Intressant studie och förslag kring ryttare i trafiken

Skulle själv inte vilja dela gång och cykelväg med hästar. Ser det som för stor risk för gående och cyklister.

Annars så tycker jag det låter vettigt.
I vår kommun har vi en lång del av cykelvägen där hästar är tillåtna vid sidan av asfalten. Jag har bott längs denna i 12 år. Det som skulle kunna varit fara för gående och cyklister är när hästar kommit lösa. Dom gånger jag sett det hända har ryttarna inte varit på cykelbanan, hästen har valt cykelbanan efter avsittning.

För att det ska funka krävs det nog att det är som här, en del vid sidan av asfalten för hästar.

99% av både ryttare och andra visar respekt för varandra.
 
Tycker det är helt otroligt att folk inte vet vad polismans tecken för att sakta ner betyder.

Å andra sidan ska man väl inte vara förvånad när det gäller bilister, många kör som om de aldrig suttit bakom en ratt tidigare. :cautious:
Idag när jag körde till jobbet mötte jag fem motorcyklister som alla gav tecken för sakta ner, det var en cykeltävling som pågick och vägen är smal och kurvig. I en kurva mötte jag en hel klunga som fick maka på sig för att passera.

Jag lutar mer och mer åt att det borde vara obligatoriskt teoriprov vid varje förnyelse av körkortet och i vissa fall även praktiskt, om man kuggar på teorin flera gånger. :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp