Inte ont i hjärtat, men vad?

Kanske, fast det verkar vara mest ansträngningsutlöst.

Aha. Nej det har jag inte gjort. Bara när jag varit inlagd.

Det finns olika typer av kärlkramp, t.ex. spasmangina (som kanske heter något finare på läkarspråk). Min mamma har det och det diagnostiserades med långtids-EKG.

Jag känner igen det där med stickandet till vänster i bröstkorgen. På mig sticker det till precis till vänster om bröstbenet. Jag har tolkat det som att det kommer från muskler och nerver i bröstkorgen.
 
Det var full pott på det när jag googlade. Intressant.

Problemet är också att det är så svårt att reda i vad som är vad. Haft problem med värk i 20+ år (ingen läkare som någonsin brytt sig så har ingen diagnos). Har haft jättemycket problem med magen i många år. Yrsel, konstigheter med hjärtat, synen, extrem trötthet, svettningar, frossa osv.
Och nu tumören och behandlingar som medföljer som ger biverkningar.
Så det är supersvårt att veta vad som är vad.
Lurigt när annat också kan orsaka, och när vissa tillstånd helt enkelt inte känns igen på bred front i vården. Allvarlig sjukdom är en av de saker som kan trigga igång eller förvärra dysautonomi. Det går att få hjälp via vården, men det gäller att hitta någon som kan problembilden då det ofta passerar om specialintresse saknas eftersom det sällan finns organskada. Det finns också en bra svensk grupp på fb med sammanställning över läkare i de olika regionerna som träffar patienter med dysautonomi. Medvetenheten om detta håller på att öka i vården eftersom så många får dysautonomi efter covid (alltså inte en jättestor andel av alla som får covid, men många personer och en signifikant andel av de som får långvariga besvär). Du får gärna pma. Jag är ganska nördig som person, vilket verkligen är en tillgång nu. Har nördat in mig på detta också för att kunna må så bra det går.

Känner igen det där att det psykologiseras. Var inte alls menat nedvärderande mot dig eller mig :heart , mer att det är så galet att informationen om dessa och andra tillstånd inte är allmänt känt i vården, eller åtminstone att psykologiserande av allt som inte kan bekräftas med nuvarande standardtester.
 
Jag brukar få ont i "hjärttrakten" det gör ont att andas och sticker och stramar kan göra ont ända ut i armen och ofta svårt att ta djupa andetag. För mig är det revbensfästet som låser sig på något sätt.
 
Jag brukar få ont i "hjärttrakten" det gör ont att andas och sticker och stramar kan göra ont ända ut i armen och ofta svårt att ta djupa andetag. För mig är det revbensfästet som låser sig på något sätt.
Oh ja herregud det gör så jävla ont!

Men ta verka rnog ha nåt riktigt problem med tanke på smärtan i armen och så. Jag tänker att långtids-ekg är ett måste
 
Jag brukar få ont i "hjärttrakten" det gör ont att andas och sticker och stramar kan göra ont ända ut i armen och ofta svårt att ta djupa andetag. För mig är det revbensfästet som låser sig på något sätt.
Ja det känner jag också igen som något annat.
 
Lurigt när annat också kan orsaka, och när vissa tillstånd helt enkelt inte känns igen på bred front i vården. Allvarlig sjukdom är en av de saker som kan trigga igång eller förvärra dysautonomi. Det går att få hjälp via vården, men det gäller att hitta någon som kan problembilden då det ofta passerar om specialintresse saknas eftersom det sällan finns organskada. Det finns också en bra svensk grupp på fb med sammanställning över läkare i de olika regionerna som träffar patienter med dysautonomi. Medvetenheten om detta håller på att öka i vården eftersom så många får dysautonomi efter covid (alltså inte en jättestor andel av alla som får covid, men många personer och en signifikant andel av de som får långvariga besvär). Du får gärna pma. Jag är ganska nördig som person, vilket verkligen är en tillgång nu. Har nördat in mig på detta också för att kunna må så bra det går.

Känner igen det där att det psykologiseras. Var inte alls menat nedvärderande mot dig eller mig :heart , mer att det är så galet att informationen om dessa och andra tillstånd inte är allmänt känt i vården, eller åtminstone att psykologiserande av allt som inte kan bekräftas med nuvarande standardtester.
Nu blev det dimma i huvudet så jag ska försöka läsa detta när det klarnar och även pma om jag kommer ihåg 😁
🙏
 
Sant. Men ingen läkare har haft något svar och jag känner mig bara idiotförklarad när jag väl söker vård så forum och Google känns lika gott som något annat.
:heart

I fältet dysautonomi har dr Google varit min räddning. Underbart att komma till någon av de typ 5 läkare i Sverige som kan. Men innan det var det klar seger för dr Google tyvärr. Menade inte att dissa frågan. Mest att det är så knasigt att få bättre medicinska råd av okända på forum än av sin läkare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 598
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
402
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp