inte fång...men vad?

G

Gifted

okej, ska försöka göra det hela förståeligt, för jag behöver verkligen åsikter, ideer, erfarenheter och minsta lilla halmstrå att gripa i nu.

hästen: 14år gammalt vbl sto, hyfsad kondis, reds 5 dagar/vecka. inte överviktig.

ca 15:e maj, börjar gå i beteshagen, har gått i vinterhagen där det också växer upp en del gräs, men eftersom jag är nojjig så får hon gå tillbaka till vinter hagen ca 5h mitt på dagen, box på natten.

31:a maj. Boxgrannen får fång, konstaterat, ganska allvarligt (dock "riskzon"häst)

Min häst:
1: juni. Medryttaren tar in och tycker hon verkar stapplig, borstar av och visiterar-hästen lägger sig ner. När jag kommer till stallet ca 15min efter insläpp vill hästen inte resa sig, känner på benen liggande, puls i alla fyra så gott man nu kunde känna, "heta" hovar. ber henne vänligt men bestämt resa sig, hon står men skakar i hela kroppen har uppenbart väldigt ont i sina ben.
veterinär tillkallas och kommer efter ca 60min. Under tiden kyler vi benen med blöta kalla handdukar. veterinären kollar på hästen känner på benen och säger fång. 2påsar finadyn/dag tillsvidare. boxen fylls med sand.

4:juni. Min hovslagare kommer och drar av framskorna, vi beslutar att vänta med bak till måndagen. Hon har ont. Min hovis vill inte fångverka, känner sig inte tillräckligt säker på hur och sådär och rekomenderar en annan hovis som även jobbar tillsammans med vet och kliniken.

7: juni. Den rekomenderade hovisen (ringde även runt lite bland bekanta för att kolla om han är så bra som sagts- det är han) kommer till oss och kollar hovarna, tar av bakskorna samt går igenom med visitertång. Hittar INGA tecken på fång. Hovis ringer och uppdaterar vet, vi börjar trappa ner på medicin, och hon får gå ut i boxhage med sand. inget grönt.

16: juni. vet kommer på återbesök, hästen är frisk. får gå i större hage, inte busa men röra sig. ingen mer medicin. vi promenerar små korta turer på ridbanan ca 5 min till att börja med.

24: juni. puls i benen, varma hovar, dåligt allmäntillstånd. ringer jourvet och börjar ge en påse finadyn /dag till måndag. boxvila igen.

26: juni mycket sämre än 24:e trots medicin, mkt kraftig puls i benen, varma hovar, dock är allmäntillståndet ngt bättre. ringer jourvet, 2påsar/dag. boxvila.

28: juni. Både vet och hovis var inbokade för "friskförklaring" hästen är full av medicin men hela hon utstrålar "jag är frisk" pigga ögon, pigga öron, aptit osv. pulsen är borta, hovarna svala. hovis hittar återigen inte ett enda tecken på fång. vet säger att hon kan gå ut i liten hage, och vi ska börja trappa ner medicinen.


Veterinären säger att det visst kan vara fång ändå, hovis säger att han verkligen inte tror att det är fång.

Min fråga nu är vad kan det vara om det inte är fång????
Vet kommer imorgon och ska kolla till henne, jag vill kunna ställa frågor och ev. be om blodprov,men vad ska jag be dom kolla?? fick tips att kolla levern, men varför då??

Tack
 
Sv: inte fång...men vad?

Vad väntade sig hovslagaren att hitta när hon blev dålig?
Vad jag har förstått så syns det inte ngt i hovarna i det akuta läget. Det kan synas ngt i kronranden efter ett tag men inte så mkt mer utanpå hoven.

Nu är jag varken veterinär eller hovslagare, bara ägare till en fånghäst. Men för mig verkar det mkt möjligt att det är fång och då bör den vara stilla.
 
Sv: inte fång...men vad?

fick tips att kolla levern, men varför då??

Kanske kan vara förgiftning. Ätit nån olämplig växt?

Korsförlamning kanske?
Jag vet inte så mkt om hästsjukdomar...spånar bara.

28: juni. Både vet och hovis var inbokade för "friskförklaring" hästen är full av medicin men hela hon utstrålar "jag är frisk" pigga ögon, pigga öron, aptit osv. pulsen är borta, hovarna svala. hovis hittar återigen inte ett enda tecken på fång. vet säger att hon kan gå ut i liten hage, och vi ska börja trappa ner medicinen.
Klart hon kan verka frisk om hon är full av medicin...
 
Senast ändrad:
Sv: inte fång...men vad?

Min ponny har blivit skodd av två olika hovslagare som jobbar på klinik, ingen har sett något tecken på att hon ska ha fång. Hon hade fång om än lindrig sådan + liten rotation i båda fram. Vi tog blodprov för att kolla levervärdena för man ska inte ge finadyne till en häst med dåligt hjärta, lever eller njurar.
 
Sv: inte fång...men vad?

Jag håller med forest, vad väntade sig hovslagaren att hitta 7:e juni?

Syntes inget på hovarna på min förrän 5 v efter fånganfallet i somras.

Det nu i vintras syntes inget förrän fångranden kom ner en bit.

Hästen har ju typiska symptom för fång, så varför leta efter annan diagnos för att man inte sett något på hovarna efter 4 v?

Skulle inte släppa ut den en enda meter förrän ni röntgat hovarna btw.
 
Sv: inte fång...men vad?

delvis kl. svarar alla typ.
Jag vet inte riktigt vad han förväntade sig att hitta, men borde hon inte ömma för visitertång?? som jag har fått för mig så borde hon reagera på det??
Jag kan ha fel, försöker läsa och fråga människor jag litar på men jag är mest förvirrad.

Som läget är just nu så följer jag vets inrådan om hage osv. just för att jag vet för lite för att våga göra ngt själv. hagen är i dagsläget ca 5*6m. alltså bara något större än boxen(ca4*3). underlaget av sand och precis utanför stalldörren.

Jag frågade om röntgen den 28: de men fick till svar att det inte finns någon anledning. Var helt inställd på att det skulle bli röntgen men icke, vet kommer ut imorgon så jag ska prata med henne igen då.

Jag vet att hästen kan se pigg ut när den är full av medicin, men tidigare gånger hon har ätit (ganska rejäla sårskador efter ett rymmningsförsök ur tvångspilta bl.a. ) så har hon blivit pigg men ändå trött på ögonen eller vad man ska säga, jag är mycket medveten om att hon är på medicinering och att man inte ska dra några slutsatser av det.

Jag vill ju hennes bästa men det är fruktansvärt svårt att göra rätt när alla säger olika. speciellt som att detta är en hovis som är rekomenderad och välmeriterad på just fånghästar. Samt en vet som jag känner förtroende för.

Några följdfrågor...
Dom kan alltså få rotation även om det är ett "lindrigt anfall"??

Har försökt att läsa i fångtrådarna här men blir mest bara förvirrad.
 
Sv: inte fång...men vad?

Jag vill ju hennes bästa men det är fruktansvärt svårt att göra rätt när alla säger olika. speciellt som att detta är en hovis som är rekomenderad och välmeriterad på just fånghästar. Samt en vet som jag känner förtroende för.


Har försökt att läsa i fångtrådarna här men blir mest bara förvirrad.

Ville bara säga att jag känner med dig! Min häst står på strikt boxvila för fång, Har fått råd från massa olika människor alla säger olika. Jag är helt snurrig och vet varken ut eller in. Hade ut en veterinär igår. då min häst även åkt på bihålsinflamation :/

Men hon verkar kanon, så jag bestämde mig för att försöka bara lyssna på henne :)

Lycka till och hoppas din häst blir bra!
 
Sv: inte fång...men vad?

Min häst reagerade inte på tången.

Jag påstår inte att din häst har fång bara att man inte kan se det på hovarna så tidigt och att det skulle kunna vara det på den beskrivning du har gett.

Tyvärr är det så rörigt och förvirrande med fång.

Vi får hoppas att det är ngt annat!
 
Sv: inte fång...men vad?

Jag vet inte riktigt vad han förväntade sig att hitta, men borde hon inte ömma för visitertång?? som jag har fått för mig så borde hon reagera på det??

Enligt vår mycket rutinerade distriktsveterinär här, så nej. Förr gick de väldigt mkt på det, men hon har numera sett så många hästar som INTE reagerat för visitertång - men ändå visat sig ha fång, att hon inte längre 'bryr sig om' om de gör det eller ej, om allt annat talar för fång.


Jag frågade om röntgen den 28: de men fick till svar att det inte finns någon anledning. Var helt inställd på att det skulle bli röntgen men icke, vet kommer ut imorgon så jag ska prata med henne igen då.

Fördelen med rtg är att veta dels att man inte släpper ut för tidigt, konvalescensen är ju mkt längre med förändringar än utan, och att man vet om/vad man ska göra verkningsmässigt och beslagsmässigt för att korrigera 'tillbaka' hovbenet.



Dom kan alltså få rotation även om det är ett "lindrigt anfall"??

Ja. Och de kan ha ett 'svårt' anfall och inte få rotation/sänkning.

Och tyvärr är det i mångt och mycket så som du upplevt, att det är en jätteförvirrande sits som hästägare och 'alla' säger olika. Det jag gjort är att gå på vad de stora djursjukhusen och de som bokstavligt talat är experter på fång sagt, samt vad 'min egen' klinikveterinär som jag har förtroende för sagt. Klinikvet följer sas de generella råden som experterna har, men har ju fått bedömma dagsstatusen och när det ska släppas i mindre hage etc.

Men strömsholm te x rekommenderar generellt, min fetstil:

Om hästen har kvarstående symptom efter cirka 10 dagar bör hovarna röntgas. Utifrån röntgenbilderna kan en skicklig hovslagare vidta åtgärder för att hjälpa hästen att återfå ett friskt samband mellan hovben och hovkapsel.

Hos oss behandlas en genomsnittlig fånghäst som följer;

· Hästägarens uppfattning om sjukdomshistoria gås igenom.
· Hästens status kontrolleras. Vi går igenom puls, kronränder, Obelgrad, visitertångömhet, lamellhorn och sulhorn.
· Vi gör en röntgenanalys av hovbenen och utifrån den information vi sammanställt fattar vi beslut om åtgärd. Hästen får åka hem på strikt boxvila.

· Fem veckor senare kommer hästen tillbaka på ett återbesök då vi går igenom hästens status igen och vidtar eventuella nödvändiga fortsatta åtgärder.

· Ytterligare fem veckor senare kan oftast hovslagaren hemma verka hästen.


· Efter ytterligare fem veckor kommer hästen tillbaka på ett sista återbesök och slutkontroll. Vi går igenom igångsättning och rehabilitering. Ordinarie hovslagare får information om fortsatt skötsel av hästens hovar.


Hästen ska stå på boxvila inomhus de första fem veckorna. Resterande tio veckor kan hästen stå i en utebox dagtid under förutsättning att det inte är lerigt och blött ute.

http://www.regiondjursjukhuset.se/F%E5ng__.html

'Min' veterinär körde 4-veckorsintervall. Vi rtg efter ca 10 dagar, sen hem på strikt boxvila i 4 v. Återbesöket, hem på 4 v strikt boxvila till osv. När han var HELT symptomfri UTAN butta och det gått flera VECKOR på box så, då fick han komma ut i liten sjukhage. Där 4 v, om allt gick väl liten hage 4 v, och om allt gick bra då stor hage 4 v och sen igångsättning. Minsta ökade symptom, så backa ett steg tillbaka osv.

Och hon ville (där skiljer det sig en del) att han skulle medicineras så länge symptomen ökade om/när medicineringen sattes ut.

Han stod 12 veckor på boxvila, sen 4 sjukruta, 4 liten hage osv.

Så, min veterinär kändes som jag kunde lita på helt, då hon dels följde de råd som 'de som verkligen kan' gav osv, och då litade jag på hennes bedömning om när han skulle ha medicin, när de ville gipsa hovarna osv.

Och jag litade även på henne nu inför igångsättningen efter det konstiga, missade fånganfallet i vintras.

Och det gick ju bra =)

Men det gäller hitta en sån där veterinär man kan lita på - vilket inte är det lättaste. Men som sagt Strömsholms och Ultunas osv behandlingsprogram är en vägledning på vad expertisen för dagen anser är bäst. Och med ledning av det skulle jag alltså INTE lyssna på en vet som sa 'ingen röntgen' eller 'släpp ut efter 2 veckor/så fort den är symptomfri' etc. Och inte ha förtroende för den veterinären..
 
Sv: inte fång...men vad?

Är det säkert att hovis hävdar bestämt att det INTE är fång trots att veterinären säger det? Låter skumt om han nu är klinikhovis, jobbar mkt med fång och har gott rykte. Kan det inte vara fråga om ett missförstånd? Menar inte att ifrågasätta er kommunikation men jag tänker att han kanske uttrycker sig lite tokigt. När han säger att det inte finns tecken på fång så menar han kanske just att inget syns på hovarna, och inte att hästen faktiskt inte har fång.

Bara en fundering, för om han är väl insatt i fångproblematiken så ska han veta att diagnosen fång baseras på symtombilden och inte på hur hovarna ser ut. Generellt kan man säga att ju mindre som syns på hovarna desto bättre!

Detta upplever jag som ett problem med mindre duktiga (och rent av dåliga) hovslagare. När man som vet har varit ute och konstaterat klara fångsymtom, satt in NSAID-preparat och övriga åtgärder (kylning av ben, tjock bädd, strikt boxvila, enbart grovfoder, gärna högt utfodrat, ev. paddar under hovarna osv) och rekommenderat avtagning av skor samt verkning X antal dagar senare (eg när hästen är smärtfri så att man kan lyfta hovarna på den vilket alltid blir en bedömningsfråga, därav X:et). Då blir man galen i de fall när hovslagaren tagit av skorna, tittat, verkat och sedan säger att det inte är fång för inget syns i hovarna :crazy:. Om man då har otur så tror hästägaren mer på hovslagaren än på en själv vilket ställer till det.

Som flera redan har påpekat så syns som regel ingenting så tätt in på det akuta anfallet. Och OM något syns så tidigt så är prognosen förmodligen avsevärt sämre. Det man kan se/känna väldigt tidigt vid ett akut kraftigt anfall (med dålig prognos) är att kronranden sviktar inåt, i grava fall kan man få känslan av att det går att pilla in fingrarna innanför hovkapseln (dock rel ovanligt som tur är). Man kan också få som vätskeutträde vid kronranden. Blödningar och ojämnhet/början till separation i lamellranden kan också komma rätt tidigt, osäker på hur fort, jag har som tidigast sett det dag 10 efter insatt behandling.

På din beskrivning så låter det ju tyvärr som en rätt så klockren beskrivning av fång. Hästen verkade ju svara upp bra på behandling från början och det går kanske för fort fram och symtomen därför återkommer?

Rent teoretiskt så kan ju fångsymtom vara annat än just fång. Jag har sett en hel del felverkade, för hårt verkade, barfotaverkade och stasserverkade hästar eller bara sulömma hästar som ser ut att ha fång av obel-grad 1 eller 2, dvs lindriga-måttliga symtom. Men det troliga i just deras fall är ju att verkningen är orsaken såvida det inte uppkommer hastigt och sammanfaller med betessläpp, övervikt, foderbyten osv. Egentligen allt som leder till smärta i flera(bf)/alla hovarna ser ju ut som fångsymtom men det är ju inte så vanligt med hovhälta av annan orsak på fler än 1 hov samtidigt. Oftast har det då samband med skoning/ verkning i stället. Kan man utesluta sådana saker så är nog tyvärr fångsymtom=fång. Men det finns kanske fler undantag.

Jag har samma uppfattning som Alexandras vet angående visitertångsreaktion. Flertalet fånghästar reagerar INTE för visitertången varför det inte på något sätt är diagnostiskt.

Hoppas ni kommer fram till något vettigt angående din häst!
 
Sv: inte fång...men vad?

En häst i stallet insjuknade nyligt på liknande vis, visade sig vara anaplasma(?erlichia?) behandlats med antibiotika(?PC?) IV ett antal dagar. Mår nu kanonbra.

Be veterinären att ta ett prov för anaplasma, och hoppas att det inte gått för lång tid isf för lyckad behandling.
 
Sv: inte fång...men vad?

Men det gäller hitta en sån där veterinär man kan lita på - vilket inte är det lättaste. Men som sagt Strömsholms och Ultunas osv behandlingsprogram är en vägledning på vad expertisen för dagen anser är bäst. Och med ledning av det skulle jag alltså INTE lyssna på en vet som sa 'ingen röntgen' eller 'släpp ut efter 2 veckor/så fort den är symptomfri' etc. Och inte ha förtroende för den veterinären..

Håller med MEN det är trots allt så att de fånghästar som experterna oftast ser är de fallen som krånglar och som inte svarar upp på behandlingen hemma, dvs de 'svårare' fallen och ofta med lägesförändringar. De ser ju sällan eller aldrig fånghästarna i akutstadiet och går allt bra hamnar hästen oftast inte på klinik. Många röntgas inte heller (även om jag personligen tycker om röntgen för att ha mer hum om vad som komma skall). Och många blir bra trots att inget expert-schema följs. Med detta menar jag absolut inte att man inte ska lyssna på expertisen utan mer att det många gånger inte behövs 15 veckors vila på box/boxhage. Med det luriga är ju att det i princip är omöjligt att förutspå i det akuta stadiet :crazy:.
 
Sv: inte fång...men vad?

Absolut, klinikerna får in ett urval, och ser sällan de där väldigt lätta fallen, och heller inte de där ägaren väljer att ta bort och/eller hästen helt enkelt inte svarar på hemmabehandling så mycket att den ens kan tas till klinik och av djurskyddsskäl avlivas.

Men även lindriga fall utan förändringar vill ju oftast klinikerna se en betydligt längre stillhet i box innan utsläpp i liten hage osv än vad som man ser har rekommenderats i tråden av ambulerande veterinär ibland? Dvs att om hästen är hyfsat bekväm utan butta så kan den gå ut efter några dagar.

Det läskigaste tycker jag är det där med att man inte tycks kunna 'lita på' symptomen vad gäller förändring. Mitt sto med extremt lätta symptom (typ ½ obelgrad om det funnits), som försvann på bokstavligt talat en pisskvart - hon fick förändringar (lindriga men ändock). Medan valacken här med kraftiga symptom (obel 4) och långdraget anfall - är helt utan förändringar.

Hade mitt sto röntgats hade hon ju säkerligen inte rekommenderats att släppas ut så tidigt som hon gjorde t ex. Hon stod knappt på box alls utan i liten hage (även på butta), och sen efter buttakuren skoddes hon och sattes igång. Symptomfri förvisso. Sen fick hon ju ytterligare ett lika lindrigt symptommässigt, då var jag in till klinik dock. Minns än idag hur förvånad jag var när OW prompt ansåg att hon skulle stå på strikt boxvila i minst en månad - då det var sån extrem skillnad jämfört med råden anfallet innan, och symptomen var lika pyttesmå. (Läs: Aningens tassig/försiktig fram i trav. Det var det symptommässigt, rtg visade lindrig rotation och ev sänkning, minns inte ang sänkningen)
 
Sv: inte fång...men vad?

En häst i stallet insjuknade nyligt på liknande vis, visade sig vara anaplasma(?erlichia?) behandlats med antibiotika(?PC?) IV ett antal dagar. Mår nu kanonbra.

Be veterinären att ta ett prov för anaplasma, och hoppas att det inte gått för lång tid isf för lyckad behandling.

Tänkte faktiskt tipsa om detsamma, erlichia (kan inte vänja mig vid nytt namn på sjukdomen), kan ju vara värt att testa för det.

Min häst har haft erlichia två somrar i rad, förra året fick han istället fång. Stapplighet, feber, dåligt allmäntillstånd m.m har varit symptom som han haft både vid erlichianfallen och fånget.

Jag åkte iallafall till klinik för att röntga och få svar på hur hovarna såg ut, min reagerade inte heller på tången för övrigt.

Men med tanke på pulsen och värmen i hovarna, ligger ju fång nära till hands.
 
Sv: inte fång...men vad?

Och många blir bra trots att inget expert-schema följs. Med detta menar jag absolut inte att man inte ska lyssna på expertisen utan mer att det många gånger inte behövs 15 veckors vila på box/boxhage. Med det luriga är ju att det i princip är omöjligt att förutspå i det akuta stadiet :crazy:.

I vilka fall menar du att det inte behövs så lång boxvila (eller kanske inte 15 veckor men en längre boxvila)? Beror det tex på vilka hovbensförändringar som har skett elle ngt annat?

Jag undrar mest av nyfikenhet, intressant med någon som är insatt i fångproblematiken.
 
Sv: inte fång...men vad?

I vilka fall menar du att det inte behövs så lång boxvila (eller kanske inte 15 veckor men en längre boxvila)? Beror det tex på vilka hovbensförändringar som har skett elle ngt annat?

Jag undrar mest av nyfikenhet, intressant med någon som är insatt i fångproblematiken.

15 veckor är ju nästan 4 månader och då kan hästen i vissa fall vara igång som innan anfallet igen om man har tur och då inbegriper ju denna tid även successivt större yta att röra sig på samt igångsättning. Det under förutsättningen att hästen svarar snabbt och bra på behandlingen (oavsett grad av symtom från början), snabbt blir helt symtomfri och sedan håller sig så utan NSAID. Samt att det dels direkt på hovarna och dels på röntgen inte syns några tecken på lägesförändring av hovbenet. Samt att inget triggar igång något nytt anfall. De är dessa fall jag syftar på när jag säger att det inte alltid behövs såå lång boxvila.

Dock står ju även dessa på strikt boxvila från början och under hela NSAID-tiden samt x antal dagar efter uttrappad behandling. Brukar kunna röra sig om totalt minimum 3 veckor. Därefter ut i boxhage med bra underlag och sedan successivt mer och mer yta att röra sig på, skrittpromenader för hand såsmåningom, sedan uppsittning osv. Hela tiden med noggrann koll på värme, puls, rörelser osv. Vid minsta tecken på symtom - backa. Röntgen petas in någonstans efter minst 10-14 dagar men kan också göras under boxhageperioden eller senare. Steget från boxvila till boxhage är inte jättestort om hästen svarat bra på behandling. Har haft flertal hästar som inte grejar att stå inne och som då står bättre i boxruta ute. Där hästen står mest still skall den vara. Bör ju dock vara så kort sträcka mellan stall och boxhage som möjligt.

Ytterligare en aspekt är att man vet ju inte från början hur fånganfallet kommer utveckla sig och därför bör alla fånghästar initialt behandlas som om hovbenet snart kommer titta ut genom sulan. Graden av initiala symtom är inte avgörande för prognosen/lägesförändring eller inte. Detta togs ju upp tidigare i tråden.

Så sammanfattningsvis svar på din fråga. Japp det är lägesförändringar av hovbenet som längden på boxvilan hänger på, samt att symtomen försvinner snabbt och ingen grundorsak ligger och triggar nya symtom.
 
Sv: inte fång...men vad?

Tack för ditt svar. Jag förstår vad du menar.

Samtidigt har jag förstått det som att det ibland kan vara svårt att se en hovbensförändring på röntgen om det bara är en sänkning och också fått för mig att ibland kan hästen vara ganska dålig i det akuta stadiet utan att hovbenet flyttat sig men att det ändå kan vara så att bindningarna mellan de olika lamell-lagren har släppt. Har du ngn erfarenhet av det eller tror ngt om detta?
 
Sv: inte fång...men vad?

Men även lindriga fall utan förändringar vill ju oftast klinikerna se en betydligt längre stillhet i box innan utsläpp i liten hage osv än vad som man ser har rekommenderats i tråden av ambulerande veterinär ibland? Dvs att om hästen är hyfsat bekväm utan butta så kan den gå ut efter några dagar.

Det läskigaste tycker jag är det där med att man inte tycks kunna 'lita på' symptomen vad gäller förändring. Mitt sto med extremt lätta symptom (typ ½ obelgrad om det funnits), som försvann på bokstavligt talat en pisskvart - hon fick förändringar (lindriga men ändock). Medan valacken här med kraftiga symptom (obel 4) och långdraget anfall - är helt utan förändringar.QUOTE]

Hästen bör ju alla gånger stå kvar på box så pass många dagar att man vet att NSAID-effekterna försvunnit samt att man hinner se att inga återkommande symtom smyger sig på. Jag brukar ha ett minimum på 5 dagar där innan hästen sedan får flytta ut i boxhage/mkt liten hage med bra underlag. Dock brukar många hästägare i detta stadie vilja 'skynda på' avslutandet av boxvilan. Dessa 5 dagar är under förutsättning att hästen inte bara är 'hyfsat bekväm', den ska vara HELT SYMTOMFRI. Är den inte det bör boxvilan utökas och eventuellt mer medicineríng och kanske iväg för röntgen.

Ja, det är märkligt och läskigt det där att graden av symtom inte alls avgör huruvida lägesförändring skett eller inte. Vore enklare om det 'stämde', fast förståss tråkigare för dem som har häst med kraftiga symtom :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 669
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 338
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 469
Senast: Meglio
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp