Inte ge mat från hand?

Men allsåååå.
ni två måste va födda inte bakom, utan under jordkällaren...
Fattar ni inte att det är trendigt att flaxa???
Dom "nya" rönen säger ju att hästar begriper enbart teckenspråk.
Och har man inte långa armar så får man flaxhjälp med 8 meter rep á 550 kronor metern.

Tur att våra hemma inte är så "moderna" :rofl:
Eller annars har dom en högre IQ än många här. :angel:
Märrarna kan både Back, Fram, Åt sidan och NEJ!!!
Utan rep eller dylikt.
AM
 
Nu är jag själv inte NH-utövare. Men delvis har jag jobbat med min häst lös och haft rep till hjälp, och det har varit väldigt effektivt..

Men varför är ni här på NH och bara förlöjligar det hela? Varför kan de inte få ha NH-forumet ifred?
Att man vill lära och fråga är en sak, men när man bara driver med folket här tycker jag är dålig stil.

Om jag la en fråga här, så är det av NH_folk jag vill ha svar. Annars hade jag lagt det på hästhantering.
För något år sedan (eller när det var) var det ramaskri på travforumet för ni inte fick vara ifred där. Ni ville prata om "travsjukdomar" där, för la ni det på hästvård fick ni bara "skit" sades det då. Ni fick hela tiden försvara er mot alla som inte tyckte att travfolk gjorde rätt. Och nu gör ni samma sak, fast på ett annat forum.

Jag menar inte detta just till dig. Utan till er alla som bara är här för att göra er roliga.
Visst kan man vara det ibland, men nu börjar det gå till överdrift. NH-folket har tröttnat på att vara här.
 
Men ärligt Grana...tycker du att alla NH folk är så himla förnuftiga alltid???? Att mata ur hand eller inte kan väl inte endast vara en NH fråga :confused:
..klart man kan ifrågasätta...jag lika som Tasse som jobbar mycket med NH..det börjar gå till överdrift det där med NH...en del är ju säkert duktiga, men de flesta fattar nog inte vad det hela går ut på.
Har man så indoktrinerade hästar så man inte kan ge dom nåt ur handen så skall man nog se över sin övriga hantering med dom, det verkar som att NH är mera förbud än Natural...
NH är ju Hantering, och även travfolk hanterar hästar. :p
 
Nej, jag tycker inte alla är förnuftiga. Har märkt att det verkar vara många unga här som inte verkar förstå helt vad NH är (gör inte jag heller, men då svarar jag inte)
Och mata ur hand är inte bara en NH fråga, men har man lagt den frågan här så utgår jag ifrån att man vill ha NH-svar.

Jag utgår inte mitt inlägg just om detta med att ge ur handen, för jag har knappt läst tråden. Men jag har märkt att flera som inte håller på med nh går in här och förlöjligar de som håller på med det.
Och så klart hanterar ni travfolk också era hästar. Men inte så som tex Tasse gör.
 
Mina hästar får godis ur hand. De har inga beteendestörningar...... :mad:

Jag tycker ändå Leslie Desmond verkar vettig och duktig men jag tycker också att Ellen Ofstad-Warren är vettig och hon kör stenhårt med godis!

Jag tror det är en smaksak hur man gör?

Jag tycker om att ge mina hästar morötter, jag ger även godis från hästryggen om de har gjort nåt alldeles extra! Det ser lite festligt ut ibland, vi gör en tjusig "stop" och jag säger kanske "duuktig kille" då sneglar de frågande på mig på ryggen:

"Blir det nåt?"

Ibland blir det, ibland inte.....

Kokopelli Mana
 
E det någon här som överhuvudtaget har tagit sig tid att lyssna på länken??????????!!!!!!!!!!!

Vore ju gulligt innan man börjar bli sarkastisk och håna människor! :devil:
 
Nu har jag visserligen inte lyssnat på länken, men jag vill ändå ge min åsikt.

Det är struntprat att man inte skulle kunna ge hästen mat från handen, men allt hänger på HUR man gör det. Det ska vara en belöning från en dominant individ till en underordnad, inget annat. Att ge lite hur som helst för att hästen är gullig är helt vansinnigt. Om ni som gör det har klarat er utan att få nafsiga, påflugna hästar, har ni haft tur. Det är likafullt en förkastlig och vansklig vana.

Så fort hästen börjar kräva att få godis eller leta efter godis vet man att man är ute på fel spår, och det är dags att etablera ledarskapet igen. Så länge tar emot, inte som rättighet utan som belöning, är det OK.

Självklart måste man kunna belöna ett riktigt beteende i en inlärningsituation, och även om eftergiften är den viktigaste belöningen, är lite godis ovärdeligt, om det delas ut vid rätt tillfälle och på rätt sätt. Här syndas det mycket och ofta, har jag märkt.
 
Asså det handlar inte om att hästarna blir tiggiga av handmatning.Min häst blev inte det när jag gjorde det tidigare. Så jag förstår helt eran poäng. Men det är för guds skull inte det det handlar om.
Ett exempel är: När du ger din häst mat från handen så lär den sig att komma emot dig när du sträcker fram handen. Inte sant???? För hästen blir det dubbelt när du sen sträcker upp handen mot den för att den kommer för nära dig och kanske trängs eller liknande. För att för hästen betyder det: "Här, kom ota en bit godis ur min hand."
Det är bara ett exempel.

Och ja! Jag har lyssnat på alla länkarna.
:banana:
 
Vem har sagt att man sträcker fram handen före hästen kommer???
Om hästen kommer till dig, flyttar baken, bogen eller något annat du bett om antar jag att handen sträcks ut efteråt
Ser du många människor ståendes i hästhagen med armen utsträckt ropandes kom kom?
 
Sen är det ju så att det finns så otroligt många "gurus"
John Lyons, Pat Parelli, Monty Robers, Leslie Desmond, Ellen
Ofstad, Chris Irwin etc.
Bortsett från dessa har du de som är mkt duktiga på klickerträning tex Alexandra Kurland, Karen Pryor.
Inte enbart en av dem har rätt i allt hon/han säger.
Alla är duktiga och de arbetar inte alltid så lika.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 186
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 777
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 587
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp