Inte för att jag vet om denna tråd kommer rätt nu

Elizette

Trådstartare
Men annars får någon lov att flytta den :idea:

I alla fall, Min häst var hos vet. ( vetrinären ) för ca 1 vecka sedan & raspade tänderna. Det som vet. upptäckte när hon raspat ned alla vassa kanter & hakarna var att höger framtand var mystiskt sliten, altså höger inner kant var rundad - Det som vet sa till mig var att det är ett fenomen som kan hända när hästen "kastar sig" mot bettet, hugger tag i tdet - MEN då blir det en sån förslitning på både fram/inner tänderna, Plus att själva förslitningen är i en annan rörelse.. *suckar* var jag krånglar till det, men rundningen i förslitningen går rullande direkt bakåt när hästen hugger tag i bettet, och den förslitning som min totto har på bara en tand & bara höger sida är dessutom rundad innåt uppåt ? Någon som förstår någonting alls vad jag svamlar om ???

Det som jag då tillslut vill veta är era teorier på vad som kan ha hänt med tanden! för vet har aldrig sett detta tidigare och hade ingen aning? :confused:
 
har faktiskt ingen aning :confused:
Men kan det inte va något han uggat på, boxgallet, träd ir? Eftersom det baa är på ena sidan måste det ju vara en väl invand vana, ir?
 
Det kan inte vara så att han tidigare skadat tanden och sen använt den annorlunda så den slitits konstigt?

En vild gissning bara..
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: Hannah0407
·
Utrustning Hästen fick sina tänder kollade av tandläkare härom veckan. Han hade en del riktigt vassa kanter, hade bitit sig själv en aning i...
Svar
1
· Visningar
2 152
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har en kbl valack på sju år som jag misstänker kan ha något tandproblem. Jag har märkt nu senaste tiden(1,5 v) då jag...
Svar
7
· Visningar
1 020
Senast: tjalle
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 799
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp