Intelligenta barn och studieteknik

Om hon aldrig gjort en läxa och har mycket motstånd mot att göra läxor tänker jag att det är lättast med en som är mycket lätt?
Fast läxor är ju upprepning av det de lärt sig i skolan, tycker hon att hon kan det så är det väl så och man får ge svårare läxor så hon själv upptäcker att hon kanske måste anstränga sig.
 
Jag är sjukt dålig på att vila mår som näst när jag är i stallet. Är jag ledig fastnar jag med skärm och det är näst intill omöjligt för mig att bryta. Då kan jag inte heller bryta för dottern.
:) ni bryter samtidigt och hjälps åt med läxan :) så får ni en gemensam mysig stund av samarbete och umgänge.
 
Fast läxor är ju upprepning av det de lärt sig i skolan, tycker hon att hon kan det så är det väl så och man får ge svårare läxor så hon själv upptäcker att hon kanske måste anstränga sig.
Repetition är ju en väldigt bra typ av läxa onekligen. Att lära sig nytt är en sämre typ av läxa.

Ett blad med uppgifter, tex mattetal, som fås med hem ska ju vara någonting barnet klarar av att göra själv och inte ny kunskap. Men det är ju vanligen inte exakt samma blad som gjordes i skolan.

Men låt säga att det är en rad lätta mattetal som barnet kan redan, ja då går det fort och lätt att göra om man kan. Men det är fortfarande en bra övning. Var det jobbigt, ja då kunde man ju inte, (men är ju såklart svårare att lära ut att läxan var något positivt utan kräver färre tal innan belöning)

Eller glosor, jaha du kan, vad bra, då förhör vi lite snabbt bara (i fel ordning, fram och tillbaka).

Sedan är det såklart inte så med ts dotter, men just -jag kan det där, visar sig sällan för mitt barn vara korrekt. Det kan vara tex passiv kunskap men som inte fungerar om man vänder på det och frågar i fel ordning. Eller att det inte går snabbt, eller att det går oftast osv. Eller med tyskaglosor att man inte kan stava dem.

Så om man inte provat att göra någon läxa så vet man ju inte heller om man kunde redan.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp