Inte fodra med hösilage förrän efter nyår

Sara75

Trådstartare
Har fått en tant på halsen som vägrar fodra med hösilage före nyår, det ska tydligen ligga och gotta till sig i ett halvår innan man ger det. Alltså varifrån kommer den sanningen?? :confused: Är det någon som har hört talas om det? Personligen tycker jag att det är så korkat så klockorna stannar :eek:, särskilt ett år som detta när man får vara tacksam om man har något alls till pållen att äta, men är ändå nyfiken på varifrån den åsikten kommer.
 
Har fått en tant på halsen som vägrar fodra med hösilage före nyår, det ska tydligen ligga och gotta till sig i ett halvår innan man ger det. Alltså varifrån kommer den sanningen?? :confused: Är det någon som har hört talas om det? Personligen tycker jag att det är så korkat så klockorna stannar :eek:, särskilt ett år som detta när man får vara tacksam om man har något alls till pållen att äta, men är ändå nyfiken på varifrån den åsikten kommer.

Vill man ha process i det behöver man ju vänta till den är färdig.

Kör man hög ts blir det inte process som skyddar hygienen utan ts-halten. Då är det mindre känsligt att fodra tidigt med materialet.
 
Vill man ha process i det behöver man ju vänta till den är färdig.

Kör man hög ts blir det inte process som skyddar hygienen utan ts-halten. Då är det mindre känsligt att fodra tidigt med materialet.

Fast 6 månader var väl ändå lite drygt....? Aldrig hört om någon som väntat så länge, snarare 6 veckor.

Finns det något sätt att räkna ut hur länge det behöver lagras baserat på TS-halten? Antar att eventuella tillsatsar spelar in med?
 
På Hästsverige kan man läsa följande:

"Hur snabbt kan man fodra med inplastade balar efter skörd?
I princip kan man öppna balarna direkt efter det att de plastats in och utfodra med dem, men man får räkna med väldigt kort hållbarhet på sådant foder. Orsaken är att fodret då inte är färdigkonserverat och stabilt i sin mikrobiologiska sammansättning och därför blir det varmgånget och snabbt dåligt.

Ensileringsprocessen kan ta från några dagar upp till flera veckor, beroende på fodrets sammansättning och ts-halt, omgivningstemperatur, lagringsförhållanden etc etc.
Om ensileringsmedel använts kan det innebära att man måste vänta 4-6 veckor efter inplastning innan man börjar öppna och utfodra från balarna, detta för att ensileringsmedlet måste omsättas och hinna verka innan man börjar utfodra med partier. Detta skiljer sig dock mellan olika typer av ensileringsmedel."

https://hastsverige.se/hastens-miljo/grovfoder/
 
Sen verkar det bli lite mer hållbarhet på de som är öppnade på vårkanten med samma temperatur som på hösten - men går det åt tillräckligt fort iallafall så kvittar det. Så tänker jag.
 
Sen verkar det bli lite mer hållbarhet på de som är öppnade på vårkanten med samma temperatur som på hösten - men går det åt tillräckligt fort iallafall så kvittar det. Så tänker jag.

Min erfarenhet är snarare tvärt om...? Men det kanske beror på hur de förvarats under vintern. Vi har extremt milda vintrar här.
 
Jag tror att hon någon version av den gamla skrönan om att man inte kan fodra med nytt hö. Den sa att även höet behövde ligga till sig innan man fodrade med det. Den har sedan troligen av de som trodde på den förts över till ensilage, som faktiskt ska få lite tid för ensileringsprocessen även om det går bra att fodra med det.

Har hört en teori om att detta genom åren har uppkommit för att man har velat att det gamla höet ska ta slut först innan man börjar ta av det nya. Sedan har det blivit en sanning ungefär som att inte bada efter man har ätit. Vilket vi ju vet inte alls stämmer.
 
Om svin fodras med färskt spannmål på hösten måste selen(?) läggas till extra i foderstaten. Nu minns jag inte säkert vad följden blev av att fodra med färskt torkat spannmål (korn) till dem på hösten, men det är kännbara hälsoföljder av att fodra med det innan det "legat till sig". Det här är inget svar till ursprungsfrågan men en tanke till att det faktiskt finns lägen där det är motiverat att inte fodra med färskt foder till djur. Och att det då kan spridit sig till att gälla överlag.

En hösäljare här rekommenderade i sommar att låta höet "ligga till sig" sex veckor innan start av fodring med det till hästar.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
1 990
Senast: MaRomer
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 763
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp