Internetkrångel och virusvarningar

Yukionna

Trådstartare
Har Norton som virusprogram. Nu har det titt som tätt börjat dyka upp varningar om att virusskyddet är inaktiverat. Det är alltså en varningssymbol (flagga) nere i högra hörnet bredvid batterisymboler etc. som varnar. När jag klickar på den säger den att Nortons virusskydd och ibland även brandvägg m.m. är invaktiverat. När jag klickar på knappen Aktivera nu så startar Norton och där ser jag att allting är aktiverat som det ska:confused:. Trots det fortsätter varningen i nedre högra hörnet att synas. Vad kan detta bero på?

Har också problem med att internet (senaste versionen av Mozilla Firefox) hakar upp sig väldigt ofta. Väntar man så går det oftast igång igen, men det är fruktansvärt irriterande. Har ominstallerat Mozilla och även frigjort utrymme på datorn utan resultat. Är inte lika problematiskt på den andra datorn som också har Mozilla (den som krånglar är en laptop).

Kan det vara så att det är ett virus på datorn som båda dessa problem beror på? Har gjort virussökningar med Norton, en kortare anpassad och en längre. Men den längre tog hela dagen och jag blev till slut tvungen att stänga av innan den var klar. Borde jag köra den igen och låta den gå klart kanske?
 
Sv: Internetkrångel och virusvarningar

Tycker du ska köra den långa virussökningen och låta den gå klart helt. Starta den på morgonen så hinner den bli klar. Om den hittar konstiga filer brukar den ofta fråga vad du vill göra med dem, t.ex. om du vill sätta dem i karantän, ignorera dem, ta bort etc. Även om det är en fil som ser ofarlig ut (kan t.ex. se ut att vara en musikfil med en låt du har på datorn) så ska du låta programmet ta bort den helt och hållet.
 
Sv: Internetkrångel och virusvarningar

Hade helt glömt bort den här tråden:o Hur som helst så körde jag en längre sökning, men inte den längsta/största och den hittade 15 "risker" som togs bort. Men internet hakar fortfarande upp sig titt som tätt så jag får göra som du säger och köra den stora sökningen.
 
Sv: Internetkrångel och virusvarningar

Men har det med virus eller störningar att göra om internet hakar sig?

Mitt hakar sig , lite irriterande såklart, men jag har skitit i det...vad ska jag göra?
 
Sv: Internetkrångel och virusvarningar

Om firefox hänger sig regelbundet kan det bero på att webbläsaren inte är prioriterad, dvs datorn lägger energi på annat först och firefox senare.

För att kolla det kan du göra såhär:
1. Tryck Ctrl+alt+delete
2. Öppna aktivitetshanteraren
3. Gå in under fliken "processer"
4. Hitta processen för Firefox
5. Högerklicka och tryck sedan på "ange prioritet"
Prioriteten bör ligga på "normal" eller högre. Om den ligger under normal, testa att ändra till normal och se om det gör någon skillnad. Du kan behöva starta om firefox efter att du ändrat prioritet men borde inte behöva det.

Om det inte fungerar är det möjligt att det är Java som bråkar, eller att du använder ett tillägg i firefox som inte fungerar som det ska.
1. Öppna firefox
2. Gå in under menyn och klicka på "tillägg"
3. Klicka på "insticksmoduler"
4. Testa att inaktivera Java Platform och se om det gör någon skillnad.
(5.) Du kan även gå in under "tillägg" i samma fönster och inaktivera ett tillägg i taget och se om det är något av dem som bråkar.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp