Intressanta miljöprojekt/organisationer

Hazel

Trådstartare
På senaste år har det ju poppat upp rätt mycket miljöprojekt som nästan alltid presenteras som att dom kan rädda världen. Oftast är det väldigt förenklade projekt typ plantera mer träd=stoppa miljöförstöringen eller köp ett halsband och rädda haven. Jag tycker många gånger att det är helt uppenbart att även om det säkert finns bra intentioner bakom dom här projekten så finns det ganska lite som tyder på att dom är så bra som det påstås, men det verkar som att dom enklare projekten får mer PR och människor dras mer till att dom kan skänka en krona för att plantera ett träd även om man inte vet varken om trädet faktiskt planteras, eller om det är rätt träd som planteras.

Därför tycker jag det hade varit intressant med en tråd om lite mer okända organisationer som kanske gör något på en mindre skala men med mer fakta bakom. Jag inser att det nästan alltid finns saker att kritisera i hur saker sköts men det finns väl bättre och sämre alternativ kanske

Jag tycker om Ecosia eftersom dom planterar träd ihop med lokalbefolkningen och ser till att det planteras rätt träd på rätt plats samtidigt som man vill ge människorna som bor där möjlighet att dra nytta av träden.

Mossy Earth har många små projekt och presenterar dom väldigt tydligt, dom pratar även om när dom misslyckas, hur pengarna läggs och varför man satsar på grejer som kanske verkar för små för att göra nytta. Mossy Earth projekt LÄNK

Har ni några spännande tips?
 
Jag tror att det är ganska okänt för gemene man att invasiva arter är det globalt näst största hotet mot biologisk mångfald, efter förlust av livsmiljöer.
Gruppen bakom Invasiva arter i Sverige, jobbar förutom med t ex mårdhundar, nilgås och bisam i Sverige, även internationellt på t ex Seychellerna där invasiva arter av t ex fåglar tränger undan och hotar utrotningshotade arter. De jobbar också med att begränsa minkpopulationen, som är ett allvarligt hot mot markhäckande fåglar i kustremsorna.

Det är Svenska Jägareförbundet som ansvarar för bekämpningen av invasiva landlevande ryggradsdjur i Sverige, på uppdrag av Naturvårdsverket.
Biologen P-A Åhlén sommarpratade om bland annat detta i årets upplaga, vilket jag tyckte var väldigt intressant.

Ett viktigt arbete som inte får så mycket uppmärksamhet.

Här kan man läsa mer:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/Arter/

https://www.dn.se/sverige/har-ar-de-invasiva-arterna-som-hotar-ekonomi-och-ekosystem/

https://jagareforbundet.se/contenta...ska-jagareforbundet---invasiva-arter-2021.pdf
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 221
Senast: Gunnar
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 418
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 492
Senast: Mabuse
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
902
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp