Intolerant mot... vad?

Fossing

Trådstartare
Nu, kära bukare, ska ni få något att vilt spekulera i! :D

Jag har det senaste året dragit ner rejält på kolhydraterna - mest för att jag märkte att vågen gick långsamt men stadigt uppåt, och jag ville bryta den trenden redan innan den började. Well, det funkade, jag gick ner några kilon och ligger nu stadigt på min idealvikt.
Jag äter ganska "normalt", men föredrar att få kolhydrater från grönsaker och frukt istället för ris, bröd, pasta osv. Jag är dessutom glutenintolerant och ogillar smaken på de flesta glutenfria kopior, så det blir naturligt att jag väljer bort det. Är otroligt sockerkänslig också så jag försöker hålla ner på sockret eftersom jag blir hyper följt av en emotionell krasch så fort jag äter för mycket godis.

Dock har jag upptäckt att när jag "fuskar" (vill inte se det så eftersom det insinuerar att jag har förbjudit vissa saker, så är det inte) och äter mycket kolhydrater under en period (ttill exempel i helgen) får jag otroligt ont i kroppen! Jag har ont, eller kanske snarare är öm, precis överallt. Imorse kunde jag inte ens ha BH på mig för att det gjorde så ont när den låg an mot kroppen.
Det är inte träningsvärk och det är inga speciella muskelgrupper, utan verkligen HELA kroppen. Kanske lite mer öm på överkroppen runt bålen och axlarna.
Det håller i sig en eller två dagar. Om jag tränar känns det som att jag "svettar ut" det snabbare men det kan vara inbillning också.
Kan detta bero på kolhydrater? Eller något annat? I så fall; VAD kan ge dessa symptom? Jag drack alkohol i lördags, kan det spela in? Men varför skulle det ge symptom två dagar efter?

Sådär, bukeorakel, do your stuff! :p
 
Sv: Intolerant mot... vad?

Förut när jag åt väldigt lite kolhydrater fick jag ont i magen, blev trött etc när jag åt kolhydrater. Jag antog att det bara handlar om att kroppen har vant sig vid annan mat..? och att den då inte klarar av kolhydrater..? Om det stämmer vet jag inte..
 
Sv: Intolerant mot... vad?

Vätska, vilket gör att "kostymen" stramar åt? :D

Varje gram kolhydrat som lagras i muskeln binder omkring 2,7 gram vätska. Det sägs dessutom (vilket vissa menar inte är stämmer, men det är principen bakom kolhydratladdning som många långlöpare ägnar sig åt före lopp) att när man har varit tömd på kolhydrater så lagrar kroppen mer när man väl fyller på igen, vilket som ett resultat binder ännu mer vätska.

Ja, det är min högst ovetenskapliga spekulation åtminstone.
 
Sv: Intolerant mot... vad?

Jag tänkte också på vätskan. Känner det själv efter större kolhydratintag, nu får jag erkänna att jag äter mer kolhydrater än vad som är nyttigt för mig. Eftersom jag dels är känslig för vad jag äter (ont i kroppen, huvudvärk etc) men också känner av i lederna när det är för mycket vätska i kroppen, blir det verkligen en mycket dum handling att äta på tok fel.
 
Sv: Intolerant mot... vad?

Från vad jag läst de senaste veckorna om kolhydrater och i synnerhet socker så påstås det att socker triggar inflammationer i kroppen om man har metabolt syndrom. Träning gör att man tål att äta mer kolhydrater än vad man gör utan träning. Det finns teorier att det finns kopplingar mellan socker och fibromyalgi bl a.

På Ann Fernholms blogg kan du läsa om hur socker påverkar kroppen.
 
Sv: Intolerant mot... vad?

Du har säkert koll ;) men är du säker på att godiset och alkoholen är glutenfri så det inte är det som spökar ?
 
Sv: Intolerant mot... vad?

Vätska, vilket gör att "kostymen" stramar åt? :D

Varje gram kolhydrat som lagras i muskeln binder omkring 2,7 gram vätska. Det sägs dessutom (vilket vissa menar inte är stämmer, men det är principen bakom kolhydratladdning som många långlöpare ägnar sig åt före lopp) att när man har varit tömd på kolhydrater så lagrar kroppen mer när man väl fyller på igen, vilket som ett resultat binder ännu mer vätska.

Ja, det är min högst ovetenskapliga spekulation åtminstone.

TS, jag känner precis samma sak efter en helg med alldeles för mycket godis, kakor och även ett par glas vin på lördagkväll. Igår hade jag ont och var öm i hela kroppen, känns som om huden är uppsvullen.

Jag är helt säker på att det är som Philosophia säger här ovan. Ett par dagar på bra mat brukar rätta till det hela :)
 
Sv: Intolerant mot... vad?

Jag lägger +1 på den. Jag har, så länge jag kan minnas som vuxen, ibland blivit öm i huden/bindväven. Det är alltså inte musklerna som blir ömma på mig, utan det är kroppens yttre lager. Det kommer bara några gånger om året, ibland lite oftare och ibland mer sällan. Men ALLTID dagen efter jag har varit på fest i någon form. Jag har funderat på om det är fettcellerna som växer till sig så att det gör ont, eller om det är något annat.

Jag har inte satt det i samband med att jag skulle vara svullen (full i vatten som någon föreslog), iallafall inte mer än vanligt (t.ex. vid mens då jag är jättesvullen men inte har ont). Kroppen kan ju inte lagra hur mycket kolhydrater som hellst, utan överskottet görs ganska snabbt om till fett. Vilket motsäger teorin om att det skulle vara en vattensamling som töjer på huden.

Tills nu har jag trott att jag var konstig och ensam i värdlen (typ) med att känna detta, för jag har inte lyckats hitta någon fakta eller teorier kring tillståndet. Så jag följer tråden med intresse och hoppas fler vill hjälpa till att spekulera kring vad det beror på. Eller kanske någon sitter på svaret och en trovärdig förklaring eller källa!
 
Sv: Intolerant mot... vad?

Jag trodde också jag var nästan ensam om det, har aldrig diskuterat det med någon tidigare.
 
Sv: Intolerant mot... vad?

Försöker svara alla i samma svar! :D

Först: Tack! Jag visste att jag kunde lita på Buke! Det hade säkert varit snabbare att googla, men ack så mycket tråkigare.

Intressant att det är fler i samma sits som jag. Jag har inte tänkt på att det kan vara bindväven (som Whirlie föreslår), men det känns som ett alternativ faktiskt. Jag har liksom inte ont I musklerna utan är öm. Whirlie, tänk om det är människoversionen av fång vi har? :D

Det kan vara vätska... Men jag känner mig inte så svullen - märkligt.
Ja, alla mumsiga kolhydrater har varit glutenfria :D Gin är väl också glutenfritt? Det var länge sedan jag kunde dricka öl :(:(:( Kan ibland lyckas dricka en öl men sen säger magen tack och hej :(
Eller kan det vara kombinationen kolhydrater + alkohol? Jag har varit bakfull ett antal gånger under det här året (:o) och det känns oftast inte såhär.
Ska kolla bloggen som Mia_R tipsade om, jätteintressant.

Så. Spekulera vidare! Jag ska åka iväg ett par dagar så kanske inte kan hålla tråden levande med svar men ska försöka följa!
 
Sv: Intolerant mot... vad?

Sprit innehåller inte kolhydrater, men sen beror det ju på om du dricker rent eller blandar med tonic. ;)
 
Sv: Intolerant mot... vad?

Jag har också funderat på alkoholens inverkan. Eller om det är en kombination av högt kaloriintag och alkohol som sätter igång processen. Jag tycker iallafall att det är lika märkligt, och irriterande, varje gång jag blir så där öm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp