Bukefalos 28 år!

Intressant...

Lena Furberg

Trådstartare
-"Valparna har 10% Rottweiler i sig eftersom pappan är 80% Dobermann och 20%
Rottweiler, men mamman är helt renrasig.

Enligt veterinären så är dessa 10% betydelselösa eftersom Dobermann är
framavlade på Rottweiler och Dvärg pinscher."


Ovanstående påstående hittade jag i en annons på Blocket. Hm... Den veterinären skulle jag vilja ställa lite fler frågor till...
Eller har jag fel...?
 
Sv: Intressant...

Jag trodde man läste lite genetik för att bli veterinär... :crazy:
 
Sv: Intressant...

Hur blir det 80% råtta och 20% dobbe till att börja med??

Sen är jag inte överdrivet förvånad över en veterinär som inte kan räkna genetik, det är SVÅRT :cool: Inte heller över att veterinären inte är så påläst på rasers historik..
Men desto mer förvånad över uttalandet i sig..

Vad menas med att mängden rottis är betydelselöst?
I vilket sammanhang då?
Och varför i hela friden, som veterinär, ens uttala sig om något sådant:confused: iom att det kan användas som någon sorts tvistat försäljningsargument att något mattesnille (NOT) till blandrasuppfödare.
 
Sv: Intressant...

Lite svårt att säga vad som är värst, puckot till mattesnille, eller att det antagligen finns folk som går på det.

I övrigt kan jag också tycka att vissa matematiska uträkningar är tämligen intressanta, 12,37% av pudel och 25,7% rottis osv... Det måste vara många mattesnillen som avlar på blandras.
 
Sv: Intressant...

Tror du att det är en vetrinär som har sagt det då?
Låter som en "bra" lögn för att kunna sälja sina blandraser tycker jag...
 
Sv: Intressant...

Jag läste också den där annonsen och tänkte göra en tråd om den.

Även om valparna skulle bli lika en dobermann till sätt och utseende(vilket man inte kan veta) så är det ju fortfarande en blandrashund och ingen dobermann. Tvivlar lite på att veterinären har lagt fram det så. Tror ägaren kanske tolkar veterinären lite som han/hon vill.
 
Sv: Intressant...

haha, gud så rolig annons.

Med min tillit till blocket annonser tror jag inte det finns någon veterinär i sammanhanget alls. Rolig uttryckt dock att det är "betydelselöst". Det ska jag också börja säga om saker som kan tyckas obehagliga
"Ja, alltså jag orkade bara städa halva lägenheten men det är betydelselöst"
 
Sv: Intressant...

Fortsättningen på annonsen lyder "Dessutom är hundar med lite blanding oftast friskare än renrasiga."

Det är väl upp till var och en att tycka till om men det känns lite fördummande att köra den kampanjen på blocket. Alltså när folk väl letar efter en hund får man hoppas att de vet om de letar efter en renrasig dobberman eller inte. Jag tycker inte säljaren ska berätta det.
 
Sv: Intressant...

Såg precis en annan annons på Blocket där rubriken lyder; 1 hane kvar nu Sällskaps border collie...
Ny ras?
 
Sv: Intressant...

Ha ha, det finns inte ett spår av varken rottweiler eller dvärgpinscher i sin nuvarande form i dobermann.

Det vedertagna raserna som användes för att avla fram dobermann är pinscher, manchesterterrier, greyhound och andra "lokala" raser (dvs byrackor)

Jag tror faktiskt att den människan inte har haft kontakt med någon veterinär öht...
 
Sv: Intressant...

Ha ha, det finns inte ett spår av varken rottweiler eller dvärgpinscher i sin nuvarande form i dobermann.

Det vedertagna raserna som användes för att avla fram dobermann är pinscher, manchesterterrier, greyhound och andra "lokala" raser (dvs byrackor)

Jag tror faktiskt att den människan inte har haft kontakt med någon veterinär öht...

Jag har hört att även Beauceronen :love: som ju är en gammal ras, finns med i bilden.
 
Sv: Intressant...

Såg precis en annan annons på Blocket där rubriken lyder; 1 hane kvar nu Sällskaps border collie...
Ny ras?

Jag såg den jag också! Minns inte exakt ordföljden nu, men minns att man i nästa andetag nämnde, att släktingar till valparna var arbetande hundar! Hm... Vad har man tillsatt i fodret för att få dessa till SällskapsBC:s då? Intressant!!
 
Sv: Intressant...

Ha ha, det finns inte ett spår av varken rottweiler eller dvärgpinscher i sin nuvarande form i dobermann.

Det vedertagna raserna som användes för att avla fram dobermann är pinscher, manchesterterrier, greyhound och andra "lokala" raser (dvs byrackor)

Jag tror faktiskt att den människan inte har haft kontakt med någon veterinär öht...

Efter som jag har köpt en av dom valparna så kan jag intyga att det finns en vet. inblandat. Vet.besiktad, chippmärkt, avmaskad ovs. Har kollat även hunden med min vet. och det var inga problem. Frisk valp.

10% 20%90% spelar det ingen roll för mig. Fostrar man hunden på RÄTT sätt så är det inga problem.

Payne_75
 
Sv: Intressant...

Veterinärer läser väldigt lite genetik. Jag har just läst genetik och husdjursförädling 22,5 hp som ingår i husdjursagronomutbildningen och jag börjar inse hur svårt det är att förstå. Det är oerhört komplicerat och stora delar av kursen ägnades åt att räkna statistiska modeller.

Förresten, den ingår inte i utbildningen men det rekommenderas att man tar den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Intressant...

Efter som jag har köpt en av dom valparna så kan jag intyga att det finns en vet. inblandat. Vet.besiktad, chippmärkt, avmaskad ovs. Har kollat även hunden med min vet. och det var inga problem. Frisk valp.

10% 20%90% spelar det ingen roll för mig. Fostrar man hunden på RÄTT sätt så är det inga problem.

Payne_75

Det var ingen kritik mot valpen som sådan, bara en väldigt märklig kommentar från en veterinär som fått en hel del om bakfoten! :-) Men din valp är säkert jättefin, förvalta den väl!
 
Sv: Intressant...

Nä jag tar absolut inte det som kritik. Själv trodde jag att man kunde lite på vad en/fler vet. säger ang. hur man räknar %.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 095
Senast: Sel
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 820
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
31 824
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 945
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp