.
 
Jag kan tycka att det känns rätt rimligt att man lär känna hästen från marken innan man rider den. Hade jag skaffat medryttare i dagsläget hade jag nog haft ett sånt upplägg.
Tidigare lät jag medryttarkandidater provrida direkt och det fungerade sällan bra på min häst. Jag tror han skulle uppskattat att få lära känna personen lite innan han ska ha den på ryggen. Även jag skulle velat lära känna personen lite mer innan den red min häst.

Som medryttare får man acceptera hästägarens upplägg eller helt enkelt inte rida hästen. Men absolut så bör man som hästägare berätta hur man tänkt sig det redan från början.
 
Jag kan tycka att det känns rätt rimligt att man lär känna hästen från marken innan man rider den. Hade jag skaffat medryttare i dagsläget hade jag nog haft ett sånt upplägg.
Tidigare lät jag medryttarkandidater provrida direkt och det fungerade sällan bra på min häst. Jag tror han skulle uppskattat att få lära känna personen lite innan han ska ha den på ryggen. Även jag skulle velat lära känna personen lite mer innan den red min häst.

Som medryttare får man acceptera hästägarens upplägg eller helt enkelt inte rida hästen. Men absolut så bör man som hästägare berätta hur man tänkt sig det redan från början.
Ja den första var tydligt med det här direkt och säkert är hennes hästar som din jag har bara inte stött på det tidigare utan hade velat provrida direkt för att se om det klickar och om hästen är ungefär som ägaren beskriver.
Jag tackade nej då jag inte riktigt känner att jag har tid att åka ut flera tillfällen utan att veta hur ridningen känns.

Den andra sa att hon sökte medryttare till ridning och där åkte jag ut för att väl på plats bli informerad om att dom skulle sättas igång framöver och dom var som jag förstod knappt inridna heller vilket jag absolut trodde att dom var.
 
Jag kan tycka att det känns rätt rimligt att man lär känna hästen från marken innan man rider den. Hade jag skaffat medryttare i dagsläget hade jag nog haft ett sånt upplägg.
Tidigare lät jag medryttarkandidater provrida direkt och det fungerade sällan bra på min häst. Jag tror han skulle uppskattat att få lära känna personen lite innan han ska ha den på ryggen. Även jag skulle velat lära känna personen lite mer innan den red min häst.

Som medryttare får man acceptera hästägarens upplägg eller helt enkelt inte rida hästen. Men absolut så bör man som hästägare berätta hur man tänkt sig det redan från början.

Det må så vara, men inte ens ledig skritt och trav? Jag hade iaf velat se hästen ridas, och sen kanske skritta av tilsammans, om det är tanken att man ska vara medryttare.

Min första medryttarhäst tänkte jag just bara åka, bortsa och titta på, ägaren hivade mig upp direkt efter ha värmt upp själv, jag kom i jeans och kängor...
 
Jag kan tycka att det känns rätt rimligt att man lär känna hästen från marken innan man rider den. Hade jag skaffat medryttare i dagsläget hade jag nog haft ett sånt upplägg.
Tidigare lät jag medryttarkandidater provrida direkt och det fungerade sällan bra på min häst. Jag tror han skulle uppskattat att få lära känna personen lite innan han ska ha den på ryggen. Även jag skulle velat lära känna personen lite mer innan den red min häst.

Som medryttare får man acceptera hästägarens upplägg eller helt enkelt inte rida hästen. Men absolut så bör man som hästägare berätta hur man tänkt sig det redan från början.
Ja den första var tydligt med det här direkt och säkert är hennes hästar som din jag har bara inte stött på det tidigare utan hade velat provrida direkt för att se om det klickar och om hästen är ungefär som ägaren beskriver.
Jag tackade nej då jag inte riktigt känner att jag har tid att åka ut flera tillfällen utan att veta hur ridningen känns.

Den andra sa att hon sökte medryttare till ridning och där åkte jag ut för att väl på plats bli informerad om att dom skulle sättas igång framöver och dom var som jag förstod knappt inridna heller vilket jag absolut trodde att dom var.

Konstiga ägare finns över allt.
Hästen i fråga bryr sig inte alls, utan bestämmer sig redan från första besöket om personen i fråga duger som ryttare eller inte. Finns ingen anledning till att "lära känna hästen" från marken i 20 timmar innan man rider den.
Precis som när man får tilldelad "okänd/ny" häst på ridskolan. Finns bara ett sätt att se om man passar ihop, och det är att rykta, sadla och rida hästen vid första besöket.
 
Senast ändrad:
Jag (som hästägare som sökt medryttare) har alltid låtit rida vid första besöket. Sen har det varit lite så att vi träffas i stallet, den potentielle medryttare får hjälpa till att ta in och göra iordning (då ser jag om hanteringsbiten funkar + om de lyssnar på mig och hästen). Sen rider vi båda, medryttare testar och jag visar Vad hästen kan, så att medryttare kan se att det jag sagt att hästen kan, funkar (och visar eventuella problem /svårigheter med hästen).
 
Konstiga ägare finns över allt.
Hästen i fråga bryr sig inte alls, utan bestämmer sig redan från första besöket om personen i fråga duger som ryttare eller inte. Finns ingen anledning till att "lära känna hästen" från marken i 20 timmar innan man rider den.
Precis som när man får tilldelad "okänd/ny" häst på ridskolan. Finns bara ett sätt att se om man passar ihop, och det är att rykta, sadla och rida hästen vid första besöket.
Jag håller inte med. Jag tror hästar är känsligare än så och uppskattar att det går lugnare till.
Ridskolor ger jag inte mycket för.

Men jag förstår att det är jag som har udda tankar och kanske läser in för mycket hos hästarna.
 
Tidigare lät jag potentiella medryttare rida vid första besöket. Det gör jag inte längre. Det är så enormt vanligt att folk överdriver sina kunskaper och hur de beter sig mot hästarna att jag numera vill få en känsla för det först så jag slipper avbryta och be människan kliva ner från hästen för att de beter sig så illa. Hästens väl och ve är mitt ansvar och min häst ska såklart inte behöva betala för att jag inte är noga med vem som får rida. Jag har inga ridskolehästar. Få privatpersoner har det och vet man inte skillnaden på ridskolehästar som är utvalda för att passa alla och som har lärt sig att stänga av och en privathäst så är det hög tid att lära sig det när man vill bli medryttare.

Så, jag skulle inte tycka att det vore konstigt att inte rida första gången däremot om ägaren drar ut på det, inte säger ärligt vilket upplägg hen önskar osv. då blir det konstigt. Båda parter måste såklart vara okej med det upplägget som är men man måste också komma ihåg att det är ägaren som har sista ordet. Passar inte det hen vill eller har som filosofi så får man såklart söka sig någon annanstans.
 
Jag håller inte med. Jag tror hästar är känsligare än så och uppskattar att det går lugnare till.
Ridskolor ger jag inte mycket för.

Men jag förstår att det är jag som har udda tankar och kanske läser in för mycket hos hästarna.
Det tycker jag inte. Att du läser in för mycket hos hästarna alltså. Fler borde göra det. Hästarna tackar på förhand!
 
Jag har alltid fått en provridning första gången. Ägaren har tagit in hästen, vi har gjort i ordning den tillsammans och pratat under tiden. Sen har ägaren alltid ridit först (jag hade inte accepterat annat!) och sen har jag fått rida. Men alltid ett kort pass så jag får känna på hästen lite. Jag brukar alltid ta det rätt lugnt vid de tillfällena och verkligen känna in hästen och inte sätta någon press på den. Vänta in den och se hur den funkar istället för att försöka få den att passa in i min mall. Efter det lilla ridpasset har ägaren frågat mig om jag vill bli medryttare och jag har tackat ja. Jag har provridit medryttarhästar 2 gånger.

För mig är ridningen viktig i medrytteriet och jag vill veta om jag kommer trivas med hästen innan jag lägger en massa tid på det. Det är lika viktigt att jag trivs med ägaren. Hade ägaren redan första gången varit besvärlig hade jag nog tackat för mig och letat vidare oavsett hur fin och trevlig hästen är.
 
Jag har gjort samma sak vid medryttarvisningar som vid försäljningsvisningar. Exakt samma upplägg. Dvs jag och "spekulanten" är med i alla moment men jag tar in, gör iordning och visar hästen, sedan får hen provrida. Finns det gemensamt intresse efter första besöket så får spekulanten gärna provrida nån gång till, men då får de ta in hästen och göra iordning den själv. Självklart är jag med på ett hörn.
Att man ska kunna hantera hästen från marken är självklart för mig, för att få rida, men samtidigt behöver de inte vara ute och dutta och slösa min tid flera gånger utan att få hoppa upp och testa. Varför liksom, jag söker inte sällskapspersoner utan nån som faktiskt relativt snabbt kan avlasta mig och vara självständig i stallet. Annars är det ju ingen vits.
 
Det vanligaste är nog att man rider när man är där och provar första gången, om ägaren vill göra på annat sätt behöver den informera om det i förväg. Jag hade dragit mig ur annars, inte för att jag prompt måste rida första gången utan för att jag skulle misstänka att ägaren är krånglig om den inte ens kan informera i förväg kring hur den tänker sig att processen med att prova hästen ska gå till.
 
Jag hade absolut tyckt att det var rimligt att provrida första gången, precis som vid en försäljning. Hästen och den potentiella medryttaren ska ju klicka även ridmässigt och gör de inte det slösar jag inte med varken min eller den andra personens tid med att hålla på med någon lång lära-känna-process innan människan ens får kravla sig upp i sadeln. Jag har inte medryttare och har bara haft det på shettisen, men jag hade inte velat vara medryttare heller hos någon som inte lät mig provrida första gången.
 
Det är så många som överdriver eller överskattar sin förmåga avseende sin ridning, så jag skulle vilja kunna utesluta sådana direkt. De behöver inte vara där en massa gånger och krångla med min häst i onödan, känner jag. Nu har jag aldrig haft och kommer förmodligen aldrig att ha, någon medryttare men OM jag skulle ha det.
 
Jag har gjort samma sak vid medryttarvisningar som vid försäljningsvisningar. Exakt samma upplägg. Dvs jag och "spekulanten" är med i alla moment men jag tar in, gör iordning och visar hästen, sedan får hen provrida. Finns det gemensamt intresse efter första besöket så får spekulanten gärna provrida nån gång till, men då får de ta in hästen och göra iordning den själv. Självklart är jag med på ett hörn.
Att man ska kunna hantera hästen från marken är självklart för mig, för att få rida, men samtidigt behöver de inte vara ute och dutta och slösa min tid flera gånger utan att få hoppa upp och testa. Varför liksom, jag söker inte sällskapspersoner utan nån som faktiskt relativt snabbt kan avlasta mig och vara självständig i stallet. Annars är det ju ingen vits.
Vad bra att du har två provridningar. Har varit med om en provridning och sedan skulle man dyka upp helt själv gång nr två, utan någon egentlig diskussion om vad hästen behövde i sin ridning heller. Väldigt märklig känsla.
 
Det är så många som överdriver eller överskattar sin förmåga avseende sin ridning, så jag skulle vilja kunna utesluta sådana direkt. De behöver inte vara där en massa gånger och krångla med min häst i onödan, känner jag. Nu har jag aldrig haft och kommer förmodligen aldrig att ha, någon medryttare men OM jag skulle ha det.

Stallägare tackar dig för det, många uppskattar inte att det kommer många olika personer, det kan lätt bli rörigt då... vet vissa hästar som haft 3 medryttare samtidigt, plus ägaren och dennes familj som delade en dag i veckan var, och varje person hade med sig följeslagare, så blev minst 14 olika personer per vecka på en häst... tills stallägaren sa stopp...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 377
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Morsning! Har ridit på ridskola i 4,5 år o rider bra i skritt o trav. Tyvärr har vi fått börja galoppera precis men jag klarar mig bra i...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: GotAsecret
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp