Intressanta grannar.

Sel

Trådstartare
Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter runt grannar.

Jag har själv ett mycket kärt minne av ett par som bodde i lägenheten under min. Det var bara två lägenheter i samma hus och paret under var äldre, finska romer. Vad jag inte visste förrän några månader in var att mannen i hushållet också var operasångare - när han klämde igång med julmusiken var det helt fantastiskt! :love: Det hördes genom väggarna.
De lämnade också stora folieformer fulla med finsk julmat i trapphuset åt mig, och rester åt hundarna. :heart Ett mindre muntert minne var när de knackade på och ville ha hjälp med ett gäng rasistiska ungdomar som rev ned deras tvätt på bakgården. Synd för ungdomarna att mina föräldrar kände deras föräldrar...

En annan granne minns jag via frun som hade alzheimers och som ofta knackade på för att återlämna köksgeråd som hon trodde var mina, men som givetvis var deras. Jag tackade så mycket och gav sedan tillbaka dem till maken.
 
Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter runt grannar.

Jag har själv ett mycket kärt minne av ett par som bodde i lägenheten under min. Det var bara två lägenheter i samma hus och paret under var äldre, finska romer. Vad jag inte visste förrän några månader in var att mannen i hushållet också var operasångare - när han klämde igång med julmusiken var det helt fantastiskt! :love: Det hördes genom väggarna.
De lämnade också stora folieformer fulla med finsk julmat i trapphuset åt mig, och rester åt hundarna. :heart Ett mindre muntert minne var när de knackade på och ville ha hjälp med ett gäng rasistiska ungdomar som rev ned deras tvätt på bakgården. Synd för ungdomarna att mina föräldrar kände deras föräldrar...

En annan granne minns jag via frun som hade alzheimers och som ofta knackade på för att återlämna köksgeråd som hon trodde var mina, men som givetvis var deras. Jag tackade så mycket och gav sedan tillbaka dem till maken.
Jag växte upp i hus på en liten mini-gata med jättehärliga grannar, främst äldre och barnfamiljer.
En granne var konstnär och gjorde varje år julkort i litografi-typ med olika svenska djur och lite kort info om dem som jag och grannar fick iom att han viste att jag tyckte om djur. Jag tyckte om att måla och han lät mig komma in i hans målarrum och lärde mig massor.
En annan granne gjorde en jättesöt prydnadshäst i trä efter min ponny. Pappa skulle göra någon reklam-/info-grej om vissa IT-tjänster för kommun etc. Så han frågade då mannens fru om hon, 80 år gammal ville vara med som fotomodell i det. Hon blev jättesmickrad och var så stolt över sin fotomodellskarriär. 😍
Hade jättesöta damer som grannar förut när jag hade massor att göra och hade svårt att orka och hinna rensa ogräs etc. Så de överaskade mig med det ibland iom att de "ju ändå inte hade något att göra". Så gulliga! 😍
Jag hade en kompis på gatan. Hennes pappa fick henne väldigt sent. Han var en livsnjutare som var enorm i kroppen, både på längden och bredden så att säga. När vi var och badade så såg han ju inte sportig ut direkt. Men han var fd simhoppare. Så han brukade chocka folk med att som pensionär som inte tränade på ngt vis göra jordens coolaste hopp med skruvar, volter och gud vet vad. Så ballt!

Har också haft hyresvärd/granne som skulle fixa ridbanan och gräva något. Vi hade just flyttat in till huset i skogen och sambon var borta 10 dagar. Så grävde han av elkabeln. Så jag hade ingen el, inget vatten och visste knappt hur huset såg ut. Som tur var kunde jag laga lite mat på en vedspis. 😅
Samma granne lyckades fata i en gammal telefonledning med son traktor och vagn då vi skulle hämta julgran. Det bara slog gnistor som ett fyrverkeri bakom honom och han märkte inget öht.

En annan granne/hyresvärd hade av något skäl en pistmaskin här i Sörmland. På midsommar blev han på lyset och fräste ut med pistmaskinen i någon våtmark vid en sjö. Larvfots-bandet lossnade och han körde fast en bra bit från fast mark. Dagen efter kom hans kompis och chef med en grävmaskin. De blev på lyset igen innan de skulle rädda pistmaskinen med hjälp av grävaren. Grävaren körde fast och sjönk delvis. Nu skämdes tom dem. Dagen efter detta hyrde de in in monster-maskin med stora betong-"stockar" som de fick lägga framför maskinen för att inte köra ner sig i våtmarken för att rädda grävaren som var bokad på jobb dagen efter. Nu var alla nyktra och skamsna. Med jävligt förbannade fruar. De fick in grävaren. Men valde att lämna pistmaskinen ett tag.
 
Jag gillar inte maränger. Förutom granntanten Edits. Dom var gräddgula, nästan en aning beige. Supertorra någon halvcentimeter in och sen sega. Dom knastrade inte och smakade lite kolaaktigt. Hon hade alltid en burk stående. Hon har varit borta i åtminstone 30 år. Och med henne försvann dessa goda kakor.
 
En intressant granne jag haft, var när fortfarande boddes hos mamma. Satt med min syster ute, då hon röker så var många gånger va ute och prata strunt.
Första vi ser denna granne när han var nyinflyttad, att han jogga förbi och flirtade mot oss. Tror tanken var bara va trevlig men efter det gick han under namnet "Creapy guy" på skämt. Fanns inget ont i han, men han var lite speciell.
Samma granne har motionerat sängen med sin sambo, var inte kul höra när man ska sova :meh: :rofl:

Sen intressant, jo var han. Men i efterhand inser kan gått mycket värre. Mammas exs suparkompis/granne till oss några hus ifrån (som mamma defntivt inte gilla ska tilläggas) brukar bland bara klampa in och ville umgås med hennes ex. Fanstyget utan förvarning klampa in när jag hade födelsedagsfest med några av mina tjejkompisar, vi var max 18. Lyckas få han lämna. Sen klampar han igen, visst dumt av oss missa låsa men vi missade inte efter han lämna andra gången. Upplevdes inte alls med god intentioner, fick höra senare av syrran han vart olämplig tidigare. Hua!


Avslutar med trevligare:
På annat ställe gjorde mamma en nyinflyttad granne jättelycklig. Träffa henne då skulle köpa nått av mig, och kommer över märker hon är döv (eller om hon hade sagt på messenger innan?) . Lyckan att få se henne, att min mamma kan teckenspråk (mammas mamma hade daghem, där fanns pojke som var döv därav lärde sig mamma teckenspråk) och någon mer än hennes sambo i grannskapet kan prata med henne var guld :love: .Umgicks med dom mycket, saknar dessa idag. Dom gick isär och båda flytta långt bort.
 
Vad är intressant?
Jag delar med mig ett gott minne. Inte vet jag om det är intressant, eftersom de bara var snälla.

Alla stunder hos grannen som hade sommarcafé när jag var barn. De bjöd för den delen oss på fika på vintern också. Och jag kunde alltid springa över dit när jag var ensam hemma.
Det var ett gammalt gästgiveri så det fanns så mycket roliga ytor och byggnader att leka på. Samt rader med hallonhäckar med både gula och röda hallon.

De importerade också båtar och åkgräsklippare från USA där hon var från.
Deras barnbarn kom på besök ibland. Och innan jag kunde engelska lyckades vi kommunicera så pass att vi lekte mycket ändå.

Vi tappade lite kontakt när de sålde sitt hus men jag var inbjuden när hon fyllde jämt senast. Hennes man gick tyvärr bort för ett antal år sedan. Och nu var det hennes tur för någon månad sedan. Men de var gamla, så inget konstigt i det.

Edit; Har fler exempel på snälla grannar om någon vill läsa det med.
 
Jag har haft min beskärda del av intressanta grannar minst sagt, men också min del av världens bästa grannar.
Alla vet väl att jag bodde granne med en stolle som gjorde sitt bästa för att skrämma livet ur mig och nästan lyckades. Stroken jag hade 2012 var nog en direkt följd av att han försökte köra över mig med sin bil flera gånger. Han skar hål på mina däck. Lossade hjulbultar osv - han lyckades inte ha ihjäl mig som tur är. Seg liten tant.

Just nu bor jag granne med tre av de människor jag umgås mest med. Jag är äldst och väldigt tacksam över att en har städfirma och en har hemtjänstföretag - de har lovat att ta hand om mig när jag blir gammal, både med städ och annat samt såklart komma hem till mig och sitta på altanen och dricka bubbel.
 
Jag har nog inte direkt haft intressanta och positiva grannar. Det har mest varit såna som rökt så mycket att vi inte kunnat ha fönster öppna eller använda vår balkong. De som bodde ovanför oss som hade en Grand Danois-korsning som de lekte med i vardagsrummet med parkett. Osv.

De vi har nu är väl positiva antar jag. Ingen av dem gör nåt väsen av sig. Det är positivt!
 
I lägenhetshuset där jag växte upp så ligger det kanske sex lägenheter per våningsplan, och många lägenheter är ettor eller tvåor, så det blir många singelhushåll. Minns att vi hade två personer på vårt våningsplan som båda var blyga och aldrig sa särskilt mycket. Sorten som väntar med att gå ut om de hör någon annan i trapphuset. Så hur det gick till vet jag inte, men tillslut märkte vi att de nog gått och blivit ett par 😁 De skämdes ihjäl när min mamma var fräck nog att fråga lite försiktigt om det, men till slut flyttade de ihop 🥰 Hade så gärna velat höra deras sida av historien om hur de blev kära 😍
 
Min förra granne 😍
När jag flyttade in var jag så trasig efter att ha lämnat ett destruktivt förhållande. Jag hade lämnat allt. Hus, hundar och mycket annat. Och var påväg att flytta in i en etta med min tonåring.
Det ösregnade och var svinkallt när jag kom med flyttlasset. Vi försökte skynda in med grejerna, det lilla jag kunnat ta med mig till en etta.

När allt kommit in och vi började knuffa i ordning möbler lite hjälpligt så ringde det på dörren. Där stod hon. Med ett stort leende, kaffetermos, koppar och nybakad hallonkaka som fortfarande var varm!
Det var så himelskt gott och värmande.

Tanken var att ettan skulle bli en tillfällig lösning men tack vare henne blev vi kvar i över två år. Så otroligt mycket kul vi hade under de åren. Vinkvällar, promenader, firat nyår, middagar, svampturer. Hon och min hund fann varandra direkt och hon hoppade glatt in om det behövdes. Och han smet ofta in under staketet till henne 😄

Idag bor vi 9 mil ifrån varandra men vi är fortfarande som systrar ❤
 
Vi hade ju grannen och insatsstyrkan som jag skrev om i andra tråden 😁
Det var väldigt oväntat 😅 Verkade vara en vanlig kille med sambo och en liten gullig hund.
Inga mystiska saker som föregick, inga skumma människor. Tyst och lugnt, artig och alltid trevlig.

Så en förmiddag när jag var ledig hörde jag plötsligt hur någon vrålade polis, kom ut med händerna över huvudet!
Höll på att ramla av stolen eftersom trapphuset är ganska lyhört och först trodde jag de skrek på mig 😅
Smög till hallen och tittade ut genom titthålet, då var hela trapphuset och trappan full av enorma män med automatvapen.
Jag smög tillbaka in i köket igen och kände att promenaden till stallet fick vänta ett tag 🙃

Grannen kom tillbaka efter ett par veckor, var hemma ett tag innan han försvann helt.
Sitter väl troligen inne, inte velat fråga hans fd sambo heller, jag har ju faktiskt inte med det att göra och troligen har det varit jobbigt nog för henne ändå.
 
Jag har en intressant granne nu, som jag dock tycker väldigt mycket om! Det är en stor familj, många barn i olika åldrar. Barnen i fråga har haft rätt fri uppfostran och har varit väldigt vilda, men är trevliga. De gör att från att köra snöskoter på gräsmattan, har klippt gräsmattan med snöslunga, haft en liten crossbana/skoterbana på tomten (vad skulle jag tro att tomten är, 0,5 hektar?) och det står ofta 7-8 bilar, på en parkering som är lämplig för tre bilar. Det händer alltid mycket grejer, spontana byggprojekt som kanske inte är så genomtänkta osv. Men när sambon pratar med grannen om att till exempel bygga om en släp kommer grannen hem med material för flera tusen dagen efter som han "hittat på firman" som sambon får rakt av. För någon helg sen grävde han upp i princip hela tomten med traktor, det hela kändes mycket oklart och var mer intressant än att se på tv. 😁
 
I min första lägenhet så hade jag en skitsnygg kille, vi blev till slut KKs, väldigt praktiskt 😁
I samma hus fick jag en alkoholiserad granne, han brukade komma och knacka på och vilja ge mig gosedjur?! Samma man somnade utanför min ytterdörr en gång så jag fick klättra ut genom fönstret och sen gå in för att försöka få liv i honom.
 
Jag har en intressant granne nu, som jag dock tycker väldigt mycket om! Det är en stor familj, många barn i olika åldrar. Barnen i fråga har haft rätt fri uppfostran och har varit väldigt vilda, men är trevliga. De gör att från att köra snöskoter på gräsmattan, har klippt gräsmattan med snöslunga, haft en liten crossbana/skoterbana på tomten (vad skulle jag tro att tomten är, 0,5 hektar?) och det står ofta 7-8 bilar, på en parkering som är lämplig för tre bilar. Det händer alltid mycket grejer, spontana byggprojekt som kanske inte är så genomtänkta osv. Men när sambon pratar med grannen om att till exempel bygga om en släp kommer grannen hem med material för flera tusen dagen efter som han "hittat på firman" som sambon får rakt av. För någon helg sen grävde han upp i princip hela tomten med traktor, det hela kändes mycket oklart och var mer intressant än att se på tv. 😁

Spännande, det verkar vara helsköna grannar :D
 
Jag har alltid haft nära band till de närmaste grannarna, de var alla mina föräldrars vänner. Familjen tvärs över samt ena grannen bredvid oss var ibland barnvakt när jag var liten.

Det som är sorgligt nu är ju att de börjar falla ifrån, med ålderns rätt :(

En av de gamla grannarna (som fortfarande bor kvar i sitt hus) gav mig en så fin present nu när jag fyllde 50. Hon vet att jag gillar att flagga och försöker komma ihåg alla flaggdagar. Hon gav mig en vimpel och berättade att hon hade tänkt på att ge mig en sådan länge och tyckte det var lämpligt nu när jag fyllde jämnt :heart Jag blev så glad och rörd över att hon gav mig den och kommer alltid att tänka på henne när jag ser vimpeln.
 
En av de gamla grannarna (som fortfarande bor kvar i sitt hus) gav mig en så fin present nu när jag fyllde 50. Hon vet att jag gillar att flagga och försöker komma ihåg alla flaggdagar. Hon gav mig en vimpel och berättade att hon hade tänkt på att ge mig en sådan länge och tyckte det var lämpligt nu när jag fyllde jämnt :heart Jag blev så glad och rörd över att hon gav mig den och kommer alltid att tänka på henne när jag ser vimpeln.

Åh, när jag växte upp hade vi en äldre dam i huset bredvid. Hon var alltid så gullig, bjöd på godis om vi barn kom över och var ibland över och fikade och så. Vi har ingen flaggstång hemma i mitt föräldrahem, men hon hade en i sin trädgård och när hon blev äldre så orkade hon inte flagga själv, så pappa gick alltid över och hissade flaggan när det var flaggdag eller när vi hade födelsedagar hemma. Flaggan blev kvar hos oss när hon gick bort för minst tio år sedan och pappa är fortfarande över och hissar den på hennes flaggstång när något ska firas, två grannar senare! (Med de nya grannarnas tillåtelse naturligtvis)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp