Intimvård

lisa412

Trådstartare
Hur tar ni hand om "fiffi" på bästa sätt? :)

Jag misstänker att jag har fått svamp efter en antibiotikakur pga uvi. Känner att det kliar mest. Det ska ju finnas receptfria läkemedel mot det men jag har också hört att det kan vara bra med nån sorts intimolja?

Hur/vad gör ni?
 
"Tar hand om" vet jag inte om jag gör?

Ett friskt underliv luktar inte illa, flyter inte, kliar inte. Allt annat behöver behandlas.
Behandling sker i allmänhet i samråd med vården.

Flytningar kan behöva tillskott av bakerier. Det finns kapslar och krämer. Svamp behöver behandlas, infektioner behöver behandlas.

Klåda bör man samråda med vården om. Inte laborera själv innan man vet vad som är fel.
 
"Tar hand om" vet jag inte om jag gör?

Ett friskt underliv luktar inte illa, flyter inte, kliar inte. Allt annat behöver behandlas.
Behandling sker i allmänhet i samråd med vården.

Flytningar kan behöva tillskott av bakerier. Det finns kapslar och krämer. Svamp behöver behandlas, infektioner behöver behandlas.

Klåda bör man samråda med vården om. Inte laborera själv innan man vet vad som är fel.
Flytningar är helt normalt... Citerar från 1177 "Det är bra och naturligt att ha flytningar från slidan, och beror inte på någon sjukdom."
"Flytningar gör slemhinnorna i slidan fuktiga, håller slidan ren och skyddar mot infektioner."
 
Efter att ha haft återkommande problem med både svamp och bakteriell vaginos så tvättar jag bara med olja, enligt läkarens instruktioner, och smörjer ibland lite extra.
Oliv eller raps har det blivit för att jag tänker och upplever att det ska vara bättre än diverse barnoljor.
Det har funkat för mig, inte haft problem sen jag började med det. Ta i trä.
 
Jag "tar inte hand" om underlivet mer än andra delar av kroppen. Erforderlig hygien. Det är allt.

Vid svamp köper jag vad som råkar finnas på Apoteket. Det ändras lite då och då. Vid UVI går jag till vårdcentralen.
 
Den har jag provat men det gjorde ju så jäkla :nailbiting: ont.
För mig så blev det bara lite bättre en stund för att sen bli värre.
Ja den känns lite (med betoning på lite för mig), men besvären gick över på några dagar. Använde ändå upp hela tuben för säkerhets skull, hade provat andra behandlingar innan och då kom besvären tillbaka ganska omgående. Har inte haft problem sedan dess!
 
Ja den känns lite (med betoning på lite för mig), men besvären gick över på några dagar. Använde ändå upp hela tuben för säkerhets skull, hade provat andra behandlingar innan och då kom besvären tillbaka ganska omgående. Har inte haft problem sedan dess!
Perfekt att hitta något receptfritt som funkar.

För mig gjorde det vansinnigt ont, nästan outhärdligt, men det gick iallafall över fort.
 
Hur tar ni hand om "fiffi" på bästa sätt? :)

Jag misstänker att jag har fått svamp efter en antibiotikakur pga uvi. Känner att det kliar mest. Det ska ju finnas receptfria läkemedel mot det men jag har också hört att det kan vara bra med nån sorts intimolja?

Hur/vad gör ni?
Jag tar extra mycket "hand" om min älskling mellan benen:heart Jag är snart 50 har ett aktivt sexliv och märkt att det inte riktigt är som förr. Har inte torra slemhinnor men får eller fick ska jag tillägga ofta klåda efter sex. En gång så illaluktande gråaktiga flytningar att jag kände lukten genom mina kläder. I m a friend of google:up:. Fick fram Louise Edlunds sida huskurer vid bakterier och svamp i underlivet. Kollodialt silver på en tampong i ett par timmar sen hemmagjorda vagiatorer gjorda av kokosfett . Jag har bara kokosfett i mina. Besvärsfri.
 
Tvättar med intimolja när jag duschar och smörjer m olja efter dusch och efter sex. Har nyligen bytt från olivolja till mandelolja efter tips här :up:

Vid svamp kan man testa det som finns receptfritt om man är helt säker på att det är just svamp.
 
"Tar hand om" vet jag inte om jag gör?

Ett friskt underliv luktar inte illa, flyter inte, kliar inte. Allt annat behöver behandlas.
Behandling sker i allmänhet i samråd med vården.

Flytningar kan behöva tillskott av bakerier. Det finns kapslar och krämer. Svamp behöver behandlas, infektioner behöver behandlas.

Klåda bör man samråda med vården om. Inte laborera själv innan man vet vad som är fel.
Men va?
Flytningar är jättenormala och underlivet luktar ju liksom fiffi. Det är ju inte totalt doftfritt även om det självklart inte ska lukta illa.
 
Står sedan två år på immunosuppressiv behandling, och lär fortsätta större delen av mitt liv. Ofta kan sådana läkemedel ha biverkningar i stil med torra slemhinnor och svampinfektioner, något jag inte alls märkt av hittills... fram tills den här sommaren då underlivet avgjort fungerar lite annorlunda än innan pga. torrare slemhinnor och det är sjukt irriterande. Köpte precis en fuktgel från Multi-Gyn (inte den mot bakteriell vaginos som @Milosari länkade till, men hoppas att den ska vara bra för sitt ändamål också) efter att ha testat den från ACO tidigare. Ska till BM för att förnya p-piller imorgon och ska passa på att be om råd gällande det här också.
 
Hur tar ni hand om "fiffi" på bästa sätt? :)

Jag misstänker att jag har fått svamp efter en antibiotikakur pga uvi. Känner att det kliar mest. Det ska ju finnas receptfria läkemedel mot det men jag har också hört att det kan vara bra med nån sorts intimolja?

Hur/vad gör ni?

Har aldrig haft svamp eller något liknande, tvättar med intimtvätt och underlivet doftar bara utav intimtvätten. Mycket 👌🏻👌🏻🌸
 
Jag tar inte hand om det på något annat sätt än resten av mig. Så det tvättas av i duschen samtidigt som resten av kroppen blir tvättad. Håller sig fräscht och friskt av det och jag har aldrig någonsin haft svamp eller några andra konstigheter.
 
Men va?
Flytningar är jättenormala och underlivet luktar ju liksom fiffi. Det är ju inte totalt doftfritt även om det självklart inte ska lukta illa.
Flytningar och flytningar. Visst ska det finnas fukt och slem. Men om deet rinner lite rejälare så att säga och om de är färgade eller illaluktande så betraktar inte jag det som normalt.
Ett underliv ska inte lukta illa.
 
Flytningar och flytningar. Visst ska det finnas fukt och slem. Men om deet rinner lite rejälare så att säga och om de är färgade eller illaluktande så betraktar inte jag det som normalt.
Ett underliv ska inte lukta illa.
Klart det inte ska lukta illa, men det är fullt normalt med flytningar i olika mängd och form. Helt luktfritt är det ju inte heller.
Flytningarna varierar ju cykliskt så det är ju olika hur mkt, utan att det skulle vara konstigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 564
Senast: Enya
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 738
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
477
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp