Inte skaffa pass

V

vitsvans

Till alla er som INTE väljer att skaffa pass till era hästar,kan jag bara säga att ni är oansvariga. Jag är id-kontrollant och jag kan lova er attdet kan stå er dyrt om ni inte gör pass till era hästar. Detta är straffbart och både veterinärer och jordbruksverket har privatfolk som kommer att leta efter hästar utan pass. Vad gör ni om hästen behöver vård o en veterinär behöver komma dit? Har ni inget pass då så har veterinären anmälningsplikt. Detta betyder att veterinären MÅSTE tala om att dom har behandlat en häst utan pass. OM ni nu ÄLSKAR eran häst och är rädd om den och vill den VÄL så SNÄLLA skaffa pass till den. Passet behövs INTE bara till tävling utan även till avlivning o veterinärt besök. TÄNK ER FÖR:bump:
 
Sv: Inte skaffa pass

Hur kan privat personer och vetrinärer ha rätt att begära att få se pass. Om vetrinären behandlar med sådant preparat som ska skrivas in i passet så kan jag gå med på att han måste ha passet men annars nej.
 
Sv: Inte skaffa pass

En veterinär får inte vägra att behandla en häst som saknar pass! Däremot får man vägra att avliva den!

Skrämmande att en id-kontrollant inte vet vad som gäller!
 
Sv: Inte skaffa pass

tycker att hela den här pass grejen är hel sjuk faktiskt..mar hästen bättre av att ha pass?tycker att det ska va en val fri grej..nÄr jag hade häst i sverige för typ 10 ar sen behövdes inget pass och det gick ju lika bra ända.....
 
Sv: Inte skaffa pass

Jag säger INTE att veterinären INTE får behandla din häst UTAN pass,men NÄR veterinären kommer ut och din häst ev. ska ha en vacc. DÅ måste du ha passet.Veterinären har anmälningsplikt
 
Sv: Inte skaffa pass

OM din häst ska tex. vacc så MÅSTE veterinären se ditt pass och skriva in det. En veterinär har ALLTID anmälningsplikt
 
Sv: Inte skaffa pass

Det har hittills inte hänt trots att min häst haft pass i 1,5 år! Jag fick truga veterinären att skriva in influensavaccin!

Hon har dessutom sprutats fyra gånger och fått andra behandlingar, och veterinären ville inte skriva in en enda i passet trots att det var med!
 
Sv: Inte skaffa pass

är inte så att du tycker att du tjänar för lite??:angel:
 
Sv: Inte skaffa pass

vitsvans skrev:
Jag säger INTE att veterinären INTE får behandla din häst UTAN pass,men NÄR veterinären kommer ut och din häst ev. ska ha en vacc. DÅ måste du ha passet.Veterinären har anmälningsplikt

Haha du e bra rolig du !

Men om detta är sant så kommer MÅNGA veterinärer ha MÅNGA problem och ansvarig för "passkoll" ha FULLT upp ;)
Men du skrämmer mej inte till att skaffa pass till min 23åring för det ... Mina yngre hästar har redan de giltiga passen och fodervärdshästen antar jag har det, men ägaren har självklart det passet !!! (tills det kommer ett MÅSTE att jag MÅSTE ha det hos mej (om det nu blir passtvång på tävling tex) )

Och som sagt en veterinär kommer fortfarande behandla ALLA djur oavsett ras eller PASS !!! Ska de sen rapportera alla djur så är det nog upp till varje vet ;)
 
Sv: Inte skaffa pass

vitsvans skrev:
Jag är id-kontrollant och jag kan lova er attdet kan stå er dyrt om ni inte gör pass till era hästar.

Är det där ett hot, en varning eller smygreklam för ditt yrke? :devil: :angel:

(förlåt, kunde inte låta bli att fråga)
 
Sv: Inte skaffa pass

Ang Pass??? Jag är inne för första gången på forumet och det första jag ser, är ditt medeland till hästägare. Du som har gått denna utb skall inte klaga utan hjälpa istället, så att all får sina pass. Om du har denna attityd utåt, så skulle jag själv inte befatta mig med dig, till mina hästar...:mad:
 
Sv: Inte skaffa pass

vitsvans skrev:
Till alla er som INTE väljer att skaffa pass till era hästar,kan jag bara säga att ni är oansvariga. Jag är id-kontrollant och jag kan lova er attdet kan stå er dyrt om ni inte gör pass till era hästar. Detta är straffbart och både veterinärer och jordbruksverket har privatfolk som kommer att leta efter hästar utan pass. Vad gör ni om hästen behöver vård o en veterinär behöver komma dit? Har ni inget pass då så har veterinären anmälningsplikt. Detta betyder att veterinären MÅSTE tala om att dom har behandlat en häst utan pass. OM ni nu ÄLSKAR eran häst och är rädd om den och vill den VÄL så SNÄLLA skaffa pass till den. Passet behövs INTE bara till tävling utan även till avlivning o veterinärt besök. TÄNK ER FÖR:bump:
*Lån*
Du som verkar vara så duktig på det där med hästpass, då har jag en fråga till dig! Skaffade pass till min häst när han var hingst, sedan dess har jag kastrerat honom, men i passet står det ju fortfarande hingst! har det nån betydelse? Bara undrar??:confused:
Tack på förhand!
 
Sv: Inte skaffa pass

Vår trettioåring ska dö hemma och skulle han behöva veterinärvård så tar vi den kostnaden då, det kan möjligen bli en straffavgift som säkert inte är dyrare än att skaffa pass till en häst som dessutom måste chippas skulle det bli dyrare så tar vi den utgiften hästen mår ju inget sämre utan möjligen min plånbok. Vi älskar verkligen våran gammel ger honom det bästa han kan få i matväg och omvårdnad, han mår inget sämre än de hästar som har pass. Tror dessutom inte att någomn mundighet har tid att gå ut på jat efter passlösa hästar eftersom man inte ens har tid att kolla om hästar i vårt land mår bra.
 
Sv: Inte skaffa pass

Det är faktiskt så att det finns inte många personer som har rätt att kräva att få se hästpasset!
Så personligen så skulle jag inte svara vare sig ja eller nej på frågan "har din häst hästpass" om "kreti och pleti" krävde få veta det!:angel:
 
Sv: Inte skaffa pass

Veterinären behöver inte skriva in någonting alls i passer förrän det är LAG på det dvs. 1/1-06. Men efetr det kommer du inte undan
 
Sv: Inte skaffa pass

Jag tjänar inte speciellt bra på att vara id-kontrollant. Jag skattar för dom pengar jag tjänar. Dessutom får vi själva stå för kostnaden av block,pennor (I olika färger) samt chip. Milersättningen ligger på 16 kr/mil
 
Sv: Inte skaffa pass

Denna information har vi alla id-kontrollanter fått av jordbruksverket och det står inskriven i lagen:bow:
 
Sv: Inte skaffa pass

Jag klagar inte på er hästägare,utan tycker bara att det vore självklart att ALLA hästägare borde fixa pass nu INNAN den 31/12-05Många rasföreningar tar bara mera betalt om man väljer att skaffa pass efter den 1/1-06.
 
Sv: Inte skaffa pass

Då ska du kontakta den som har utfärdat detta pass och be dom ändra på det.Jag vet inte vad du har för häst men kontakta din rasförening:)
 
Sv: Inte skaffa pass

veterinären har rätt att få se det och på alla tävlingar har de rätt att få se det. Får inte veterinären se det så har dom anmälningsplikt till jordbruksverket
 

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
852
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 468
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 679
Avel Hej Hur gör ni med SWB när ni kastrerar era hingstar. Veterinären har fyllt i passet, men behöver man skicka in hela passet till SWB för...
Svar
3
· Visningar
755
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp