Inte så kaxig

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med att jag ska bli arbetssökande känns läskigt. Även om jag inte vet hur man skriver ett CV eller har koll på hur jag bäst formulerar ett personligt brev så känns det ändå som mindre problem. Det största problemet är att jag inte vet min kapacitet. Bara att gå upp till 50% på mitt nuvarande jobb känns läskigt. Tänk om jag inte kan prestera? Tänk om jag misslyckas? Igen.

Jag har nu hittat ett jobb som jag skulle kunna tänka mig att söka. Kraven uppfyller jag och det som är meriterande kan man med lite god vilja säga att jag uppfyller. Men jobbet är på heltid. Jag blir liksom alldeles mjuk i knävecken av tanken att kanske börja jobba heltid på en helt ny arbetsplats. Så jag är inte ett dugg kaxig och självförtroendet är i bottennivå.

Rädslan att inte hålla måttet är inte ett dugg gynnsamt för mig. Men vad har jag för val? Det är liksom bara att försöka få ett jobb även om jag är rädd för att inte klara det.
 

@Magiana det finns hjälp att få ang att skriva CV och personligt brev 😄 Arbetsförmedlingen har- eller har iallafall haft sådana kurser tidigare i alla år, jag tror dessutom många på forumet skulle hjälpa till med tips/råd om du skulle behöva det . (Behöver ju inte vara i en tråd utan kan ske på pm där någon kan hjälpa dig !) Många här som jobbar med rekrytering och /eller i övrigt har bra kompetens ang att skriva CV/personligt brev.

Finns även såklart mycket på nätet - mallar, grundupplägg /exempel osv.

Ang jobbet du hittat : sök det 😄 Hur det blir i framtiden vet ingen, och det är ofta både jobbigt och oroligt att byta jobb. Men det kan även innebära ett jättelyft och bli jättebra jämfört mot vad man trodde och hur det såg ut tidigare 😄
 
Senast ändrad:
Det här med att jag ska bli arbetssökande känns läskigt. Även om jag inte vet hur man skriver ett CV eller har koll på hur jag bäst formulerar ett personligt brev så känns det ändå som mindre problem. Det största problemet är att jag inte vet min kapacitet. Bara att gå upp till 50% på mitt nuvarande jobb känns läskigt. Tänk om jag inte kan prestera? Tänk om jag misslyckas? Igen.

Jag har nu hittat ett jobb som jag skulle kunna tänka mig att söka. Kraven uppfyller jag och det som är meriterande kan man med lite god vilja säga att jag uppfyller. Men jobbet är på heltid. Jag blir liksom alldeles mjuk i knävecken av tanken att kanske börja jobba heltid på en helt ny arbetsplats. Så jag är inte ett dugg kaxig och självförtroendet är i bottennivå.

Rädslan att inte hålla måttet är inte ett dugg gynnsamt för mig. Men vad har jag för val? Det är liksom bara att försöka få ett jobb även om jag är rädd för att inte klara det.

Jag menar absolut inte att förminska din känsla eller att tro att jag förstår hur just du känner - men den där rädslan är helt normal! Jag blir ofta darrhänt på arbetsintervjuer och tänker alltid att de ska tro att jag är en knarkare. Ibland har jag ångrat att jag tackat ja till kaffe för att jag inte vill skramla med koppen. 😅

Att få kalla fötter och börja "Shit, vad har jag gett mig in på!" kan nog mänga känna igen sig i och ju längre man varit ifrån arbetsmarknaden desto större blir ångesten kan jag föreställa mig, men jag tror att det kommer att gå bra för dig! :) Dina senare dagboksinlägg har haft så mycket mera liv än de tidigare. :heart
 
@Magiana det finns hjälp att få ang att skriva CV och personligt brev 😄 Arbetsförmedlingen har- eller har iallafall haft sådana kurser tidigare i alla år, jag tror dessutom många på forumet skulle hjälpa till med tips/råd om du skulle behöva det .
Ja, det där tror jag nog att jag kan reda ut med tiden. Det är jag inte så orolig för.

Jag menar absolut inte att förminska din känsla eller att tro att jag förstår hur just du känner - men den där rädslan är helt normal! Jag blir ofta darrhänt på arbetsintervjuer och tänker alltid att de ska tro att jag är en knarkare. Ibland har jag ångrat att jag tackat ja till kaffe för att jag inte vill skramla med koppen. 😅

Att få kalla fötter och börja "Shit, vad har jag gett mig in på!" kan nog mänga känna igen sig i och ju längre man varit ifrån arbetsmarknaden desto större blir ångesten kan jag föreställa mig, men jag tror att det kommer att gå bra för dig! :) Dina senare dagboksinlägg har haft så mycket mera liv än de tidigare. :heart
Jag har ju varit sjuk i snart två och ett halvt år och jobbat i varierande grad. Så det har ju gått rätt lång tid sedan jag senast klarade av att jobba heltid. Sen kan det kanske vara så att jag klarar ett annat jobb bättre, som inte kräver att jag sitter vid en dator hela dagen. Men jag vet ju inte. Jag kanske går helt i baklås.
 
Ja, det där tror jag nog att jag kan reda ut med tiden. Det är jag inte så orolig för.


Jag har ju varit sjuk i snart två och ett halvt år och jobbat i varierande grad. Så det har ju gått rätt lång tid sedan jag senast klarade av att jobba heltid. Sen kan det kanske vara så att jag klarar ett annat jobb bättre, som inte kräver att jag sitter vid en dator hela dagen. Men jag vet ju inte. Jag kanske går helt i baklås.

Som sagt, du vet ju inte! Börja med att sprida lite trådar och skicka ut några ansökningar tycker jag. Även om det sedan visar sig att du inte vill ha just det jobbet är det jättenyttigt att gå på intervju. :)
 
Jag har suttit och kollat lite på personliga brev på nätet och de verkar alltid så hurtigt formulerade. Hur ska jag kunna låta så hurtig?

"Hej, jag har varit deprimerad i två och ett halvt år men är nu peppad på nya utmaningar...." :grin:
 
Jag har suttit och kollat lite på personliga brev på nätet och de verkar alltid så hurtigt formulerade. Hur ska jag kunna låta så hurtig?

"Hej, jag har varit deprimerad i två och ett halvt år men är nu peppad på nya utmaningar...." :grin:


Som sagt kan du helt garanterat få mycket hjälp att skriva av folk här, om du får svårt utifrån tipsen på nätet . Ja - de är ofta superhurtiga råd du hittar vid snabb googling där, men det finns väldigt bra tips på olika sätt att kunna formulera sig på .

Det personliga brevet till en Arbetsgivare behöver inte vara så extremhurtigt utan snarare helt sakligt illustrera vem du är och kort utifrån det koppla till varför du söker tjänsten.

Cv t är det AG i övrigt tittar på. Om det handlar om okvalificerade tjänster tittar man mer på det personliga brevet.
 
Jag har suttit och kollat lite på personliga brev på nätet och de verkar alltid så hurtigt formulerade. Hur ska jag kunna låta så hurtig?

"Hej, jag har varit deprimerad i två och ett halvt år men är nu peppad på nya utmaningar...." :grin:
Ett tips - om du inte redan har tänkt på det - är att framhålla dina fritidsintressen i det personliga brevet. Ridning och odling är intressen som, t.ex., kan visa att man är aktiv, tycker om att vara utomhus, osv. Ett hantverksintresse kan ju visa att man är noggrann med detaljer, är tålmodig, osv.
 
En sak jag inte lyckats googla mig till är hur jag ska kunna förklara mina enorma luckor i mitt cv. Jag har ju varit sjuk så många år. Och jag minns helt ärligt inte heller riktigt när jag började på mitt nuvarande jobb.
 
En sak jag inte lyckats googla mig till är hur jag ska kunna förklara mina enorma luckor i mitt cv. Jag har ju varit sjuk så många år. Och jag minns helt ärligt inte heller riktigt när jag började på mitt nuvarande jobb.
När du började borde vara enkelt, du kanske har kvar något anställningsavtal du skrivit på? Annars kan du kolla på Skatteverket, det borde finnas där.
 
När du började borde vara enkelt, du kanske har kvar något anställningsavtal du skrivit på? Annars kan du kolla på Skatteverket, det borde finnas där.
Jag har inte ordning på mina papper och vet inte var ett eventuellt anställningsavtal kan ligga. Jag har ju dessutom ett flertal för samma jobb.
 
När du började borde vara enkelt, du kanske har kvar något anställningsavtal du skrivit på? Annars kan du kolla på Skatteverket, det borde finnas där.

Visst skrev du tidigare i någon tråd att du beviljats boendestöd? De kommer ju kunna hjälpa till med sånt också tänker jag .
 
Din arbetsgivare bör (ska...) ha sin/sina exemplar av anställningsavtalet/-avtalen. Kan du be om att få kopior? Det behöver ju inte vara original om du ska ha dem till att komma datum etc.
Ja, dem kan jag ju fråga.

Visst skrev du tidigare i någon tråd att du beviljats boendestöd? De kommer ju kunna hjälpa till med sånt också tänker jag .
Ja, jag har beviljats boendestöd. Det har dock inte kommit igång än.

Jag har liksom pärmar med papper här och där. Utmaningen är att hitta rätt pärm.
 
Gällande det personliga brevet så har jag också hört att det kan vara bra att beskriva sina fritidsintressen och sin person, men min erfarenhet är att det känns som att arbetsgivarna skiter big time i det. Det jag har använt det personliga brevet till är att marknadsföra mig för varför jag skulle passa för tjänsten och varför de skulle anställa mig.

Det kan vara att jag tittar på vad det står i annonsen att arbetsuppgifterna är, och så skriver jag saker jag har gjort som visar varför jag skulle vara lämplig för de uppgifterna eller hur jag har erfarenhet av de uppgifterna. Jag kan också skriva och berätta vad jag har åstadkommit på tidigare arbeten eller beskriva situationer jag har löst som är kopplade till de arbetsuppgifter de nämner. Jag försöker tänka utifrån arbetsgivarens ögon - vad kan jag skriva som lockar dem och gör dem intresserade av mig och mina kunskaper/erfarenheter, och vad kan jag skriva som på bästa sätt beskriver vad jag kan och vad som gör mig lämplig för tjänsten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 777
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Bup
Dagbok Ifall nån som läser det här har vart inlagd på bup eller kanske har ett barn som har vart det eller nåt så vore det JÄTTE SNÄLLT om ni...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 276
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp