Inte ge mat från hand?

F

flyingelefant

Efter att ha lyssnat på ett amerikanskt radioprogram med Leslie Desmond på www.lesliedesmond.com (längst ner, översta radioprogrammet av de tre som visas) så tänker jag nu aldrig mer ge nån häst mat från handen.

Enligt Leslie så kan detta bidra till att hästar får diverse "beteende störningar". pga att de tappar respekten för dig.

pga att du ger hästen mat från handen så kommer hästen att ta detta som en självklarhet och sedan leder detta ofta till att hästen tigger och buffar och flyttar på dig, noll respekt alltså.

Att ge hästen mat för att komma in från hagen och så vidare e ju också No-no, eftersom man mutar hästen och allt detta gör ju bara att hästen sätter sig över en.

Sen var det en massa mer kloka saker hon sa. som jag e för trött för att komma ihåg...
crazy.png


men gå in och lyssna!!!

Vad tycker ni om det hela??

Jag kanske har framfört allt på ett felaktigt eller dåligt sätt, men iallafall... Gå in och lyssna på desmond!

mvh Camilla
banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Har inte lyssnat, sitter på modem så det skulle ta mig ungefär till All Helgonahelgen för att lyssna igenom det.

Har dock läst en hel del av nämnda tjej, och en hel del annat om just "mat från handen"-grejen. Jag tror inte att mat från handen gör varken till eller från OM man i grunden har en bra relation där alla vet var man har varandra. Jag ger min häst godis lite då och då, inte tigger han för det. Han förväntar sig ingenting utan blir lika glatt överraskad varje gång. Använder det dock aldrig för att muta honom, utan det är bara en godbit - oftast får han göra nåt för att få den, t.ex. vinka eller buga.

Ge mat när man kommer in från hagen... Samma sak där, rutin. Hästar ska ha mat samma tid varje dag, och när de flesta hästägares liv ser ut som dom gör - dvs att dom kommer till stallet samma tid varje dag, så sammanfaller det. Inget att göra åt. Därmed inte sagt att man int ska lägga arbetet och relationen på en sån nivå att hästen inte gladeligen kommer när helst på dygnet, vad helst anledningen är. Vissa (läs: jag) har tur och kan ta in hästen när som helst,flera gånger om dagen om jag så vill, endast en gång får han mat - varje gång kommer han.

Kontentan av mitt dravvel är att allt faller tillbaka på grundrelationen, att om den inte funkar spelar det ingen roll om man ger mat från handen eller inte - saker ch ting är ändå "fel, men funkar den så har man antagligen kunskapen nog att lägga saker och ting på rätt nivå.
 
Varför inte basera vad man ska och inte ska göra med hästen utefter egna erfarenheter och hästens personlighet?

Det finns hästar som tenderar att bli tiggiga och de som inte blir det. Givetvis bottnar detta även i grunden i ledarskapet etc..

Själv ger jag min häst gottegott ur handen ofta! Jag finner nöje i det.
wink.png
Hon är så söt när hon ska tigga, vilket hon gör genom att sträcka ut halsen och lägga huvudet på sne! Och så vill jag ha en puss också!
biggrin.png
Ibland får hon dock av "ingen anledning" mer än att hon är söt.

Min pålla är ALDRIG nafsig.
smile.png
Ja det är faktiskt sant.
biggrin.png


Hon får snusa efter godis om jag säger att hon får, vi brukar busa lite på det sättet ibland. Gömma godis.
banana.gif
Då ska hon hitta godisen.
smirk.png


Detta låter säkert vanskligt, "men oj då kommer ju hästen lära sig att den ska putta på människan för att få godis och blabla.." Men tänk, nej så har det inte alls blivit.
tongue.png
Eftersom vi har en bra grundrelation och vet vart vi har varandra och detta endast är tillåtet när det är "lektajm".

Så snälla, basera det på dina erfarenheter istället för att blint lyda Leslie Diamond bara för att hon säger att "så här och så här är det". Man kan faktiskt tänka själv tycker jag.
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jättebra skrivet, håller verkligen med dig!
love.png

min häst fick inte godis i handen innan, av just den anledningen. men nu får hon det, för att hon är så snäll och söt. men eftersom hon har tendenser till att tigga så får hon aldrig när hon tigger, bara sådär helt apropå ingenting. och såhär väluppfostrad har hon aldrig varit!
 
Senast ändrad av en moderator:
Mina har alltid en karamell i krubban när dom än kommer in. Handmatning sker men då mest spontant. Mina hästar tigger inte och förväntar sig inget extra förutom när dom kommer in i boxen. Då är det stora kisskvalet och sen ner i krubban.
 
Fast det där är ju otroligt individuellt från häst till häst.
Min ena häst klickertränare jag lite, vilket betyder att hon väldigt ofta får gott ur handen. Hon har inte en endaste gång tiggt eller nafsat. hon får godis när jag säger det, och det vet hon.
Min andra däremot, har jag inte vågat klickerträna, och det är absolut strängt förbjudet för alla i stallet att ge honom något i handen för han börjar nafsas på ett kick! Jag märker direkt om han fått något av någon direkt ur handen (kan vara ungar som gett gräs utanför hagen) för då får man passa båda fingrar och bak lite extra.
smirk.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har alltid slängt godis och sådant i krubban om hästen haft en tendens till att tigga.

Samma sak med hundar som tigger, fast då i matskålen eller på annan lämplig plats.
 
Håller med en del om att det är otroligt individuellt från häst till häst. Men vet att egentligen ska man inte ge hästen mat ur handen, men jag tycker att om man har en bra relation ur grunden så kan man alltid ge hästen en liten godbit ur handen han/hon gjort något bra, som efter en härlig ridtur eller efter en väl utförd övning såväl som från ryggen eller vid träning vid hand. Om man har en häst som lätt börjar tigga om man ger den godis så kan man alltid ge hästen en mer naturlig "godbit" som belöning genom att använda "betnings metoden". Metoden innebär att när hästen gjort något bra så istället för att ge hästen en godbit ur handen böjer man sig ner och börjar plocka lite lätt i gräset (har man inget gräs utför man belöningen på samma sätt fast plockar med godbiten och lägger den sedan vid hästens mule), på så sätt ändras inte relationen och hästen börjar inte tigga. Men kom ihåg att hästen inte får böja sig ner före dig!

Har jobbat mycket med detta med min häst och han har blivit otroligt duktig!
roflmao.png


Mvh/ Hanna
 
Senast ändrad av en moderator:
Ponnyn tigger så mat från handen är absolut förbjudet, hon får på marken de gånger hon får förutom i maten.

Eller jo, vi har ju diverse småbarn springandes i stallet ibland och DE matar ju henne men då är hon så snäll att de gott kan få göra det, aldrig att hon skulle tigga eller buffas på ett litet(!) barn.
 
att ge hästen mat för att få in hästen är en genväg till att få hästen till dig den dag maten är slut står du där som ett fån.
Därför är det bättre att träna att hästen kommer oavsätt om du har godis eller inte.

Att ge godis från handen handlar inte om respekt utan du lär hästen att du bär på mat, mat måste hästen ha för att överleva så varför gå och leta mat på marken när du står där med värsta guldgruvan med mat??
Den tigger ett beteende som vi människor lärt hästen och som inte finns i deras natur. I naturen finns ingen människa som ger mat. På så sätt tigger en häst den är inte elak ena sekunden får den mat av dig nästa sekund får den en smäll för den tigger.
 
Alla ni som har svarat på FlyingElefant.
Ni har missat poängen med att inte handmata. Det handlar för sjuttdingen inte om att hästen tigger, utan att den lär sig att gå mot dig när du sträcker ut handen.
Det handlar om att vara kensekvent. Om du lär din häst att den ska koma när du sträcker ut handen, hur ska den då någonsin förstå när du sen flaxar med armarna för att du vill att den ska gå därifrån.
Äsch! Leslie förklarar mycket bättre. Lyssna på länken.
God dammit! Leslie Desmond

Kram! :)
 
Min ena häst kommer till mig på kommando "kom hier", inte för att jag har godis.

Visst får mina hästar godis ur hand ibland, men dom vet också när det definitivt är slut. Vårt nejkommando i detta fall är att man håller upp handflatorna mot hästen och säger "det e slut". Även om jag då har mer godis i fickorna (vilket dom luktar) så ber dom inte om mer, för dom vet att det kommer inget mer då.

Hästar är INTE dumma, dom lär sig och förstår mycket mer än vad folk i allmänhet tror.

Utnyttja hästens hjärna inte bara dess kropp och du har det mycket lättare i din hantering.

/KT
 
Jag brukar alltid ge min häst en morotsbit efter att jag hoppat av efter en ridtur.
Och hon varken tigger eller naffsar för det.
Men hon vet att hon får något gott efter ridningen
 
jag ger inte hingsten mat från handen för han börjar nafsa, buffar och är jättejobbig, och sätter sig verkligen över en.
men mitt sto har jag alltid gett. hon har aldrig på fyra år varit buffig eller nafsat, hon tigger aldrig förrän hon faktiskt ser att jag har gottis till henne. då blir hon ivrig, men gör ingenting "taskigt"-...
 
man ska inte ge föl mat från handen då kan dom bli väldigt jobbiga när dom är äldre
 
Jaha? Så då har alla gamla hästkarlar som ex.vis min morfar haft ouppfostrade och otrevliga hästar som de körde med i bl a skogen? Hästar som löd muntliga kommandon och stod stilla där man ställde dem, liksom mina egna hästar gör/gjort? Samtliga har det gemensamt att de fått mat ur handen, inte jämt och inte dagligen men nog får de ur hand! Både stora och små. :smirk:

Hur var det nu? Sunt förnuft var visst lika med NH, men ge ur hand var inte NH? Så min morfars sunda förnuft, som jag hoppas på ha fått ärva en hel del av, kan omöjligt varit NH eftersom han gav hästarna att äta ur handen... :D :angel:

Tack morfar för allt jag fått lära mig om hur djur fungerar, tack för ditt sunda förnuft och din livslånga erfarenhet av djur, tack för att jag fått lära känna dig och för den tid du gav till alla, tack för att du hade ditt sunda förnuft att lyssna på istället för andras oerfarenhet, tack för att du lärde mig att se individen istället för gruppen. Jag älskar och saknar dig. :love: :bow:
 
Jag måste säga att dina inlägg blir mer o mer förbluffande ju mer jag läser dom.....Håller du verkligen på med "nh" så blir iallafall jag mörkrädd :crazy:
Det verkar ju som att du har dina hästar "på skogen"...om allt skall vara som när hästen var vild, så borde vi ju inte ge dom mat överhuvudtaget då :confused:
Jag kan ge spontat ur handen, iofs aldrig i berömmande syfte, utan finns morötter i stallet så kan jag ge nån ur handen, men oftast så får dom i krubban...har aldrig ens tänkt/märkt att det skulle få några "negativa följdeffekter" :crazy:
dom som nafsar i mitt stall(unghingstar) gör det MEd eller UTAN handmatning....spelar som ingen roll.....
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 158
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 596
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 518
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp