Internetmysterium

Yukionna

Trådstartare
Jag har en trådlös usb-grej (D-Link) för att koppla upp datorn på internet. Men internetuppkopplingen krånglar. Det börjar med att det stänger av anslutningen till det trådlösa nätverket. Sen ansluter den igen och det funkar ett tag. På kvällen blir det värre och värre och internet sätter på sig och stänger av sig ca var 10:e sekund. Klockan 23 (ca) lägger det av helt - då står det att den kan inte hitta några nätverk överhuvudtaget och det går inte att få igång internet igen. Nästa morgon funkar det bra igen:confused:.

Jag hade ett liknande problem med min förra dator, som var bärbar och hade inbyggd anslutning (denna är stationär), men bägge datorerna funkade ju i början. Med den stationära så bytte jag ut D-Link'en och åkte till en dataverkstad - blev bättre ett tag (de installerade om D-Link'en och visade hur jag skulle ansluta igen).

Den gemensamma nämnaren med bägge datorerna är att de står på samma plats och att det först funkade bra, ganska länge också.
Kan det vara någon extern störningskälla som går igång på kvällen? Vad nu det skulle vara...
 
Sv: Internetmysterium

Prova starta om (wifi)-routern när det strular.

Bor du nära grannar som också kör wifi på samma kanal kan det störa jättemycket. Prova då att ladda ner "inssider" för att se vilka kanaler som används och byt kanal i routern till någon ledig.

Annars finns det mycket som kan störa wifi, tex microugn, bärbar hemtelefon, taxi-radiokom, med mera.

Nu gissar jag vilt men jag kan tänka mig att gamla lysrör som tänder dåligt kan störa ganska mycket trådlöst.
 
Sv: Internetmysterium

Hade sama problem med min router. Byt till kanal 6 så slipper du antagligen problemen då de flesta trådlösa routers använder(fabriks inställning) kanal 1 - 3 och 10 -12.
Ladda ner inSSIDer från METAGEEKs hemsida på länken
http://www.metageek.net/products/inssider/
kolla vilka kanaler som är minst använda och välj sedan en av dessa.
För att byta kanal loggar du in på routern enligt de anvisningar som står i Hjälp filen får routern.
 
Sv: Internetmysterium

Jag tror ni har löst det åt mig! Har nya grannar och när jag tänker efter så började detta ungefär samtidigt som de kom:idea:. Så det blir till att mixtra med kanaler då och se om det hjälper. Tack så jättemycket för hjälpen:bow:!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: valley
·
IT & mobiler Jag är rätt säker på att familjens modem routern är trasig (skriver detta med min surfplattas mobila bredband), men jag har ingen aning...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: tanten
·
Äldre jag har sett massvis av personer dammsuga sina datorer, både stationära och bärbara flera gånger. När jag gjorde det straxt innan jul...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: emlem
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ett tag sen damp det ner ett brev i brevlådan om att det var utbyggnad av fiber på gång i vårt område, och att vi nu hade möjlighet...
Svar
0
· Visningar
371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp