Bukefalos 28 år!

Intressant iakttagelse om vaccination

Masse

Trådstartare
I flödet på sociala medier florerar inlägg med en fråga som ska besvaras med ja eller nej om man tänker vaccinera sig mot Covid19.
Min iakttagelse i det flödet jag ser är att dom som reagerar starkast med stor nej är samma personer som är hängivna SD-anhängare.
Skulle faktiskt vara lite intressant att veta vad Åkesson anser om vaccination.
Mer intressant är att flera av dessa också hör till dom som i början av pandemin trodde att viruset antingen var utsläppt av kineserna för att dom skulle ta över världen eller amerikanska armén för att utrota just kineserna. Samt att i bägge fallen redan fanns vaccin tillgängligt för att skydda den egna befolkningen. När detta visade sig kanske inte riktigt stämma gick man över till att det var Nörd Korea som låg bakom, för dom hade inga fall.

Är det fler som känner igen det här?
Är ca 20% av befolkningen mindre intelligenta och saknar förmåga att själv ta till sig fakta och går direkt på den som kan framföra sig retoriskt bra?
 
I flödet på sociala medier florerar inlägg med en fråga som ska besvaras med ja eller nej om man tänker vaccinera sig mot Covid19.
Min iakttagelse i det flödet jag ser är att dom som reagerar starkast med stor nej är samma personer som är hängivna SD-anhängare.
Skulle faktiskt vara lite intressant att veta vad Åkesson anser om vaccination.
Mer intressant är att flera av dessa också hör till dom som i början av pandemin trodde att viruset antingen var utsläppt av kineserna för att dom skulle ta över världen eller amerikanska armén för att utrota just kineserna. Samt att i bägge fallen redan fanns vaccin tillgängligt för att skydda den egna befolkningen. När detta visade sig kanske inte riktigt stämma gick man över till att det var Nörd Korea som låg bakom, för dom hade inga fall.

Är det fler som känner igen det här?
Är ca 20% av befolkningen mindre intelligenta och saknar förmåga att själv ta till sig fakta och går direkt på den som kan framföra sig retoriskt bra?
Det har tydligen gjorts undersökningar som visar att SD-anhängare också i större utsträckning är "klimatförnekare" än övriga, så jag drar slutsatsen att svaret på din sista fråga tyvärr är ja.
 
Jag säger bara källkritik, det är en bra sak.
Jag tror att många av de här på fullt allvar är rädda och istället för att läsa på och ta reda på fakta själva låter de sig skrämmas upp än mer av sina jämlikar. Jag tror faktiskt inte att det alltid handlar om intelligens utan kan dels bero på vad man har växt upp med, hur man har fått reda på saker, vilka man litar på osv. och dels att man kanske aldrig har fått lära sig att ta reda på fakta själv och inte har förmågan att ta reda på hur man gör för att söka fakta själv heller.
 
Okunskapen är farlig och det blir inte bättre av oviljan att ta emot kunskaper.
Just dom jag träffat på är dessutom omöjliga att diskutera saker med. Deras åsikt är den enda rätta. Har dom bestämt sig för att rött är grönt så spelar det ingen roll om andra säger att rött är rött.
Ska man ha en chans att komma förbi det måste man gå vägen om att om man blandar gult och blått får man grönt och implementera det innan man blandar. När det då blir grönt och inte rött kan vissa godta att rött är rött. Men tyvärr kommer dom flesta att påstå att det är fejkat och rött visst är grönt.

Ja det är lite sarkastiskt men det tyvärr en del runt om mig och jag blir så trött på dom. Att dom dessutom är väldigt högljudda och påträngande gör inte saken bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp