Internationella Kvinnodagen

_Taggis_

Trådstartare
Ja då var den här igen. kvinnodagen. Samma rapporter om ojämställdhet i form av lön, livsinkomst, pension jada jada. Sverige får underkänt på många punkter trots att vi anses vara ett av världens mest jämställda länder osv. Lite tröttsamt tycker jag, och uppgivet. Jag förstår syftet med dagen men känner ändå att i de här kvinnofrågorna så jobbas det aldrig tillräckligt för att motverka orättvisan. Som feminist känner jag mig i underläge. Inte ens 50% av befolkningen jobbar ju för jämställdhet dvs inte ens alla kvinnor. Hur ska det någonsin bli någon skillnad då?

Hur uppmärksammar ni dagen? Gör ni det alls?
 
Mamma skickar alltid något till mig och min syster den här dagen. I år var det bla den här, från Kvinnornas tao:
När kvinnornas sätt
faller i glömska
hör man bara
männens historier

Utan kvinnornas historia
föds bara
manliga hjältar

När bara hälften
förstår det språk
som talas
går seklernas visdom förlorad.


På jobbet lägger jag extra fokus på genus osv i inläggen på sociala medier idag.
Men jag håller med om din frustration.
 
Mamma skickar alltid något till mig och min syster den här dagen. I år var det bla den här, från Kvinnornas tao:
När kvinnornas sätt
faller i glömska
hör man bara
männens historier

Utan kvinnornas historia
föds bara
manliga hjältar

När bara hälften
förstår det språk
som talas
går seklernas visdom förlorad.


På jobbet lägger jag extra fokus på genus osv i inläggen på sociala medier idag.
Men jag håller med om din frustration.

Får jag låna texten? Hittar ingen författare, jag är väl dålig på att googla...
 
Ja då var den här igen. kvinnodagen. Samma rapporter om ojämställdhet i form av lön, livsinkomst, pension jada jada. Sverige får underkänt på många punkter trots att vi anses vara ett av världens mest jämställda länder osv. Lite tröttsamt tycker jag, och uppgivet. Jag förstår syftet med dagen men känner ändå att i de här kvinnofrågorna så jobbas det aldrig tillräckligt för att motverka orättvisan. Som feminist känner jag mig i underläge. Inte ens 50% av befolkningen jobbar ju för jämställdhet dvs inte ens alla kvinnor. Hur ska det någonsin bli någon skillnad då?

Hur uppmärksammar ni dagen? Gör ni det alls?
Kan man inte uppmärksamma det som också har blivit bättre? Även om det inte hänt tillräckligt så har det ju ändå hänt en del. Så blir det inte helt nattsvart.
 
"Det finns inga städer i världen som är byggda av kvinnor" sa en person jag intervjuade för några år sen. Jag lyfte intervjun i jobbflödet idag igen, och den meningen provocerar mig något så oerhört ju mer jag tänker på det! Ett bra projekt höll de på med iaf.
Encell på Twitter: ""Det finns inga städer i världen som är byggda av kvinnor." Idag på #internationellakvinnodagen lyfter vi material om kvinnor och #livslångtlärande. Till exempel #UrbanGirlsMovement: https://t.co/7ByNYd3F7z https://t.co/ccxAOTpG8o" / Twitter
 
Det kan man säkert göra. Men jag tror det är en klen tröst för en fattigpensionär. Jag väljer att inte nöja mig. För kommande generationers kvinnors skull.

Jag blir frustrerad över att vi inte kommit längre (även om mycket naturligtvis blivit bättre). Men det borde inte vara en kamp längre i vårt land idag... och det är det.

Jag vill att den här dagen ENDAST ska bli en minnesdag över våra förmödrar, inte att vi kämpar ännu...
 
Det kan man säkert göra. Men jag tror det är en klen tröst för en fattigpensionär. Jag väljer att inte nöja mig. För kommande generationers kvinnors skull.
Fast det är ju inte en fråga om att nöja sig, tvärtom men många gånger är det bra att visa vad man gjort. För att visa att det går att ändra och påverka.
Du skrev ”Hur ska det kunna bli en skillnad då”, det var främst det jag menade, att ibland kan några få ändra väldigt mycket :)
 
Vad jag tycker om att göra är att bara dela vidare kvinnliga posts på sociala medier, inte skriva något själv (eftersom jag är man, då). Många män i min omgivning gör samma och jag tycker det är så starkt intryck när många män som inte ens är särskilt aktiva feminister på sociala medier annars (alltså, som har annat fokus kanske, t.ex. en jag följer som smider svärd) helt plötsligt delar 5-10 inlägg av Angela Davies, kvinnorättsorganisationer, kvinnliga författare, kvinnliga smeder etcetc.

Och vad jag absolut inte gör är att säga grattis till kvinnor :wtf:
 
Fast det är ju inte en fråga om att nöja sig, tvärtom men många gånger är det bra att visa vad man gjort. För att visa att det går att ändra och påverka.
Du skrev ”Hur ska det kunna bli en skillnad då”, det var främst det jag menade, att ibland kan några få ändra väldigt mycket :)

Jag förstår ditt tänk, men det är lätt hänt att det fastnar i att "ja men vi är så jämställda idag". Ja allt är ju relativt. Snackar vi om för hundra år sedan så ja, naturligtvis. Men arbetet för jämställdhet går minst sagt på sparlåga. Det duger inte som det är idag. Hallå liksom, det är 2021 och kvinnor arbetar fortfarande gratis ett antal timmar jämfört med män. Kvinnor leder fortfarande sjukskrivningsligan. Kvinnor står för större delen av ansvaret hemma.

Jag håller med @athena_arabians om att det borde inte vara en kamp att leva i vårt land idag, men att det är det. Vi är så indoktrinerade i det själva så vi hela tiden får vakta på oss själva för att förstå det. Sjukt är rätt ord. Det gör också att det mest bara är aktivt intresserade och pålästa som driver arbetet. Det duger inte heller. Inte ens alla kvinnor intresserar sig för sin egen jämställdhet och ännu färre av männen bryr sig om att dela med sig av sitt privilegium. Jag kan inte riktigt vara stolt över vårt jämlika land så länge det är så. Jag är glad att jag inte har några arvingar utan att min bitterhet dör med mig. Det är liksom 2205 som Sverige kommer vara jämställt om arbetet fortsätter i dagens takt, varken jag eller mina ev barn skulle hinna uppleva det så jag känner verkligen inte jättemkt hopp nej...
 
Jag fick mejl från min bank idag.

De skrev att kvinnor har 10 % lägre lön än män. Där blev jag nog i bedrövelsen positivt överraskad, trodde det var mer.
De skrev att kvinnor har 30 % lägre pension än män. Där är väl trösten att det till stor del förklaras av att det är ett resultat av förr, och att det blir bättre men inte bra för varje generation.

Men sen skrev de också att kvinnor äger hälften av vad män gör. DET reagerade jag verkligen på. För det visar på att även om vi "nästan är ikapp" lönemässigt så visar detta på hur stor den ekonomiska ojämlikheten verkligen är.
 
Jag förstår ditt tänk, men det är lätt hänt att det fastnar i att "ja men vi är så jämställda idag". Ja allt är ju relativt. Snackar vi om för hundra år sedan så ja, naturligtvis. Men arbetet för jämställdhet går minst sagt på sparlåga. Det duger inte som det är idag. Hallå liksom, det är 2021 och kvinnor arbetar fortfarande gratis ett antal timmar jämfört med män. Kvinnor leder fortfarande sjukskrivningsligan. Kvinnor står för större delen av ansvaret hemma.

Jag håller med @athena_arabians om att det borde inte vara en kamp att leva i vårt land idag, men att det är det. Vi är så indoktrinerade i det själva så vi hela tiden får vakta på oss själva för att förstå det. Sjukt är rätt ord. Det gör också att det mest bara är aktivt intresserade och pålästa som driver arbetet. Det duger inte heller. Inte ens alla kvinnor intresserar sig för sin egen jämställdhet och ännu färre av männen bryr sig om att dela med sig av sitt privilegium. Jag kan inte riktigt vara stolt över vårt jämlika land så länge det är så. Jag är glad att jag inte har några arvingar utan att min bitterhet dör med mig. Det är liksom 2205 som Sverige kommer vara jämställt om arbetet fortsätter i dagens takt, varken jag eller mina ev barn skulle hinna uppleva det så jag känner verkligen inte jättemkt hopp nej...
Jag håller med dig i allt men jag tror att du missförstår mig lite, jag menar inte alls att man ska nöja sig eller fastna i att det är så bra så nu.
Jag tänker snarare så att man hämtar kraft för att fortsätta kämpa ur de förändringar man gjort. Du lät så uppgiven i ditt första inlägg och många gånger när man ser hur mycket arbete det är kvar att göra så är det lätt att misströsta, att tappa orken. Då kan det vara bra att se hur mycket man faktiskt åstadkommit, men inte för att nöja sig utan för att få kraft och ork för att fortsätta kämpa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp