Integrationsprojekt

Texaz

Trådstartare
Har hört mycket om integrationsprojekten här uppe i Dalarna, bl a det somaliska bandylandslaget som nu är på film, men även ett med skidåkande invandrartjejer.

En nära vän jobbar som lärare och kommer då bl a i kontakt med tjejer från hederskulturer. Vi har spånat lite på hur man kan integrera dessa och naturligtvis andra invandrarungdomar.

Känner ni till några andra projekt?
 
Wow va intressant! Såg många inspirerande aktiviteter där :) Hur går en till väga för att bli volontär, och hur mycket tid "måste" en kunna lägga ner för att få vara med?
Finns en hel del info på sidan, bl a om att bli medlem och volontär;) Finns ingen verksamhet på din ort är du säkert välkommen att hjälpa till att starta upp!
 
@Ceta Det beror helt på vad det är för verksamhet :) Jag är med i Tala Svenska-caféet här i Göteborg, vilket innebär 2 timmars verksamhet per vecka (+ planeringsmöten då). Vi har väl som rekommendation att man ska kunna vara med minst en gång i månaden, men det blir roligare ju mer man är med!

Vad det gäller förkunskaper så behöver man inte mycket i "min" verksamhet.
 
@Texaz Skall erkänna att jag inte tittade jättenoga :o Såg "bli medlem"-knappen, men tryckte inte där.. Och saknade en "bli volontär"-rubrik :angel:

@Andromedae jag tyckte besöksgruppen såg spännande ut, men även de andra aktiviteterna i Göteborg! Får kolla upp när jag väl är hemmastadd igen :) Hoppas jag får tid för något sådant trots tre timmars pendling till jobb som jag kommer få....
 
@Texaz Skall erkänna att jag inte tittade jättenoga :o Såg "bli medlem"-knappen, men tryckte inte där.. Och saknade en "bli volontär"-rubrik :angel:

@Andromedae jag tyckte besöksgruppen såg spännande ut, men även de andra aktiviteterna i Göteborg! Får kolla upp när jag väl är hemmastadd igen :) Hoppas jag får tid för något sådant trots tre timmars pendling till jobb som jag kommer få....
Känner igen det där med att ha bråttom, särskilt när man hittar något spännande:D
 
Har hört mycket om integrationsprojekten här uppe i Dalarna, bl a det somaliska bandylandslaget som nu är på film, men även ett med skidåkande invandrartjejer.

En nära vän jobbar som lärare och kommer då bl a i kontakt med tjejer från hederskulturer. Vi har spånat lite på hur man kan integrera dessa och naturligtvis andra invandrarungdomar.

Känner ni till några andra projekt?

golit skulle ringa fältassistenterna i rinkeby och höra vad de gör nu för tiden. En del finns beskrivet här:

http://www.bokus.com/bok/9789172054...met-socialt-forebyggande-arbete-med-ungdomar/
 
Såg Trevligt Folk strax efter premiären, kan verkligen rekommendera den filmen till alla, jag följde laget ett par kvällar för en artikel innan VM, underbart trevliga människor . Dalarna har så otroligt mycket mer, har jobbat på en förskola bland annat där man verkligen tagit fasta på att det finns 13 (!) olika nationer. Där gör man varje måndag mat ihop så alla får smaka på varandras mat, ofta tillsammans med föräldrarna. Man har också besökt både "moské" (nåja, finns ju ingen moské här men deras samlingsrum i alla fall), buddisttempel och kyrkan. Det är bara trams att de som kommer hit inte skulle ha intresse att lära sig om olika religioner.

Orsa till exempel har kommit väldigt långt med sitt mångfaldsarbete. De har bland annat ett populärt språkcafé, där svenskarna lär sig arabiska, somaliska eller kurdiska och där invandrarna lär sig svenska (eller andra språk från de andra kulturerna) och får nya vänner också. Där deltar både tjejer och killar.

När jag jobbade på Malta drog vi ihop ett tjejgäng, merparten från Syrien och Somalia, och gjorde ett basketlag. Det gick fantastiskt bra faktiskt, efter ett tag blev flera av tjejerna upplockade i de vanliga lokala lagen och spelade matcher i vanliga serier...
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 386
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 814
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 136
Senast: Pinus
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp