Interrailkort tågluff

Bapelsin

Trådstartare
Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och dricka öl och till Lissabon, det har vi pratat om länge. Sen tänker jag kanske Paris och Barcelona, men det får bli upp till min man att bestämma.
Tanken är iaf att vi ska vara borta mellan en vecka och tio dagar ungefär och göra 4-5 stopp.

Hur ska man tänka när man väljer kort? Velar mellan fem och sju resdagar och vet inte riktigt hur jag ska tänka när jag väljer. Hur mycket tid behöver man? Hur lång tid tar resorna? Vad ska man tänka på? Tacksam för tips 😊
 
Kanske dumt att jag svarar utan att ha haft interrail själv och utan jättebra koll på Europatrafiken.
Hur stor är prisskillnaden?
Hur lång tid resorna tar kan man väl ta r3da på genom de olika tågbolagebns sidor? I tyskland tex är det nog DSB du ska kolla på.

Men en resa Stockholm Köpenhamn med snabbtåg och byte till öresundståg till exempel tar ju ca 5,5h. Vet inte om det ger dig någon indikation på hur snabba resorna kan vara. Sedan beror det väl på hur höga hastigteter sträckorna har.

Om du inte får svar om tider här finns det säkert forum eller facebooksgrupper för interrailresor också. Om du tycker det är lättare än att söka upp olika tågbolags sidor.
 
Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och dricka öl och till Lissabon, det har vi pratat om länge. Sen tänker jag kanske Paris och Barcelona, men det får bli upp till min man att bestämma.
Tanken är iaf att vi ska vara borta mellan en vecka och tio dagar ungefär och göra 4-5 stopp.

Hur ska man tänka när man väljer kort? Velar mellan fem och sju resdagar och vet inte riktigt hur jag ska tänka när jag väljer. Hur mycket tid behöver man? Hur lång tid tar resorna? Vad ska man tänka på? Tacksam för tips 😊
Titta på Google maps vägbeskrivning och välj att åka kollektivt till t.ex. Bryssel och från Bryssel till t.ex. Paris, från Paris till Lisabon etc, så får du en idé om vilka färdsätt som finns och hur lång tid det tar.

Det beror också "lite" på var i Sverige du börjar och om ni kan ta sovvagn delar av vägen. När vi planerat tågluffar har vi alltid tänkt natttåg till Malmö. Då är man i Tyskland på en dag. Bor du i Stockholm kan/kunde turistinformationen på Centralstationen hjälpa till med platsbokningar och köp av Interrailbiljetter.

Senast jag åkte tåg tog jag Snälltåget från Berlin till Stockholm. Det gick på ungefär 18 timmar (inklusive ett stopp i Malmö) och gav en förskräcklig träsmak. jag skulle rösta för att inte resa för långa sträckor i taget OM det inte finns hyfsade sovkupéer, vilket iofs är en kostnad. Nu har Snälltåget lägre komfort än t.ex. SJ.
 
Låter som en härlig resa! Säger som de andra, kolla upp lite mer om dina sträckor och välj utefter det :) Nattåg räknas inte som två dagar utan endast avresedagen, dock måste ditt interrailpass vara giltligt även dagen efter, men förbrukar ingen extra resedag. Sedan finns interrialpass där dagarna förbrukas på rad, eller fritt ett antal inom en viss tidsperiod. Det är nog svårare att ge närmre vägledning än så.
 
Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och dricka öl och till Lissabon, det har vi pratat om länge. Sen tänker jag kanske Paris och Barcelona, men det får bli upp till min man att bestämma.
Tanken är iaf att vi ska vara borta mellan en vecka och tio dagar ungefär och göra 4-5 stopp.

Hur ska man tänka när man väljer kort? Velar mellan fem och sju resdagar och vet inte riktigt hur jag ska tänka när jag väljer. Hur mycket tid behöver man? Hur lång tid tar resorna? Vad ska man tänka på? Tacksam för tips 😊
Det finns en facebookgrupp som heter Tågsemester, tror du kan få bra tips om interrailkort där
 
Och bor du nära Centralens resebutik i Kalmar, gå in där och prata med dem! De är experter på interrail och tågresor i Europa :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
12 126
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 855
Senast: jemeni
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
870
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp