Intressant stam??

boccia

Trådstartare
Har ett 2-årigt xx-sto som jag planerar att betäcka till våren, och funderar på ifall hennes stam är intressant inom galoppkretsar (där jag är totalt oinsatt ;)). Hon är e Inchrory - Up and At´Em - Persian Bold, inte tränad/startad pga att hon skadade sig i ett framben som föl (ingenting som öht påverkar hennes användbarhet), har mkt trevligt temprament.
Kan en avkomma till henne vara intressant inom galoppsporten (och isf med vilken hingst?), eller är det bättre att satsa inom halvblodsaveln?
 
Sv: Intressant stam??

Det är ganska svårt att sälja fullblodsåringar över huvud taget, och bara på morfäder går det inte att ge ett vettigt svar. Har hon syskon som gått bra hjälper det. Det är ingen som tittar bara på hingstarna, det är prestationer som gäller!
 
Sv: Intressant stam??

galoppsport.se! Där kan du hitta allt om hästar om är registrerade i Sverige. Om hon har syskon i övriga skandinaviska länder finns det en hel del på ovrevoll.no men inte allt. Utanför skandinavien är det svårare att hitta pålitlig information utan att betala.

Lycka till!:)
 
Sv: Intressant stam??

Hennes mammas avkommestatistik var inte så lysande, så det blir nog halvblodsavel på mitt sto ;) Fördelen med det är att jag iaf är lite insatt i halvblodens värld
 
Sv: Intressant stam??

Det är ganska svårt att sälja fullblodsåringar över huvud taget, och bara på morfäder går det inte att ge ett vettigt svar. Har hon syskon som gått bra hjälper det. Det är ingen som tittar bara på hingstarna, det är prestationer som gäller!


Precis, det är inom halvblodsavel folk är hingstfixerade (och ofta oavsett sto:eek:)

boccia, det är prestationer som räknas, helt och hållet och inte minst idag när åringar säljs för samma krontal som för tjugo år sen, jag mindre t o m.......

Om du tänker efter vad det kostar att betäcka ett fullblodsto med fullblodshingst, uppfödning, mm så inser du snart att du kan lägga dina pengar på mer lönsamma projekt:cool:
 
Sv: Intressant stam??

Ja, och att komma som ny, liten uppfödare är j-t svårt. Proffstränarna har sina kontakter som dom handlat hästar av tidigare och som dom vet kan föda upp galoppörer. Att ens försöka få dom att titta på en åring, som inte har dunderstam, hos en okänd uppfödare är svårt!
 
Sv: Intressant stam??

För tillfället är det så många som föder upp galoppörer så priset har rasat enormt om man inte har ett sto som gjort något själv samt intressant stam och vad syskon/halvsyskon har gjort.

Inchrory har väl inte det bästa psyket heller, skulle nog sätta et grov stabil halvblodshingst på henne istället om hon "måste" in i avelsboxen.

Bara en tanke:) /Loppz
 
Sv: Intressant stam??

Att det är så många som föder upp galoppörer vet jag inte precis. Antalet födda föl har ju minskat:confused:
 
Sv: Intressant stam??

Att det är så många som föder upp galoppörer vet jag inte precis. Antalet födda föl har ju minskat:confused:

Antalet uppfödare med 1-3 ston har ökat medan 5+ uppfödarna har minskat.
Tyvärr är det ett resultat av den osäkra åringsmarknaden.

Man kan räkna med att en åring har kostat ca 60-70.000 innan den går upp i ringen.
Med dagens priser är det inte många som får ut något som ligger i närheten.
 
Sv: Intressant stam??

Att det är dåligt betalt för åringarna vet jag, kanske därför vi sparar på våra uppfödningar:angel:
 
Sv: Intressant stam??

Att det är dåligt betalt för åringarna vet jag, kanske därför vi sparar på våra uppfödningar:angel:

Ja men du måste väl erkänna att det är en kris i hela "uppfödarbranschen", vilket troligen leder till färre föl, jag menar vem kan leva på detta? Egna buskuppfödare kommer väl att finnas kvar men vart tar kvalitén vägen:confused:
 
Sv: Intressant stam??

Ja, jag tycker det var rent av sorgligt att se de dåliga buden på den danska auktionen. Riktigt välstammade åringar som släpptes för 25 000. Som uppfödare till dessa skulle jag "gråtit blod" Inte konstigt att man väljer att inte betäcka.
Jag hoppas att du inte syftar på mig som buskuppfödare
 
Senast ändrad:
Sv: Intressant stam??

Inchrory har väl inte det bästa psyket heller, skulle nog sätta et grov stabil halvblodshingst på henne istället om hon "måste" in i avelsboxen.

Bara en tanke:) /Loppz

Vet inte riktigt vad du menar med att hans psyke inte var "det bästa" eftersom jag som sagt inte är ett dugg insatt i fbl-avel, men stoets psyke är det absolut inget fel på (mkt stabilare tjej får man leta efter ;)), och det är ju (enligt mina erfarenheter) trots allt stoets psyke som mest präglar hur fölets psyke blir.
Hon är köpt som ridhäst, men tanken är även att ta några föl på henne, första betäckningen efter ASVH´s 3-årstest i vår är det tänkt :)
 
Sv: Intressant stam??

Nej, jag menade allmänt dem som bara betäcker ett eller två egna ston ibland, kanske inte med de bästa hingstarna (som är dyra) ja, mer eller mindre som hobby, det var kanske ett elakt uttryck, inte meningen, utan helt enkelt att det är ju något man kan göra som hobby om man har råd, men att leva på att föda upp bra galopphästar, det blir ju svårt.
 
Sv: Intressant stam??

Vet inte riktigt vad du menar med att hans psyke inte var "det bästa" eftersom jag som sagt inte är ett dugg insatt i fbl-avel, men stoets psyke är det absolut inget fel på (mkt stabilare tjej får man leta efter ;)), och det är ju (enligt mina erfarenheter) trots allt stoets psyke som mest präglar hur fölets psyke blir.
Hon är köpt som ridhäst, men tanken är även att ta några föl på henne, första betäckningen efter ASVH´s 3-årstest i vår är det tänkt :)

Med det menar jag att han har lite typiskt fullblodskalle så att säga mkt blod:laugh:
Menar inte att alla avkommer är sånne givetvis;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp