Inte-så-givna effekter av pandemin

Lovisaleonora

Trådstartare
Ja, det vanligaste effekterna av pandemin möts vi av både i media och ute på gatan (distans, handsprit, begränsningar antal i butik etc).

Men vad har ni upplevt för inte fullt så uppenbara effekter? Själv kan jag nämna att jag personligen fått väldigt positiva effekter av pandemin. Ett andningshål, ny luft i lungorna från närmare 15 år av totalstress. En lyckobubbla i tillvaron. Vissa (äldre) har brutit kontakten m e m eftersom de vägrar umgås ute och inte kan tänka sig förändringar p g a pandemin. Det är ju trist, men om de vill ha det så, kan jag inte göra så mycket.

Jag har också noterat att flera butiker stänger en eller flera affärer (kedjor). De hänvisar till full satsning på e-handel istället. Lite fördomsfullt känner jag att detta flyttar arbetstillfällen för kvinnor/flickor (butik) till män/pojkar (lagerarbete) och hoppas jag har fel.

Vad har ni gjort för observationer för egen eller samhällets del?
 
Det är inte lika stort tryck på att man måste umgås med andra. Nu har folk accepterar folk när man isolerar sig och vill vara ifred
I wish. :( Alla jag pratat med på mitt jobb ser SÅ mycket fram emot att äntligen få UMGÅS igen och visst ska vi hålla avstånd o.s.v. men just DIG måste jag ju krama!! Som om det vore en ynnest att bli utvald för extra risk och beröring.
 
Jag är orolig för att yrken som redan är bristyrken kommer att förlora ännu mer personal. När kontorsjobben kan erbjuda både flexibel arbetsplats och högre lön, kommer yrken som sjuksköterska och förskolelärare kunna konkurrera? Privat sektor har chansen att göra sig ännu mer attraktiv och där lön har varit offentlig verksamhets akilleshäl tidigare kommer de nu förlora ännu en USP till privat.
 
Jag hoppas att flera effekter av pandemin blir bestående. Till exempel ökad möjlighet till flexibel arbetsplats (de som vill sitta hemma och jobba får det i större utsträckning än innan), vilket för mig personligen har medfört precis som @Lovisaleonora skriver i trådstarten ett helt annat lugn i vardagslivet än vad jag hade innan pandemin. Jag hoppas också att vi som har förmånen att ha jobb där det fungerar att jobba hemma inte kommer börja gå till jobbet sjuka igen det första pandemin är "över", utan att folk faktiskt stannar hemma (och jobbar hemifrån om de orkar) när de inte känner sig bra, istället för att till varje pris gå till jobbet och smitta ner sina kollegor. Jag hoppas också att onödigt resande i jobbet ersätts med digitala möten. En flexibel arbetsplats bidrar ju som i mitt fall även till ett rejält minskat resande i bil med utsläpp och dylikt eftersom jag inte alls kört bil i den utsträckningen under pandemin som jag gjorde innan.

Sen hoppas jag precis som @nightcrawler skrev att det kommer bli mer accepterat att alla inte vill umgås. Jag är väldigt introvert, och avskyr kramandet och kladdandet. Men jag har hört betydligt mer extroverta personer som ändå sagt, inte utan en ton av dåligt samvete, att det har varit skönt med pandemin för att man mer har kunnat välja själv vilka man vill umgås med och inte.
 
Ja, just det! En annan effekt jag hoppas blir bestående är det otvungna sättet att umgås. Poppar förbi på en fika, utomhus - behöver inte gå in. Ingen behöver känna trycket att städa, plocka undan, röja, göra sig till. Jag tar fikabrödet, du sätter på kaffe. Uppbrott efter 45 minuter.

Inget snack om pretentiös middag med damastservetter och bästa duken, nya kuddar och skinande hem. Såååå skönt.
 
Ja, det vanligaste effekterna av pandemin möts vi av både i media och ute på gatan (distans, handsprit, begränsningar antal i butik etc).

Men vad har ni upplevt för inte fullt så uppenbara effekter? Själv kan jag nämna att jag personligen fått väldigt positiva effekter av pandemin. Ett andningshål, ny luft i lungorna från närmare 15 år av totalstress. En lyckobubbla i tillvaron. Vissa (äldre) har brutit kontakten m e m eftersom de vägrar umgås ute och inte kan tänka sig förändringar p g a pandemin. Det är ju trist, men om de vill ha det så, kan jag inte göra så mycket.

Jag har också noterat att flera butiker stänger en eller flera affärer (kedjor). De hänvisar till full satsning på e-handel istället. Lite fördomsfullt känner jag att detta flyttar arbetstillfällen för kvinnor/flickor (butik) till män/pojkar (lagerarbete) och hoppas jag har fel.

Vad har ni gjort för observationer för egen eller samhällets del?

Jag cyklar numera overallt, och forutom att en del bilforare verkar se det som sport att skramma cyklister sa ar det varldens basta satt att ta sig fram i en stad!
 
Vad är det med pandemin som gjort att du cyklar nu, men inte innan?

Bor i London, med bra allmanna kommunikationer men dalig infrastruktur for cykling - det kanndes inte sakert att cykla och jag hade sallan plats att forvara en cykel i de lagenheter jag bodde.

Med pandemin sa avraddes vi att anvanda allmanna kommunikationer om man inte var en "key worker", sa jag kopte en cykel for att ha ett alternativ till att ga. Pa grund av "lockdown" sa var vagarna nastan tomma av bilar och trevligare och sakrare att cykla pa, och massa olika initiativ till att uppmuntra "active travel" har dykt upp under de senaste 18 manader, vilket ar allt fran permanenta och temporara cykelbanor till att vissa gator stangts av for majoriteten av trafik.

Nu fortsatter jag att cykla dajag ar en mycket mer sjalvsaker cyklist som inte tvekar att lagga mig mitt i vagbanan om det behovs for att oka min egen sakerhet, plus att jag vill se mer infrastruktur for cykling, sa jag cycklar for att visa att efterfragan finns dar!
 
Min dotter flyttade efter ett antal år utomlands, på grund av pandemin hem till Sverige igen och här stannar hon nu. Vinstlott tycker ju jag då, tror att risken var stor att hon hade stannat där om det inte vore för pandemin.

Jag tappade inte helt ologiskt en sidoinkomst, där jag jobbar på konserter, festivaler, matcher och tv-inspelningar. Det bara poff försvann, och med det även mycket av folk man träffat regelbundet under många år men som man kanske bara haft förnamn på...Vet inte om jag tar upp det igen, min arbetsgivare är dock salig och har stora stora och många planer...Vi får se. Det är arbete nära folk - mycket folk. Och det har jag ju gott om ändå i mitt ordinarie jobb kanske, just med tanke på smittorisker.

Jag tycker det känts skönt att mestadels vara hemma utan dåligt samvete eller några sociala 'borden'.
 
Mitt största hopp är att få behålla möjligheten att få handla hemifrån, att det fortsätta kunna få hemleverans, slippa trängas för att handla. Jag ogillar starkt att handla om det inte är i små specialbutiker där det är ganska folktomt. Då blir det mer som ett museibesök.. Detta trodde jag inte innan, men vad mycket tid man sparar!
 
Det är väldigt skönt att förkylningarna har minskat med ungefär 80 % här hemma sen det blev hårdare regler kring barn med snuva och förkylning på förskolan. Det hoppas jag att de fortsätter med, likaså de nya vanorna att vara mycket mer ute på förskolan och att lämna och hämta barn utomhus. Mycket smidigt.

I övrigt har jag tyvärr lidit rätt mycket av mitt hemarbete - är mindre effektiv, har svårt med motivationen och känner mig låg och orkeslös. Hoppas att mer kontorstid kommer råda bot på det. Samtidigt hoppas jag absolut att min arbetsplats fortsätter att ha en mer flexibel inställning till hemarbete så att det går att lösa vardagen och varva hemarbete och på plats-arbete på ett smidigare sätt än att behöva vara på arbetsplatsen vissa dagar i veckan varje vecka.
 
Jag har inte haft en ordentlig förkylning sedan början av 2019 och det har varit fantastiskt med att så mycket har digitaliserats så fort. Nu har jag inte jobbat hemma pga mitt yrke men överväger skarpt att skola om mig till något där det förhoppningsvis kan vara möjligt i framtiden. För mig personligen (om man då helt bortser från att folk blir sjuka, affärer går i konkurs och det pratas om medicinska apartheid-system) så skulle förändringarna gärna få bli permanenta.
 
Ja, det vanligaste effekterna av pandemin möts vi av både i media och ute på gatan (distans, handsprit, begränsningar antal i butik etc).

Men vad har ni upplevt för inte fullt så uppenbara effekter? Själv kan jag nämna att jag personligen fått väldigt positiva effekter av pandemin. Ett andningshål, ny luft i lungorna från närmare 15 år av totalstress. En lyckobubbla i tillvaron. Vissa (äldre) har brutit kontakten m e m eftersom de vägrar umgås ute och inte kan tänka sig förändringar p g a pandemin. Det är ju trist, men om de vill ha det så, kan jag inte göra så mycket.

Jag har också noterat att flera butiker stänger en eller flera affärer (kedjor). De hänvisar till full satsning på e-handel istället. Lite fördomsfullt känner jag att detta flyttar arbetstillfällen för kvinnor/flickor (butik) till män/pojkar (lagerarbete) och hoppas jag har fel.

Vad har ni gjort för observationer för egen eller samhällets del?

Nu är det ju inget som hindrar kvinnor att börja jobba på lager, betydligt bättre lön än i butik dessutom!
 
Bor i London, med bra allmanna kommunikationer men dalig infrastruktur for cykling - det kanndes inte sakert att cykla och jag hade sallan plats att forvara en cykel i de lagenheter jag bodde.

Med pandemin sa avraddes vi att anvanda allmanna kommunikationer om man inte var en "key worker", sa jag kopte en cykel for att ha ett alternativ till att ga. Pa grund av "lockdown" sa var vagarna nastan tomma av bilar och trevligare och sakrare att cykla pa, och massa olika initiativ till att uppmuntra "active travel" har dykt upp under de senaste 18 manader, vilket ar allt fran permanenta och temporara cykelbanor till att vissa gator stangts av for majoriteten av trafik.

Nu fortsatter jag att cykla dajag ar en mycket mer sjalvsaker cyklist som inte tvekar att lagga mig mitt i vagbanan om det behovs for att oka min egen sakerhet, plus att jag vill se mer infrastruktur for cykling, sa jag cycklar for att visa att efterfragan finns dar!
Det är exakt samma här! Jag cyklar också massor sedan ungefär ett år tillbaka och uppskattar verkligen att staden jag bor i börjat investera mer i oss cyklister. Gudarna ska veta att det behövdes! Ibland får jag lite dåligt samvete för att jag ligger i vägen för bilarna under vissa korta sträckor, men då brukar jag försöka tänka som du och sträcka lite extra på mig istället ;)
 
Då är ju alternativet att starta eget om mode är livet 😊
Ja, den attityden kan man ju också ha till jobb 😅

Fast det kan ju ligga närmre tillhands att jobba med t ex plocka varor på ICA (till hämta-själv-skåpen) än att gå in och jobba på lager. Jag har truckkort men hade nog hellre plockat skräp än jobbat på lager, det passar mig inte alls.

Har full respekt för de som väljer bort ett eller annat yrke.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp