Intelligenta barn och studieteknik

Jag dresserar ju gärna mig själv enligt principerna om det behövs. (tex vid en träningsslump fick jag ett träningslinne efter fyra gånger på jumpapass. Funkade utmärkt)

Jag med, jag motkonditionerade disken 😁. Numera går det lätt utan ångestpåslag. Och efter många års reflekterande och grävande så tror jag att började det med att jag som barn ogillade kladdet och lukten, men åtsagd att sluta sjåpa mig och skriken på och tvingad att göra det, så det blev en negativ upplevelse, som byggdes på mer för varje gång.

Jag tycker fortfarande det är ett äcklig äcklig känsla om jag får matfett från tallrikarna på handen, för det är så svårt att tvätta bort den lukten, men jag kan sköta jobbet som ska göras ändå. Och jag har faktiskt köpt handskar också 😅.
 
Jag med, jag motkonditionerade disken 😁. Numera går det lätt utan ångestpåslag. Och efter många års reflekterande och grävande så tror jag att började det med att jag som barn ogillade kladdet och lukten, men åtsagd att sluta sjåpa mig och skriken på och tvingad att göra det, så det blev en negativ upplevelse, som byggdes på mer för varje gång.

Jag tycker fortfarande det är ett äcklig äcklig känsla om jag får matfett från tallrikarna på handen, för det är så svårt att tvätta bort den lukten, men jag kan sköta jobbet som ska göras ändå. Och jag har faktiskt köpt handskar också 😅.
Härlig idé! Det ska jag också testa faktiskt. Glädjen i en ren diskbänk nästa gång man kommer in i köket eller ett -find du gjort i köket från familjemedlem kommer ändå lite för sent :rofl:

Det är härligt när någonting går från att vara superjättejobbigt och en mental spärr till att gå lite på rutin, men det krävs en hel del insats för mig att putta det i rätt riktning.
 
Ja göra något alls innan middagen är dödfött så det försöker vi aldrig. Just nu är läxorna så sporadiskt förekommande att hon glömmer dem. Jag får gå tillbaka till veckobreven för att ha koll. Och veckobreven kommer fredag em när vi ska till ridskolan så vi hinner inte prata igenom dem då. Jag borde få till något på söndag em få vi kollar veckobrev och pratar igenom kommande vecka 🤔
Här kommer veckobreven inte varje vecka utan ibland med någon månads mellanrum trots att de enbart behandlar 1-2 veckor 🤦‍♀️

Sonen (8) och jag har iaf listat ut att han inte klarar av att göra läxor i veckan då han är så mentalt trött efter att ha varit i skolan så här är det fredag (då är han hemma 13.30) till söndag som gäller för läxor. Och inte efter 16 för han är absolut ingen kvällsmänniska heller.

Han tycker fortfarande att de är tråkiga och onödiga men det blir åtminstone inte skrik och kalabalik.
 
Här kommer veckobreven inte varje vecka utan ibland med någon månads mellanrum trots att de enbart behandlar 1-2 veckor 🤦‍♀️

Sonen (8) och jag har iaf listat ut att han inte klarar av att göra läxor i veckan då han är så mentalt trött efter att ha varit i skolan så här är det fredag (då är han hemma 13.30) till söndag som gäller för läxor. Och inte efter 16 för han är absolut ingen kvällsmänniska heller.

Han tycker fortfarande att de är tråkiga och onödiga men det blir åtminstone inte skrik och kalabalik.
Våra helger är ju oftast fulla med stall så det får bli veckorna ändå.
 
Jag gled igenom, rev av läxor, och fixade betygen om jag ansåg att läraren var värd att göra det för, eller om ämnet var lekande lätt eller roligt.

Gick ut gymnasiet med lysande betyg - pga "begåvning", inte pga arbetsinsats. Jag var knappt närvarande på vissa lektioner under gymnasiet, men skrev bra prov så lärarna rapporterade inte in frånvaron.

Men hade behövt lära mig studieteknik, och därmed arbetsteknik, som barn. Hur man tar sig an det som är svårt och får det gjort. För det blev väldigt tufft som vuxen sen. Det blev många tuffa år av att ta igen det jag inte lärt mig som barn.

Fy vad jag känner igen mig själv i det här :heart Seglade igenom allt under universitetsnivå och sedan tog det tvärstopp. Jag klarade universitetsstudierna med precis godkänt (dvs i allmänhet 50%).

Utom en tenta då... Ekonomisk geologi (dvs malm) var jag ett poäng ifrån full pott. Jag borde ha tagit det som ett tecken och inte varit så motsträvig till att börja jobba med prospektering! :rofl:
 
Om hon aldrig gjort läxorna och läxan är uppenbart lätt för henne kan det kanske bero på att det är som ett angrepp på hela hennes frihet att att säga att något ska göras hemma, typ gissar jag? Eftersom som sagt det bara måste ha varit det som var problemet när A kom hem med sin första läxa om att rita en gubbe (vilket inte var några problem) och hade världens mentala explosion om det en gång för många år sedan. Det var måste biten som var problemet.

Och om belöning, bara plocka fram hennes favorit"godis" (alla gillar ju inte godis men ngt).
Det här tror jag verkligen på.

Just att bli bestämd över när det egentligen skall vara ledig tid är svårt att acceptera.
Typ "Nu har jag tagit order hela dagen och på min lediga tid vill jag bestämma själv."
 
Jag dresserar ju gärna mig själv enligt principerna om det behövs. (tex vid en träningsslump fick jag ett träningslinne efter fyra gånger på jumpapass. Funkade utmärkt)
Det är en sak att belöna och träna sig själv.
Och en helt annan sak att lyda order.
Särskilt på tid som är lovad att vara ledig.
 
Våra helger är ju oftast fulla med stall så det får bli veckorna ändå.
Orkar hon det då?
Det är tufft och jobbigt att vara barn så man får vara försiktig så att det inte blir för mycket för barnet.
Har den t-shirten.
Vi fick skala ner litet på aktiviteterna.

Trötta barn klarar inte motgångar så bra.
 
Orkar hon det då?
Det är tufft och jobbigt att vara barn så man får vara försiktig så att det inte blir för mycket för barnet.
Har den t-shirten.
Vi fick skala ner litet på aktiviteterna.

Trötta barn klarar inte motgångar så bra.
Alltså, är vi hemma fastnar vi med varsin skärm. Då känns stallet bättre 🤷‍♀️
 
Alltså, är vi hemma fastnar vi med varsin skärm. Då känns stallet bättre 🤷‍♀️
Skärmar och dataspel är ju ofta superduktiga på att ge bekräftelse och omedelbar belöning och arbeta på att låta barnet klara tråkiga uppgifter genom små belöningar. (som tex odla en åker i ngt dataspel för att få lite kål om några timmar).

Men de kan ju också göra att man fastnar i dem och det känns svårt och jobbigt att lämna dem åt sidan för en uppgift som inte ger belöningar lika direkt.

Man kan ju spela tills man blir nästan yr och illamående och väldigt trött och stressad.

Jag tror på att fokusera på att det är en kort stund läxa med avgränsad tid och på att lyckas snabbt och få en direkt belöning. Efter att ha lyckats några gånger och sett att det här inte är oöverstigligt så blir det nog bra. Man kan rent av sitta bredvid som mentalt stöd och läsa uppgiften tillsammans först. Rent av hjälpa lite för mycket, det blir lite men mamma det här klarar jag :cautious: :) . (uhm jag kör också med iofs obegränsad datortid, men att det då måste förekomma frivillig bokläsning och utevistelse också)

Jag vet att de här tipsen och råden kanske låter som att de passar en sex-åttaåring, men det är nog för att jag gjorde det när barnet var i den åldern :)

(Min mamma körde på förhör och skäll och intresse, och -det här måste bli gjort come hell or high water, att inte lämna in finns inte på kartan, hur sen natt det än kräver, helt utan belöningar. Tror inte det är lika effektivt för att få det överstökat kvickt och utan obehag i framtiden (eftersom det dröjde till universitetet innan jag lyckades få till lite mindre undvikandebeteende, även om -måste bli gjort om så hell freezes over är en fantastisk motivator.). Det här med gos och gelehallon verkar fungera mycket bättre så långt. Undvika allt tjat och obehag och hålla tummarna körde min mans föräldrar på och det är han fortfarande sur över. Då verkade min mammas metod bättre O_o jag är i alla fall inte sur utan tacksam, nu. )
 
Senast ändrad:
Skärmar och dataspel är ju ofta superduktiga på att ge bekräftelse och omedelbar belöning och arbeta på att låta barnet klara tråkiga uppgifter genom små belöningar. (som tex odla en åker i ngt dataspel för att få lite kål om några timmar).

Men de kan ju också göra att man fastnar i dem och det känns svårt och jobbigt att lämna dem åt sidan för en uppgift som inte ger belöningar lika direkt.

Man kan ju spela tills man blir nästan yr och illamående.

Jag tror på att fokusera på att det är en kort stund med avgränsad tid och på att lyckas snabbt och få en direkt belöning. Efter att ha lyckats några gånger och sett att det här inte är oöverstigligt så blir det nog bra. Man kan rent av sitta bredvid som mentalt stöd och läsa uppgiften tillsammans först. Rent av hjälpa lite för mycket, det blir lite men mamma det här klarar jag :cautious: :) .

Jag vet att de här tipsen och råden kanske låter som att de passar en sex-åttaåring, men det är nog för att jag gjorde det när barnet var i den åldern :)

(Min mamma körde på förhör och skäll och intresse, och -det här måste bli gjort come hell or high water, att inte lämna in finns inte på kartan, hur sen natt det än kräver, helt utan belöningar. Tror inte det är lika effektivt för att få det överstökat kvickt och utan obehag i framtiden (eftersom det dröjde till universitetet innan jag lyckades få till lite mindre undvikandebeteende, även om -måste bli gjort om så hell freezes over är en fantastisk motivator.). Det här med gos och gelehallon verkar fungera mycket bättre så långt. Undvika allt tjat och obehag och hålla tummarna körde min mans föräldrar på och det är han fortfarande sur över. Då verkade min mammas metod bättre O_o jag är i alla fall inte sur utan tacksam, nu. )
Mitt belöningssystem är ju trasigt i och med adhd. Det är väl därför jag har svårt att relatera. Jag fungerar enbart med dreadlines.
 
Mitt belöningssystem är ju trasigt i och med adhd. Det är väl därför jag har svårt att relatera. Jag fungerar enbart med dreadlines.
Jag fungerar också bäst med dreadlines som enligt ovanstående. Men tänker att det inte är optimalt även om det är väldigt bra att faktiskt fungera med dreadlines. Bättre att man sätter fart än fryser och kollapsar inför dem och inte gör uppgiften alls.

Men jag trodde nog att med ADHD så behövde belöningarna snarare vara snabbare och mer direkta. (man med ADHD, men inte läst på jättemycket)
 
Alltså, är vi hemma fastnar vi med varsin skärm. Då känns stallet bättre 🤷‍♀️
Men då kan ni ju nyttja tiden till läxor också.
Ni kan behöva slappna av och vila med varsin skärm också, men inte hela dagen.

Har ni lagt in tid för att bara vila och slappa?
Det behövs faktiskt.
 
Jag fungerar också bäst med dreadlines som enligt ovanstående. Men tänker att det inte är optimalt även om det är väldigt bra att faktiskt fungera med dreadlines. Bättre att man sätter fart än fryser och kollapsar inför dem och inte gör uppgiften alls.

Men jag trodde nog att med ADHD så behövde belöningarna snarare vara snabbare och mer direkta. (man med ADHD, men inte läst på jättemycket)
Jag är snarare sån att belöningar inte riktigt hjälper. Men det är mycket ångest inblandat också.
 
Men då kan ni ju nyttja tiden till läxor också.
Ni kan behöva slappna av och vila med varsin skärm också, men inte hela dagen.

Har ni lagt in tid för att bara vila och slappa?
Det behövs faktiskt.
Jag är sjukt dålig på att vila mår som näst när jag är i stallet. Är jag ledig fastnar jag med skärm och det är näst intill omöjligt för mig att bryta. Då kan jag inte heller bryta för dottern.
 
Jag är sjukt dålig på att vila mår som näst när jag är i stallet. Är jag ledig fastnar jag med skärm och det är näst intill omöjligt för mig att bryta. Då kan jag inte heller bryta för dottern.
Risken är att du kör på så att dottern blir för trött för att hantera tråkiga läxor.
Barn orkar inte lika mycket som vuxna.
Och trötta barn fungerar väldigt dåligt.
 
  • Gilla
Reactions: Nox
Risken är att du kör på så att dottern blir för trött för att hantera tråkiga läxor.
Barn orkar inte lika mycket som vuxna.
Och trötta barn fungerar väldigt dåligt.
Nu när det är en läxa varannan vecka typ så är det ju inget problem. Hon är dessutom hemma och vilar när jag är hos Ambres (när hon inte hyrs in som hoppilot :D)
 
Hon har läxor typ en gång varannan vecka så väldigt sällan vilket gör det svårt att skapa rutin kring. Hon tycker att det är tråkigt och onödigt att göra det eftersom hon redan kan allt.
Låter som om hon behöver få svårare läxor då. Så hon får anledning att anstränga sig. :)
Är det alla ämnen som hon redan tycker att hon ”kan allt” så kanske hon kan flytta upp en årskurs t.o.m.
 
Låter som om hon behöver få svårare läxor då. Så hon får anledning att anstränga sig. :)
Är det alla ämnen som hon redan tycker att hon ”kan allt” så kanske hon kan flytta upp en årskurs t.o.m.
Om hon aldrig gjort en läxa och har mycket motstånd mot att göra läxor tänker jag att det är lättast med en som är mycket lätt?

Samtidigt föreställer jag mig tex ett blad som ska fyllas i eller en text som ska skrivas eller en sida som ska läsas, några tal som ska räknas. Det kan nog vara svårare att få någon att plugga på glosor som hen redan kan, då kanske ett kort förhör får räcka, från och till språket och i oordning (oordning och vända på språk brukar leda till att man upptäcker ngt litet ord som behöver övas in :) min unges -jag kan redan, har inte alltid historiskt sett visat sig vara korrekt vid förhör.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp