Inte självklart med turridning genom gården

Så lät det inte från början, utan det lät som att du tog för givet att ingen får passera eller rida där. Vi vet ju inte hur läget är. Enstaka ryttare som passerar en gång i månaden, en gång i veckan kanske är helt OK. Turridningsföretag kan däremot passera 1-8 ggr per dag, vilket jag kan förstå kan bli lite tröttsamt om man bor mitt på landet och inte mitt i stan där man är van med livlig motortrafik.

Men då förstår jag ditt taggiga försvarstal. Men som jag förklarat tidigare i mina inlägg brukar det inte vara några problem för enstaka, tvåstaka ryttare att passera då och då om de pratar vänligt med vederbörande och håller rent efter sig.

Jag förstår inte alls hur du tolkade det jag skrev som att jag tog för givet att ingen får rida/passera där. Snarare har jag skrivit tvärtom. Du kanske förväxlar mig med nån annan?
 
Jo, men hon som började diskutera skrev sitt inlägg som om hon skrev direkt till gårdsägaren "Angelika", eller vad hon hette och det är ju inte riktigt rättvist. Då vi inte kan säkerställa att "Angelika" är bukefalist och kan diskutera på detta forum, eftersom hon, "Angelika" skrev till ATL's jurister i deras tidning, som inte har ett jota med Gunnars diskussionsforum att göra.

Mvh

IngelaH
Det spelar väl ingen som helst roll när man diskuterar principen. Ingen här har så vitt jag vet riktat sig till någon specifik utanför Buke. Att skriva ett inlägg i en tidning (oavsett form) är för mig det samma som att bjuda in till diskussioner i ämnet, både det specifika fallet och generellt. Vill man hålla något privat så ställer man sina frågor privat.
 
Jag tror du ska vara försiktig med att uppträda så. Vi vet inte vad det är för väg. En servitutsväg kan vara en i princip oanvänd väg , dvs en skogsväg. Den kan bli totalt ej omskött. Gå inte den vägen utan prata, respektera varandra.

Jag går på de vägar som jag får gå enligt allemansrätten. Enligt allemansrätten är det väldigt svårt att förbjuda gående privatpersoner att använda vägar. Då menar jag vägar. Inte trädgårdar, odlad mark och gårdsplaner. Finns alldeles för många som vill hindra folk från att använda deras vägar trots att de inte har det minsta rätt att hindra gående. Motorfordon ja. Hästar ja, om hästarna förstör vägarna. Gående, väldigt svårt.

För en företagare, som ett turridningsföretag, är det såklart andra regler som gäller.
 
Jag går på de vägar som jag får gå enligt allemansrätten. Enligt allemansrätten är det väldigt svårt att förbjuda gående privatpersoner att använda vägar. Då menar jag vägar. Inte trädgårdar, odlad mark och gårdsplaner. Finns alldeles för många som vill hindra folk från att använda deras vägar trots att de inte har det minsta rätt att hindra gående. Motorfordon ja. Hästar ja, om hästarna förstör vägarna. Gående, väldigt svårt.

För en företagare, som ett turridningsföretag, är det såklart andra regler som gäller.
Jag var nog lite otydlig. En servitutsväg behöver inte vara en synlig väg idag. En servitutsväg kan vara specifik.

Jag menar att det bästa är att prata med varandra och komma överens. För alla parter.

Lrf och ettt antal föreningar har ordnat ett EU-projekt med massa typavtal. Kan vara intressant för många. Dalarna verkar vara området. Tillagt...Materialet är framtaget av LRF, Naturturistföretagen, Visit Dalarna och Jordägarförbundet.


https://www.lrf.se/politikochpaverkan/aganderatt-och-miljo/allemansratt/turism-pa-annans-mark/
 
Jag förstår inte alls hur du tolkade det jag skrev som att jag tog för givet att ingen får rida/passera där. Snarare har jag skrivit tvärtom. Du kanske förväxlar mig med nån annan?


Jag ber om ursäkt, pga att jag har haft hemtjänst springande runt benen hela dagen blandade jag ihop er ja. Mitt inlägg började mest genom Skjoldurs inlägg. Men sen, tyckte jag nog det blev lite luddigt med dig med. :) Men nu har jag uppdaterat mig och är i kapp. :)

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Vi har vägar där jag bor - väldigt lantligt som är blandat grusvägar och oljegrus, vägarna är privata dvs ägs av tomtägarföreningen. Närliggande stall har frågat om de får rida på dom, vi har sagt ja, men inte när oljegruset är nytt för då förstörs vägen. Det verkar respekteras bra. Det svåraste är att hndra dom från att rida på en fantastisk stig som går utmed vattnet - OM nån rider där när det är torrt märks det knappt men rids det när det har regnat blir den helt förstörd. Stigen börjar i ena änden av en oljegrusig väg och sen hakar den på en grusväg i andra änden, egentligen en perfekt ridrunda, men nej tack- där har vi satt upp en skylt som respekteras till 99,9% sen finns det de där sista som envist hävdar allemansrätt.
 
Jag går på de vägar som jag får gå enligt allemansrätten. Enligt allemansrätten är det väldigt svårt att förbjuda gående privatpersoner att använda vägar. Då menar jag vägar. Inte trädgårdar, odlad mark och gårdsplaner. Finns alldeles för många som vill hindra folk från att använda deras vägar trots att de inte har det minsta rätt att hindra gående. Motorfordon ja. Hästar ja, om hästarna förstör vägarna. Gående, väldigt svårt.

För en företagare, som ett turridningsföretag, är det såklart andra regler som gäller.
Man kan göra som en kär granne till mig och helt enkelt gå ut och slå folk på käften när dom försöker gå förbi på vägen utanför huset. Visst blir man polisanmäld ett par gånger men folk börjar till slut undvika den vägen. Hela grannskapet längtar av något konstig anledning till att gubben behöver in på hem.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 635
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 320
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 907
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp