intrång i hemmet med huvudnyckel?

moiran

Trådstartare
läste tråden om skadestånd om hunden i lägenheten biter någon som tar sig in utan lägenhetsinnehavarens tillstånd, och en sak fångade mitt intresse.

vad gäller angående hyresvärdens möjlighet att gå in i min lägenhet med huvudnyckel? att han går in och gör en reparation när jag inte är hemma utan att ha informerat om den innan är väl inte tillåtet, ens om han knackar ordentligt innan?

hur är det om han informerar två dagar innan utan att på något sätt få mitt godkännande (låt oss anta att han inte skriver något i stil med "om jag inte hör från dig förutsätter jag att du godkänner att jag går in med huvudnyckel"), får han gå in då?

får han gå in om jag opponerar mig mot det?

kort sagt, vad gäller egentligen för hyresvärdar med huvudnyckel?
 
jag har paragrafer i mitt hyreskontrakt som säger:

"Paragraf 10:

Stiftelsen medgives att inneha reservnyckel till bostaden samt att under den tid som i förväg meddelats företa inspektion mm oavsett om hyresgästen är närvarande eller inte."

och

"Paragraf 13:

Meddelanden från Stiftelsen ska anses ha delgivits samtliga hyresgäster två dagar efter det att de utdelats i respektive brevlådor."

innebär detta att min hyresvärd kan gå in i min lägenhet med två dagars varsel, varken jag vill eller inte, eller skulle jag kunna, rent hypotetiskt sett, vägra honom det? och om han inte specificerar tid noggrannare än exempelvis "någon gång under onsdag-fredag mellen 8.00-17.00", kan jag tvinga honom att sätta en mer specificerad tid för reparationen?
 
Det finns generellt sett STRÄNGA regler för när värden får gå in med huvudnyckel. En fd granne jag hade var gravt alkoholiserad och lätt pucko. Jag jobbade skift, oregelbundna sådana. Iaf puckokärringen ringer värden och säger jag inte varit hemma på två dygn och hundarna bara ylar och får varken mat eller komma ut. Värden visste jag jobbade skift, men han stoppade en lapp i min låda och bad mig ringa honom.

Så jag ringde honom och han förklarade att han bara ville kolla, han visste ju jag jobbade skift och hade hundarna ylat hade de andra grannarna klagat (vilket de inte hade) men bara utifall något hänt. Han berättade då att han faktiskt ringt polisen och frågat om han fick gå in med huvudnyckel och se så jag inte låg död därinne typ, och polisen hade nogsamt meddelat honom att det skulle han ge FAN i. Det fick han absolut inte göra om det inte i princip brann, och dessutom så fanns det i nuläget inga indikationer på att något var fel. Fanns det det skulle han ringa polisen och öppna dörren åt DEM (polisen) så går polisen in.

När det gäller reparationer så brukar man just därför reglera det i kontraktet, just som du säger att delgivning anses ha skett X dagar efter att brevet utdelades. Om du då INTE godtar att de går in med huvudnyckel så ska ru ringa och säga det, då kan de inte gå in. Möjligen får ni komma överens om en tid när du tar ledigt från jobbet för att vara hemma etc, men säger du NEJ så kan de inte gå in. Om du däremot inte säger något eller kastar lappen med reklamenhar du iaf teoretiskt sätt godtagit det hela.
 
Min sambo jobbar som fastighetsskötare och har tillstånd att gå in med huvudnyckel. Han säger att det är ok om han har lämnat ett meddelande innan, såvida inte du som hyresgäst opponerar dig mot det INNAN.

MEN, om låt säga något vattenrör har sprungit läck hos dig och du inte är hemma och detta uppdagas genom att vattnet rinner ner till grannen under eller så då FÅR han gå in utan tillstånd. Alltså gäller det något akut som påverkar fler än dig så behöver han inte ditt tillstånd, i övriga fall får han inte gå in utan ditt godkännande, eller att han meddelat dig i tid innan.

Nu vet jag att min sambo alltid brukar uppge när han kommer och frågar då hyresgästen om vederbörande är hemma då och står lägenheten tom vid tillfället så frågar han om det är ok att gå in med huvudnyckel. Det har hittills aldrig varit några problem.

/TIGERHEART
 
Jag tolkar det som att du en gång för alla har skrivit på att de kan komma in på 2 dagars varsel, oavsett om det passar dig eller inte.

Om du inte gillar det, vilket jag kan förstå, så borde du inte ha skrivit på det kontrektet. Och då så hade du nog inte fått hyra den lägenheten.

Som det nu är så har du så att säga redan kodkännt alla framtida inklampningar från hyresvärden.
 
Kanske man skulle visa denna tråd för hyresvärden! :D

Vi kommer mycket bra överens med honom och eftersom vi bor på landet två mil från närmaste affär så är det vanligt att man lånar mjölk, ägg m.m. av varandra. ;)
Vanligtvis så ringer han ju innan men en gång hade han ringt och då vi inte svarade så gick han in själv och länsade vårat barskåp! :eek: :mad:

Då jag påpekade att vi faktiskt har mobiltelefoner så sa han bara att han visste ju att det var okej! :crazy:
Minen på mej sa nog allt för han bad lite tafatt om ursäkt och det dröjde innan han lånade nåt igen! :smirk:
 
Lånade han ur barskåpet?
Härligt, det är så det är att bo på landet. :)
Fast kan väl tycka att mjölk hade varit mer OK.
Tror i första hand att jag hade blivet tvärilsk i alla fall.
 
Ja, första instinkten var bli förbannad över att han olovandes gått in och rotat, visserligen bara i barskåpet ;) så vitt vi vet! :o :eek:

Men visst är det kul att bo på landet, utom ikväll när jag skulle på möte och fick köra 14 km på moddig oplogad väg! :(

Det roliga i vår by är att om nån ska till affären så ringer man till grannarna och hör om dom behöver något! :D Kanske inte varje gång man åker men ändå!

När kompisens grabb tog körkort så åkte han ärenden till hela byn, åkte in för att hyra en film en fredagseftermiddag och kom tillbaks med fyra filmer, två stora drickor, chips och fem pizzor! :d :D
Folk visste ju att han alltid åkte runt och gärna åkte till stan!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 242
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Vi brukar bara restriktiva när det gäller att gå in med huvudnyckel då vi har hund. Men gav tillåtelse i torsdags att det var ok, då vi...
Svar
13
· Visningar
2 538
Senast: Alexandra_W
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 766
Senast: fejko
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 684
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp