Intern nedgrävd strömkabel?

Snowball

Trådstartare
Nu ska det grävas för fiber fram till huset och då måste de passera en intern nedgrävd ledning som förser stallet med ström. Någon som vet vad som gäller för interna ledningar om de nu råkar gräva av den? Den är utmärkt med färg tack och lov, killen som var här och märkte ut huvudledningen (eller vad det nu ska kallas) sa "jag tog den av bara farten fast det är inte mitt jobb egentligen"
Men han var noga med att påpeka att den är intern, det var förra husägaren som lade ner den någon gång tidigt 1990-tal och den ligger kanske inte mer än 40 cm ner.
Men om de gräver av den måste de väl ändå se till att den blir lagad?

Lite lätt luttrad då de redan grävt av strömmen en gång men det var kabeln ute vid stora vägen. Dock så tog det en stund innan det rapporterades in för när jag ringde till eon en kvart efter att strömmen hade gott så fick jag ett näbbigt "Du får ringa en elektriker för jag har minsann inget registrerat avbrott så det är ditt hus det är fel på" Fick åka upp och prata med grävarna som sa "ja vi har grävt av en kabel men vi hittade inget nummer först att ringa till" :banghead: Efter mycket om och men och tre timmars strömlöshet, det blev kallt fort då det var minus och blåsigt ute fick jag i alla fall strömmen tillbaka.

Funderar också på ska de inte meddela när de ska gräva? Jag var ledig den dagen de grävde här sist så jag behövde inte ta mig ut för jag hade ju inte kommit över det diket men de kanske de löser vid behov?
 
Det beror på avtalet med den som gräver. En intern ledning är ju din egen och i normala fall när en sådan grävs av så är det man själv som får fixa det. När det kommer till sådana grävningar som du syftar på kan dock avtalet vara annat. Så det enkla svaret är, kolla upp vad som står i avtalet. Där har du förhoppningsvis svaret.

Att killen som märkte ut ledningarna inte ansåg att det var hans jobb att märka ut en intern kabel är dock märkligt. De ska märka ut alla kablar som finns inom grävområdet.

Kommer du alltså inte ut ur huset alls när de gräver? Dvs. du har bara en utgång? Isåfall behöver det nog påtalas innan så att en lösning finns. När fiber las ner här grävde vi själva sista biten in till huset (det var så vårt avtal såg ut) men när vattenledningen grävdes ner fick vi ingen dag de skulle komma hit utan vi såg det när de var hos grannarna och kunde räkna ut ungefär när de skulle komma hit.

Överhuvudtaget är min erfarenhet att de är ganska dåliga på att meddela. Vi fick nya ledningar här för ett tag sedan och en dag såg jag att hästarna var mycket upprörda i hagen. Tittar ut och ser att de har påbörjat arbetet precis vid hagens ena sida. De brydde sig inte alls om att hästarna var upprörda utan fortsatte busköra med fyrhjuling precis vid staketet och grävde vidare som om inget hade hänt. Jag var ganska arg när jag ringde upp och hoppas att de fick en rejäl påbackning för det. Då hade meddelande gått ut om att de skulle förvarna alla berörda i god tid men de ansåg väl inte att de behövde meddela oss när de skulle gräva på angränsande mark, en meter från gränsen :meh: De grävde dessutom av vår huvudkabel och brydde sig inte om att göra något åt det utan även det fick jag ringa och påtala att de måste fixa nu.
 
Halvt OT Jag har ingen aning om kabeln men nätleverantörer alltså. Ringde min nätleverantör och anmälde att strömmen var borta. De letade i datorn men hade inget rapporterat i området men han skulle kolla upp det. När jag 1 minut senare tittar ut på gatan så står nätleverantörens gubbar där och mäter i ett proppskåp. Så var det med det okända avbrottet :banghead: (kommunen hade grävt av ledningen 100m uppåt gatan)
 
Överhuvudtaget är min erfarenhet att de är ganska dåliga på att meddela. Vi fick nya ledningar här för ett tag sedan och en dag såg jag att hästarna var mycket upprörda i hagen. Tittar ut och ser att de har påbörjat arbetet precis vid hagens ena sida. De brydde sig inte alls om att hästarna var upprörda utan fortsatte busköra med fyrhjuling precis vid staketet och grävde vidare som om inget hade hänt. Jag var ganska arg när jag ringde upp och hoppas att de fick en rejäl påbackning för det. Då hade meddelande gått ut om att de skulle förvarna alla berörda i god tid men de ansåg väl inte att de behövde meddela oss när de skulle gräva på angränsande mark, en meter från gränsen :meh: De grävde dessutom av vår huvudkabel och brydde sig inte om att göra något åt det utan även det fick jag ringa och påtala att de måste fixa nu.

Lite OT, men min erfarenhet är att de är fantastiskt värdelösa på att meddela.
Hos oss kom de utan förvarning när vi var på jobb, grävde ett 2m djupt hål med en dia på 3 m, mitt i den hårdgjorda passagen ut till hästarnas hage.
När klockan slog 16 åkte dem hem utan att sätta upp avspärrning.
Kom hem från jobb en stund senare och insåg att jag var tvungen att klippa upp staketet på två ställen samt ta en sväng inom grannens tomt för att komma förbi hålet på ett säkert sätt med hästarna.
Var helt vansinnig...
 
@TinyWiny
Så här står det på första sidan av avtalet
När nätägaren bekräftat beställning från kund ansvarar nätägaren för grävarbete och fiberinstallation till överenskommen anslutningspunkt

Men nu är det ju utmärkt med färg (jag kanske missuppfattade killen som var här om märkningsansvar) alltså är de ansvariga om de gräver av den hoppas jag :nailbiting:
Bara inte märkningen försvinner innan de kommer hit, jag får väl se till att underhålla den. Orange sprayfärg måste ju gå att köpa någonstans

När de ska gräva kommer jag inte komma ut med bilen och jag måste ut med bilen om jag ska till jobbet. Bor på en liten grusväg 500 meter från en större väg (med större avses i detta fall att man åtminstone kan mötas två personbilar...knappt ;))
Men jag kan parkera på ett annat ställe om jag bara vet när de kommer å andra sidan lär jag väl märka det

De grävde dessutom av vår huvudkabel och brydde sig inte om att göra något åt det utan även det fick jag ringa och påtala att de måste fixa nu.
suck
 
Nu ska det grävas för fiber fram till huset och då måste de passera en intern nedgrävd ledning som förser stallet med ström. Någon som vet vad som gäller för interna ledningar om de nu råkar gräva av den? Den är utmärkt med färg tack och lov, killen som var här och märkte ut huvudledningen (eller vad det nu ska kallas) sa "jag tog den av bara farten fast det är inte mitt jobb egentligen"
Men han var noga med att påpeka att den är intern, det var förra husägaren som lade ner den någon gång tidigt 1990-tal och den ligger kanske inte mer än 40 cm ner.
Men om de gräver av den måste de väl ändå se till att den blir lagad?

Lite lätt luttrad då de redan grävt av strömmen en gång men det var kabeln ute vid stora vägen. Dock så tog det en stund innan det rapporterades in för när jag ringde till eon en kvart efter att strömmen hade gott så fick jag ett näbbigt "Du får ringa en elektriker för jag har minsann inget registrerat avbrott så det är ditt hus det är fel på" Fick åka upp och prata med grävarna som sa "ja vi har grävt av en kabel men vi hittade inget nummer först att ringa till" :banghead: Efter mycket om och men och tre timmars strömlöshet, det blev kallt fort då det var minus och blåsigt ute fick jag i alla fall strömmen tillbaka.

Funderar också på ska de inte meddela när de ska gräva? Jag var ledig den dagen de grävde här sist så jag behövde inte ta mig ut för jag hade ju inte kommit över det diket men de kanske de löser vid behov?
En egen intern ledning behöver inte följa standard (eller om det tom är regler?) om minsta djup den ska ligga på. Tror 40 cm är mindre än normalt för el. Se till att de får reda på att just den kan ligga grunt så de inte kan lasta dig för bristande info.
Hade inte litat på att de hör av sig så du kommer veta och kunna prata med dem innan även om de sagt så... Går det att knacka ner någon träpinne med text på kanske? "obs grund ledning"
 
En egen intern ledning behöver inte följa standard (eller om det tom är regler?) om minsta djup den ska ligga på. Tror 40 cm är mindre än normalt för el. Se till att de får reda på att just den kan ligga grunt så de inte kan lasta dig för bristande info.
Hade inte litat på att de hör av sig så du kommer veta och kunna prata med dem innan även om de sagt så... Går det att knacka ner någon träpinne med text på kanske? "obs grund ledning"
Ah smart jag kan knacka ner en pinne precis i vägkanten, ledningen går under grusvägen, men i kanten kan jag ju sätta en pinne, tror till och med det ligger några övergivna märkpinnar kvar ute i häcken och skriva grund ledning på :up: Ibland börjar jag jobba vid klockan sex och är ju då förmodligen inte hemma när de sätter igång

Vet inte vem som ska gräva resten det verkar vara olika entreprenörer som utför jobben. Och ingen verkar veta exakt var det ska grävas men ledningen måste passeras oavsett

Killen som var igår var lite fundersam eftersom han jobbade och bodde tio mil bort men hade fått order om att åka hit trots att han hade fullt upp i sitt område och han inte jobbade för det bolag som äger ledningarna där jag bor. Men han hade en sådan där apparat som hittar ledningar och gissade att den interna ledningen låg mellan 40-70 cm ner.
Med tanke på hur mycket som slarvats vid renovering i det här huset av den förra ägaren som också är den som låtit gräva ner denna ledning gissar jag på 40 cm max :angel:
Eftersom han var här igår antar jag att grävningen är på gång inom de närmsta veckorna i alla fall
 
Att killen som märkte ut ledningarna inte ansåg att det var hans jobb att märka ut en intern kabel är dock märkligt. De ska märka ut alla kablar som finns inom grävområdet.

Nej. Vi märker inte ut privata kablar utan bara det som nätägarna äger.


@Snowball om det är företaget jag tror det är kan jag meddela att det med kaos. Jag blev uppsagd pga arbetsbrist men mina kollegor (eller fd kollegor) går på knäna..
 
Nej. Vi märker inte ut privata kablar utan bara det som nätägarna äger.
Nu är den i alla fall utmärkt tack och lov men då fattade jag honom rätt
@Snowball om det är företaget jag tror det är kan jag meddela att det med kaos. Jag blev uppsagd pga arbetsbrist men mina kollegor (eller fd kollegor) går på knäna..
:arghh: Nej nej inte kaos där också jag har fullt upp med kaos på mitt eget jobb
skulle du vilja PM företaget?
 
Ah smart jag kan knacka ner en pinne precis i vägkanten, ledningen går under grusvägen, men i kanten kan jag ju sätta en pinne, tror till och med det ligger några övergivna märkpinnar kvar ute i häcken och skriva grund ledning på :up: Ibland börjar jag jobba vid klockan sex och är ju då förmodligen inte hemma när de sätter igång

Vet inte vem som ska gräva resten det verkar vara olika entreprenörer som utför jobben. Och ingen verkar veta exakt var det ska grävas men ledningen måste passeras oavsett

Killen som var igår var lite fundersam eftersom han jobbade och bodde tio mil bort men hade fått order om att åka hit trots att han hade fullt upp i sitt område och han inte jobbade för det bolag som äger ledningarna där jag bor. Men han hade en sådan där apparat som hittar ledningar och gissade att den interna ledningen låg mellan 40-70 cm ner.
Med tanke på hur mycket som slarvats vid renovering i det här huset av den förra ägaren som också är den som låtit gräva ner denna ledning gissar jag på 40 cm max :angel:
Eftersom han var här igår antar jag att grävningen är på gång inom de närmsta veckorna i alla fall

De har inget ansvar alls för privata ledningsdragningar. Inget alls. Oavsett hur det är utmärkt och hur väl. Jag hade alltså (och har gjort) grävt fram så kabeln är synlig och dessutom märkt med pinne och märkband. Sedan hade jag för framtiden lagt märknät över innan lagt över igen.
 
De har inget ansvar alls för privata ledningsdragningar. Inget alls. Oavsett hur det är utmärkt och hur väl. Jag hade alltså (och har gjort) grävt fram så kabeln är synlig och dessutom märkt med pinne och märkband. Sedan hade jag för framtiden lagt märknät över innan lagt över igen.
Gräva fram hela kabeln? Eller bara så det syns hur djupt den ligger?
 
De har inget ansvar alls för privata ledningsdragningar. Inget alls. Oavsett hur det är utmärkt och hur väl.
Det tycker jag låter konstigt. Gräventreprenören har ju som regel inget mer speciellt avtalsförhållande till elnätägaren än till fastighetsägaren, utan behöver undvika att ha sönder något i största allmänhet - må det vara ett takutsprång, ett uterum, en vattenledning, en serviskabel eller något i fastighetens egna nät. Det normala såvitt jag vet är att gräventreprenören ansvarar för att inte ha sönder det som tydligt informerats om (helst skriftligt), oavsett vems anläggning det är, övriga skador är fastighetsägarens ansvar.

Hade det varit min fastighet skulle jag se till att ta reda på vem som faktiskt skall gräva, för att vara säker på att min information om egna kablar mm kom till rätt entreprenör. Vem gräventreprenören är finns det rimligen en projektledare som känner till. Det kan kräva några telefonsamtal men jag hade nog prioriterat det rätt högt.
 
Det tycker jag låter konstigt. Gräventreprenören har ju som regel inget mer speciellt avtalsförhållande till elnätägaren än till fastighetsägaren, utan behöver undvika att ha sönder något i största allmänhet - må det vara ett takutsprång, ett uterum, en vattenledning, en serviskabel eller något i fastighetens egna nät. Det normala såvitt jag vet är att gräventreprenören ansvarar för att inte ha sönder det som tydligt informerats om (helst skriftligt), oavsett vems anläggning det är, övriga skador är fastighetsägarens ansvar.

Hade det varit min fastighet skulle jag se till att ta reda på vem som faktiskt skall gräva, för att vara säker på att min information om egna kablar mm kom till rätt entreprenör. Vem gräventreprenören är finns det rimligen en projektledare som känner till. Det kan kräva några telefonsamtal men jag hade nog prioriterat det rätt högt.

Ligger inte kablarna på standarddjup etc tas inget ansvar för ev. avgrävning. Har varit på bägge sidor den här diskussionen och det är samma över alla leden. För att orsaka mig själv minst olägenhet gräver jag fram själv, d v s blottlägger.

Ett exempel är ju där kablarna legat så ytligt att de inte klarat att belastningen av maskinerna vid körning i området. Det var ingen kul historia, efter två månader valde Telia att gräva om hela sträckan enbart för min lina.
 
Senast ändrad:
Ligger inte kablarna på standarddjup etc tas inget ansvar för ev. avgrävning. Har varit på bägge sidor den här diskussionen och det är samma över alla leden. För att orsaka mig själv minst olägenhet gräver jag fram själv, d v s blottlägger.
För att blottlägga måste jag gräva ett dike tvärs över grusvägen :crazy:
 
Då hade jag valt att blottlägga den i ena sidan, eller bägge - beroende på hur säker du vill vara på att de inte klipper den.
 
Nu vet jag inte men grävarna brukar vara vänliga själar som hjälper till så gott de kan och inte försöker förstöra. Prata direkt med entreprenör men du kanske måste ta ledigt och kommunicera och rädda din ledning.
 
Nu kom det en snubbe från grävteamet här sicken tur :) Så nu har jag visat markeringarna och han slog ner ytterligare en märkstolpe och pratade med själva grävmaskinisten om att denna kabel förmodligen ligger ytligt och jag ska inte behöva göra mer.
Skulle de gräva av den så skulle de se till att den lagas så nu håller jag tummarna att de faktiskt inte gräver av den den här gången ;)
Verkar som om det blir kanske redan i morgon då börjar jag inte jobba förrän klockan 16.00
Kanske kan jag få behålla min ström :p
 
Min elledning har klarat sig :up:
De gräver tydligen inte så djupt när fiber ska läggas ner bara drygt 35 cm :confused:
När vägen var uppgrävd frågade han du ska inte ut idag :meh:
Eh jo i eftermiddag men tills dess skulle de vara färdiga det går rätt så fort faktiskt :)
 
Min elledning har klarat sig :up:
De gräver tydligen inte så djupt när fiber ska läggas ner bara drygt 35 cm :confused:
När vägen var uppgrävd frågade han du ska inte ut idag :meh:
Eh jo i eftermiddag men tills dess skulle de vara färdiga det går rätt så fort faktiskt :)
35? Min fiber ligger nog grundare än så i min gräsmatta. De bara krafsade en liten ränna och la det där?

På en åker nere i byn fick bonden upp fibern när han plöjde på hösten efter. Suck.
Det har gått fort på sina ställen...
 
Min elledning har klarat sig :up:
De gräver tydligen inte så djupt när fiber ska läggas ner bara drygt 35 cm :confused:
När vägen var uppgrävd frågade han du ska inte ut idag :meh:
Eh jo i eftermiddag men tills dess skulle de vara färdiga det går rätt så fort faktiskt :)
Vad bra att ledningen klarade sig!
Men, 35 cm?! Hur tänker de sig att det ska fungera?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 150
Senast: athena
·
Anläggning I måndags fick jag besök av en man som frågade om det var min hästhage. Sa att det var fel på en ledning som ligger nedgrävd i hagen...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: cutty
·
R
Hästmänniskan Vi har precise köpt en tomt....Och grannen till tomten har ett flertal hästar fast han har djur förbud....Varken polisen eller någon...
Svar
7
· Visningar
1 285
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp