Inte mineralsten?

Annie_92

Trådstartare
Min far for iväg i veckan och skulle köpa salt och mineralsten till sommarbetet, men fick då rekommendationerna att istället använda "lösa" Krafft-miner som man doserar ut dagligen, eftersom hästarna inte får i sig tillräckligt med mineraler från en sten..?
Och hur viktigt tror ni det är egentligen med miner, på ett bra grönbete under sommaren? Vad är det som de inte får i sig där, som finns i minerna?
Ni som vet, svara gärna!
 
Sv: Inte mineralsten?

Det enda man brukar behöva ge på ett bete är salt. Oftast överdoseras mineraler och främst på bete eftersom många tycks tro att hästen inte får i sig nåt. Men det gör den, för så länge det växer, hästen håller hull så får den faktiskt i sig det den ska inkls mineraler.
 
Sv: Inte mineralsten?

Tkr oxå bara det behövs salt på bete, sen innehåller mineralstenar oftast melass så hästarna slickar på den bara för att det är gott...
 
Sv: Inte mineralsten?

ja, det va ju va jag trodde också, men lät ju då lite konstigt med en sån rekomendation, att det inte skulle räcka, med en vanlig mineralsten på betet. Har bara haft salt de andra åren och de har ju bara funkat bra så.
 
Sv: Inte mineralsten?

På bete ska enbart salt behövas normalt sett. Mineraler finns det gott om i gräset.
Däremot är jag mycket tveksam att en mineralsten räcker vid en foderstat under stallperioden, om det fattas mineraler i hö+kraftfoder. Då är det nog mycket mer effektivt med lösa mineraler. har svårt att tro att en häst slickar i sig så mycket som den verkligen behöver, särskilt om det är en lite större mängd som saknar i fodret.
 

Liknande trådar

Kultur Jag var i Jämtlandsfjällen i veckan, det är inte första gången men just denna vecka skilde sig från resten på grund av mängder med ren...
Svar
18
· Visningar
1 719
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 155
Senast: SiZo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 194
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 836
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp