Internet via Explorer, men varken Chrome eller Spotify hittar någon anslutning?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag satt i skolan och jobbade över skolans WiFi med min laptop idag när uppkopplingen plötsligt bröts och jag inte hade några tillgängliga nätverk längre. Den lilla lampan som alltid lyser när WiFi är på slocknade och allt som allt verkade det som att hela datorns WiFi-funktion liksom gick sönder på en och samma gång. Jag provade att stänga av den och klicka igång den igen flera gånger, och bad till slut om en felsökning. Då sa den något i stil med att det verkade vara problem med mitt trådlösa nätverkskort (?).

Det var likadant när jag kom hem, ingen WiFi-aktivitet alls och lampan var fortfarande släckt. När jag försökte öppna Internet stod det bara att webbsidan inte var tillgänglig och att det kunde bero på att brandväggen blockade Google Chrome (vilket aldrig hänt förut). Det gick inte heller att komma åt Internet via Explorer. Jag provade följande:

1) Stängde av brandväggen = ingenting ändrades i någon av webbläsarna.

2) Gjorde en systemåterställning (detta var ett av förslagen som gavs) = WiFilampan började lysa igen, men kunde fortfarande inte komma åt Internet i varken Chrome eller Explorer.

3) Gjorde alla Windows updates som den bett mig om tidigare och startade om datorn.

Vid sista steget verkade det börja fungera igen, och jag kunde komma åt Internet via Explorer. Via Google Chrome går det dock fortfarande inte, och jag provade att avinstallera det för att sedan ladda ner det igen, men när jag startar nerladdningen säger den att "Det gick inte att hämta tillämpningsprogrammet. Kontrollera nätverksanslutningen eller kontakta...". Jag kan alltså inte ladda hem Chrome på nytt. Även i Spotify kommer det upp som att jag är offline, att den inte kan hitta någon nätverksanslutning.

Detta säger den alltså trots att jag har full och snabb tillgång till Internet via Explorer, så det verkar ju inte vara något fel på anslutningen som sådan. Men varför funkar det bara i Explorer, varför känner varken Chrome eller Spotify av att det finns en nätverksanslutning?? Och hur kunde det här hända, helt plötsligt och från ingenstans?
 
Sv: Internet via Explorer, men varken Chrome eller Spotify hittar någon anslutning?

Kolla så att nätverkskortet är aktiverat.

På vissa datorer lyser WiFilampas även om nätverkskortet är avaktiverat.
 
Sv: Internet via Explorer, men varken Chrome eller Spotify hittar någon anslutning?

Hmm, hur gör jag det? Och kan jag verkligen ha åtkomst till Internet via ett program även om inte nätverkskortet är aktiverat?

Jag använder Windows 7 om det spelar någon roll förresten!
 
Sv: Internet via Explorer, men varken Chrome eller Spotify hittar någon anslutning?

Eftersom det är olika beroende på dator skulle jag börja med att kolla i hjälp och support under startknappen. Hittar du nget där kolla i datorns manual.

Har du kollat så att inte de andra webläsarna står i offlineläge?
 
Sv: Internet via Explorer, men varken Chrome eller Spotify hittar någon anslutning?

Jag har kollat nu, nätverkskortet var aktiverat. Provade att inaktivera det och aktivera det på nytt, men det fungerar fortfarande inte.

Nu har jag ju ingen annan webbläsare att tillgå då jag avinstallerade Chrome och inte kan få tillbaka det igen, så att den skulle stå i offlineläge verkar ju inte riktigt relevant. Spotify står inte i offlineläge i alla fall, det har jag kollat, men den säger fortfarande att den är "unable to connect".

Eek, och jag som har ett viktigt Skype-möte i morgon bitti!
 

Liknande trådar

IT & mobiler eller så har jag fått nåt jäkla virus eller tja, inte vet jag. varken på telefon eller på PCn funkar det. Allt annat funkar Så...
Svar
6
· Visningar
1 450
Senast: Sharpless
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 653
Senast: Araminta
·
A
IT & mobiler Får du virus på din dator, prova dessa saker i denna ordning: 1. Prova först att göra en systemåterställning. 2. Avaktivera ditt...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp