Intresserad av fodring? LÄS DETTA!

milly

Trådstartare
I en artikel i Hästfynd står mycket intressant läsning om detta med att fodring/beräkna foderstater till hästar (nr2, 2004). Det tycker jag iaf och tycker att fler ska få ta del av det...

Citerar:
"Trots att man analyserat höet vet man ändå inte hur mycket näring det innehåller. Det beror på att höet förändras ju längre tid vi förvarar det. Vi vet inte heller exakt hur hästens behov ser ut. Därför kan en foderstat, om än aldrig så noga uträknad, inte spegla hästens verkliga näringsbehov.
Däremot vet en frisk häst ganska väl hur mycket den skall äta. Den reglerar näringsintaget med hastigheten den äter på under den tidsintervall matpasset varar. Idealet är att låta hästen få fri tillgång på stråfoder."

Längre fram står:
"Vi kan inte räkna ut en exakt foderstat foderstat men vi kan räkna på ett ungefär. Vi måste helt enkelt använda oss i första hand av sunt förnuft, vår egen bedömning av hästens hull, muskelmassa, trötthetsgrad i samband med prestationer, hur glad eller pigg eller lugn och harmonsik den verkar vara."

Också viktigt att tänka på (som skrivs i artikeln längre fram):
"En grundförutsättning för att hästen skall må bra är att den får äta stråfoder tillräckligt många timmar per dygn. Det är basen man måste utgå ifrån.För att hästen skall få lov att äta så många timmar som den behöver så går det åt betydligt mera stråfoder än vad vi kanske är vana vid. En stor häst behöver för att må bra äta mellan 10-14 kilo per dygn, beroende på vädret. Är det riktigt kallt kan det gå åt mer än så."

Det står också att om man börjar med fri tillgång "så kan det hända att hästen under de första veckorna får matfrossa och äter dubbelt så mycket som den kommer äta senare. Var då bara lugn - matfrossan avtar när hästen litar på att det alltid finns mat."

Vidare berättas om att om hästen blir fet kan man byta ut en del av höet mot HALM, så att hästen fortfarande kan tillgodose sitt "tuggbehov".
Det är också bättre att ge hästen rejäla portioner mat 2ggr om dagen (så att de kan äta minst 2timmar åt gången), istället för att "dutta" med 1-2kg flera ggr om dagen.

Givetvis har jag hört talas om en del av detta förut, och säkert många av er, men det kanske finns några som INTE gjort det...? Man blir aldrig fullärd och jag har iaf lärt mig vissa nya saker samt tänkt efter än en gång...
En sak som jag lärt mig genom att LÄSA mycket om fodring är att de flesta av oss ger KRAFTFODER helt i onödan! Man skall istället ge hästarna MERA STRÅFODER och komplettera med mineraler, ev. vitaminer och proteiner.
En fritidshäst, ÄVEN den som tränas/tävlas, skulle oftast klara sig alldeles utmärkt om den bara fick tillräckligt med STRÅFODER! (plus komplettering som jag skrev ovan) Och MÅ BÄTTRE!

;)
 
Tycker inte att de citat du har tagit med är speciellt radikala, det är ungefär så som jag resonerar själv.

Självklart skall man alltid först och främst utgå ifrån hur hästen ser ut och hur den är i humöret då man fodrar men det kan vara en bra hjälp att utgå ifrån en noggrannt uträknad foderstat. Då slipper man vänta tills det syns att hästen har haft rejält underskott på t ex kalcium till det är alldeles för sent...

Att låta hästen få enbart fri tillgång på stråfoder vore ju klart det bästa (och även billigaste...), men det kräver ju att man fodrar med ett stråfoder som har precis rätt balans av energi, protein, vitaminer och mineraler annars måste man ju komplettera med det som saknas i form av kraftfoder eller vitamintillskott.

Att fodra två gånger per dag är ju ganska radikalt iofs. Det vet jag inte ens om det är tillåtet att göra. Finns det inte nån lag i sverige som säger att hästar skall fodras minst 3 ggr/dag?
 
Trots att man analyserat höet vet man ändå inte hur mycket näring det innehåller. Det beror på att höet förändras ju längre tid vi förvarar det.
Ofta förvarar man ju inte höet i fler år. Under 1 år sänks inte Mj och smrp.

Vi vet inte heller exakt hur hästens behov ser ut. Därför kan en foderstat, om än aldrig så noga uträknad, inte spegla hästens verkliga näringsbehov
nej, men med en uträknad foderstat kan man veta ungefär och bibehålla samma nivå trots att man byter hö.

Vi kan inte räkna ut en exakt foderstat foderstat men vi kan räkna på ett ungefär. Vi måste helt enkelt använda oss i första hand av sunt förnuft, vår egen bedömning av hästens hull, muskelmassa, trötthetsgrad i samband med prestationer, hur glad eller pigg eller lugn och harmonsik den verkar vara."
Detta är väl ingen nyhet??

Det är också bättre att ge hästen rejäla portioner mat 2ggr om dagen (så att de kan äta minst 2timmar åt gången), istället för att "dutta" med 1-2kg flera ggr om dagen
Detta gäller INTE kraftfoder, kraftfoder ska ges max 0,4 kg per 100 kg häst per gång.
Och har man en glupsk häst blir det lååång tid mellan maten.

Sen är det ju så att även om man ger hästen fri tillgång finns det hästar där det inte räcker.
Många svårfödda hästar skulle aldrig orka äta den mängden som krävs för att hålla hullet.
 
Står detta i det nr som är ute nu?

Visst stämmer det att vi aldrig till 100%kan veta vad det är hästen behöver, och jag tror att vi aldrig till fullo kommer att göra det.
De siffror vi använder när vi räknar är för att få fram en foderstat är de behov hästen TROLIGAST har, men vi vet inte. Det är mera för att få fram en balans i foderstaten och så att det TROLIGAST ska täcka hästens behov.

De avsnittet du skrev om hö tror jag på (utom det med förvaringen efter som att man förvarar inte hö så länge så att värdena ska förändras så mycket). När jag räknar på en foderstat så försöker jag täcka alla behov (så långt det går) med hö. I det fria äter hästen gräs/hö och deras magar är skapta för att äta detta och detta är då vad som är bäst för dom(tror jag).
Men hö är också ett "problem"...
Höet i de flesta stall är "för bra".
Med detta menar jag...
Ett hö med för bra värden kan du inte ge i samma mängd som ett hö med lite sämre värden. Ett hö som har mycket Mj och smrp är kanske bra för dräktiga ston, unghästar, svårfödda hästar och högpresterande hästar, men för en vanlig vuxen fritids häst behöver inte värdena vara så höga.
Jag personligen väljer gärna ett hö med lite sämre värden(och ger större givor) än ett hö med höga värden och ger små givor. Hästarna verkar också "känna" vad höet innehåller och reglerar intaget efter det(inte alla hästar)...

Ett exmpel...
I det stall där jag har min häst nu inehåller höet 7,8mj och 47g smbrp. Jag får med nöd och näppe min häst att äta 7kg på sommaren och 8kg på vintern. Detta ger ca (7kg) 54,6 mj och 329 smbrp.I förra stallet kunde jag få henne att äta ca 12kg hö och ibland mer, men det hadde LITE sämre värden (7mj 40smbrp)Detta ger då hästen ca 84mj och 480smbrp. Enligt mina beräkningar har hon ett behov på ca 90mj 556smbrp, alltså var det då bättre när hon åt mer hö av den "sämre" sorten än nu för det täckte bättre hennes behov...
Det jag märkt på hennes personlighet är att nu är hon mera agresiv kring maten och mycket hetare att rida än tidigare. Troligast beror detta på att kraftfodergivan täcker de behov som grovfodret inte gör.
 
Ok...
Har dom nån sida på nätet?
Står gammla artiklar där?
 
Ja, men du som redan KAN så mycket behöver väl inte "ta åt dig" då... ;)

Men det finns så många som INTE vet allt det där! Det är väl alltid en NYHET för några även om det inte är för dig?
Jag ber om ursäkt om det var missvisande på något sätt eller så, men jag tyckte iaf att det verkade vara VETTIG och tillförlitlig information baserad på undersökningar.
För MIG har inte allt det där varit självklart innan jag läst om det mer eller mindre genom åren och NU idag vet att det ska vara så...

Har haft min häst på olika inackorderingställen och ingen har någonsin gått efter de "reglerna". De har fodrat med minimalt stråfoder och massor med kraftfoder (med något enstaka undantag)! Jag som varit ny med häst, litade på de mer erfarna och gör som dom = inte alltid rätt. (alltså vad de rekommenderat mig att ge just MIN häst)
Dessutom måste jag säga att på ingen av de ställena har höet varit analyserat (ett av de födde upp halvblod). Det måste ha blivit vanligare nu på senaste åren? Förr litade man sig enbart på "sunt förnuft"??


Jag menade bara VÄL med inlägget :smirk:... trodde det kunde vara till hjälp för någon iaf... Och trodde att det var BRA information!
 
Tycker inte att de citat du har tagit med är speciellt radikala, det är ungefär så som jag resonerar själv.

Självklart skall man alltid först och främst utgå ifrån hur hästen ser ut och hur den är i humöret då man fodrar men det kan vara en bra hjälp att utgå ifrån en noggrannt uträknad foderstat. Då slipper man vänta tills det syns att hästen har haft rejält underskott på t ex kalcium till det är alldeles för sent...

Att låta hästen få enbart fri tillgång på stråfoder vore ju klart det bästa (och även billigaste...), men det kräver ju att man fodrar med ett stråfoder som har precis rätt balans av energi, protein, vitaminer och mineraler annars måste man ju komplettera med det som saknas i form av kraftfoder eller vitamintillskott.

Att fodra två gånger per dag är ju ganska radikalt iofs. Det vet jag inte ens om det är tillåtet att göra. Finns det inte nån lag i sverige som säger att hästar skall fodras minst 3 ggr/dag?

Nä, men grattis! Då kan du ju redan allt detta om du tycker att det är så självklart och resonerar så själv...
Men det finns dom som INTE gör det. Jag var en av dem för bara ett par år sen, och tänkte att okunniga skulle ha nytta av att veta detta.
Och visst har man NYTTA av ANALYS men det skribenten menade var kanske att många förlitar sig FÖR mycket på en analys? Jag vet inte.
Och det där du skrev om att "annars måste man ju komplettera med vitaminer....", DET STOD VÄL också i texten som jag citera? Om du läser noggrannt.

Tror inte det finns någon LAG om att man måste utfodra "minst 3ggr/dag". Då skulle väl absolut inte en tidning som Hästfynd (eller skribenten) skriva så?
Och dessutom har jag aldrig hört det förut.
I ett tidigare (stort)inackorderingstall fodrades hästarna bara morgon och kväll...
:smirk:
 
Nej det finns ingen lag som säger hur ofta man ska fodra. Hur skullle det gå med de som har fri utfodring?
mvh Maria
 
Citerar:
"Trots att man analyserat höet vet man ändå inte hur mycket näring det innehåller. Det beror på att höet förändras ju längre tid vi förvarar det. Vi vet inte heller exakt hur hästens behov ser ut. Därför kan en foderstat, om än aldrig så noga uträknad, inte spegla hästens verkliga näringsbehov.
Mja, sanning med modifikation enligt min mening. Höanalys bygger ju bara på ett prov från partiet - därmed blir den ju aldrig helt "hundraprocentigt" rätt naturligtvis. Dessutom gör vi ju alltid en uppskattning av behovet - varje individ kan skilja sig lite från "mallen". MEN; vad jag vet är det enda som ändrar sig vid lagring vad gäller näringsvärden just vitaminerna. Proteinmängd och energi består hela tiden. Sen kan ju själva hygienen ändras om höet förvaras olämpligt. Tex mögel kan uppkomma efter provtagningen om det kommit in fukt.
Längre fram står:
"Vi kan inte räkna ut en exakt foderstat foderstat men vi kan räkna på ett ungefär. Vi måste helt enkelt använda oss i första hand av sunt förnuft, vår egen bedömning av hästens hull, muskelmassa, trötthetsgrad i samband med prestationer, hur glad eller pigg eller lugn och harmonsik den verkar vara."
Javisst! Instämmer!

Det står också att om man börjar med fri tillgång "så kan det hända att hästen under de första veckorna får matfrossa och äter dubbelt så mycket som den kommer äta senare. Var då bara lugn - matfrossan avtar när hästen litar på att det alltid finns mat."
För mig funkar inte det där med fri tillgång på alla hästar. Har haft lösdrift för unghästar (islandhäst) och när de är 1-2 år är fri tillgång bara bra. Därefter blir många hästar (främst ston) ofantligt feta. Troligen också för att de inte rör sig så mycket - de behöver ju inte leta maten som de gör i det fria. Jag skulle aldrig kunna ge mitt sto fri tillgång på stråfoder. Hon hade fritt förut (på lösdriften) men vid 2 års ålder blev hon bara fetare och fetare. Nu är hon 4 och har bantat ner sig.
Att däremot ge halm i utbyte tycker jag är en utmärkt rekommendation! Ibland har jag haft mycket proteinrikt hö och har då bytt ut en del av högivan mot halm istället.
Det är också bättre att ge hästen rejäla portioner mat 2ggr om dagen (så att de kan äta minst 2timmar åt gången), istället för att "dutta" med 1-2kg flera ggr om dagen.
Hur var det nu? Fri tillgång eller inte? :crazy:
Dessutom kan rekommendationen ovan tolkas som att hästar mår bra av att utfodras 2 ggr om dagen istället för 3-5 vilket jag INTE håller med om. Hästar har liten magsäck och behöver fodras ofta (om de inte har fri tillgång på hö och/eller halm).
En sak som jag lärt mig genom att LÄSA mycket om fodring är att de flesta av oss ger KRAFTFODER helt i onödan! Man skall istället ge hästarna MERA STRÅFODER och komplettera med mineraler, ev. vitaminer och proteiner.
En fritidshäst, ÄVEN den som tränas/tävlas, skulle oftast klara sig alldeles utmärkt om den bara fick tillräckligt med STRÅFODER! (plus komplettering som jag skrev ovan) Och MÅ BÄTTRE!

;)
Alldeles sant! Men återigen tycker jag analys ändå är nödvändig - den ger i alla fall mer konkreta värden än gissningar.
 
Hittar du nånstans i artikeln några källhänvisningar? Vad har artikelförfattaren för utbildning i foderkunskap och hästens matsmältningssystem?

"Trots att man analyserat höet vet man ändå inte hur mycket näring det innehåller. Det beror på att höet förändras ju längre tid vi förvarar det.
Det enda som förändras i höt är vitamininnehållet, så om man använder fjolårshö kan det vara läge att tillskottsfodra med vitaminer. Energi och protein ändras INTE så länge höt inte är mögelangripet, möglet lever på en del av näringen så den sjunker. Men mögligt hö fodrar väl förhoppningsvis ingen med ändå.

Vi vet inte heller exakt hur hästens behov ser ut. Därför kan en foderstat, om än aldrig så noga uträknad, inte spegla hästens verkliga näringsbehov.
Man måste fodra "med ögat" även om man har analys och noga uträknad foderstat, så man kan reglera efter hästens behov. Har man väl hittat det så behöver man inte chansa varje gång man får nytt hö.


Däremot vet en frisk häst ganska väl hur mycket den skall äta. Den reglerar näringsintaget med hastigheten den äter på under den tidsintervall matpasset varar.
Det här skulle jag väldigt gärna ha källa på. Jag har ALDRIG varit med om någon häst som äter snabbare eller långsammare olika mål.

Visst är det bra att läsa och lära sig mer, men man MÅSTE vara källkritisk och inte svälja allt bara för att det råkar vara publicerat i en tidning.
 
Men snälla... *skakar på huvudet*

HÄSTFYND har många och mycket skumma "artiklar". Varför inte istället förlita sig på fakta som framkommit ur forskning genom t.ex. SLU. Där de vet vad de snackar om!
 
Ang detta med antal gånger man fodrar...

Jag tror att dom tänker på den totala ät tiden(hästar ska äta så länge som möjligt).
Om man ger många små givor blir hästens "tugg behov" aldrig riktigt tillfredställt och den får då aldrig en riktig mättnadskännsla och resultatet blir då att den kastar sig över maten varje gång och äter då på en kortare tid upp sin lilla giva.
Om man istället ger en stor giva som tar minst 2tim att äta hinner hästen tillfredställa sitt tuggbehov och få en riktig mättnadskännsla. Därför är det kanske bättre att ge bara 2ggr och stora givor än 5ggr och små givor.

Så har iaf jag fattat det...
Nån annan som tolkar det på nått annat sätt?

Det bästa för hästens mage är att ha fri tillgång, men då har man ofta det problemet(som jag skrev tidigare) att höet är för bra och då är det kanske inte nyttigt för hästen att ha fri tillgång.
Hästar som man ger fri tillgång äter som tok i början, men det avtar...
 
Men hästar äter inte i två timmar. Mellan 45-90 minuter, sen tar de paus, dock max 4 timmar om de kan välja själva.
 
Min häst äter lätt i två timmar. :crazy: Han äter upp allt sitt hö på kvällen, i ett sträck, och sedan står han och glor resten av natten.

Så ättiden skiljer nog mellan individerna.

Jag vill tillägga att han står på halm (äter kanske 2-4 kg), så han har sysselsättning i alla fall.

mvh Jessica
 
Har du stått och SETT att han verkligen äter i 2 timmar? Eller kan det vara så att han tar en liten paus? Hur mycket hö äter han då?
 
Jag anser precis som du att det är bättre att ge två större givor än kanske fem små. Man har ju inte ökat ättiden genom att dela upp höet. Men sen beror det ju på hur liten man anser att en liten eller stor giva är, där kan det skilja mycket har jag märkt. Själv förstår jag t ex inte vitsen med att ge ½ eller 1 kg hö till ett mål (nu pratar vi inte shettisar), det kan aldrig ge tillräcklig ättid.

Det man kan göra är att studera hur hästen äter, verkar den tillfredsställd när den ätit upp sin giva? Hur lång tid tar den på sig att äta upp? Detta är också mycket individuellt.
mvh Maria
 
Han får ca 4 kg hö. Totalt på dygnet äter han mellan 10 kg, jag har dragit ned lite nu när gräset börjar komma.

Jag har ju inte stått och illglott på honom i 2 timmar, :smirk: men jag vet att han fick sitt hö kl 20 och när jag kom till stallet 22 (hade glömt en grej) så var det soprent. :angel: Oftast rider jag till ca 21 -21,30 på kvällen så då får han maten då, men den allmänna fodringen är kl 20 på kvällen, står i litet privatstall, med egen skötsel, på ridskola.

Samma sak på mornarna, hästarna får frukost runt 7-7,30 och kl 9-10 är det utsläpp och då är det inte ett höstrå kvar. Han får 2-3 kg till frukost.

Jag vet att han äter väldigt fort, inte hetsäter, men han tar väldigt mycket hö i varje tugga.

Jag har nog aldrig sett honom stå och vila när det finns hö kvar, halm sparar han ju, men inte hö.

mvh Jessica
 
*lånar knapp*

Åh, tack för alla svar! Jag vill lära mig så mycket som möjligt men det är lite svårt inom hästkretsen där man får "tio olika budskap" (minst) och "alla tror sig kunna bäst"... suck...
Vet inte vem man ska lyssna på så jag använder mig av all info och bedömmer sen själv vad JAG tycker. Det är väl så man får göra!
Jag är alltid öppen för nya förslag... (obs! FÖRSLAG) och även det som skrivs i Hästfynd.

Det är Tamara Baltazar som skrivit om "hästens utfodring" i Hästfynd. Överst på sidan står "Debatt".
Och i texten berättar hon att hon har gjort studier på ämnet och olika "foderexperiment" osv.

Vad gällde det där med "2ggr/dag" så var det ett ANNAT alternativ för dem som inte KAN använda sig av "fri tillgång". Och då gällde det alltså att hästen får REJÄLA mängder på t ex 6kg hö+ 2kg halm som den får tugga på under hela dagen ute, om den vill, och till natten ger man en MINST lika stor mängd så den har att tugga på stora delen av natten, OM den vill.
Det tycker iaf JAG låter vettigt! Om hästen blir fet så byter man ut delar av det näringsrika höet mot HALM.

Det fanns också ett alternativ som det var fodring 3ggr/dag...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 847
Senast: svea
·
Hästvård Jag och hästen ska om drygt en månad flytta upp till Norrland från Skåne. Hästen ifråga är en Islandshäst som är uppfödd på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 231
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej. Har en 4-årig cool liten häst som drabbats hårt av mask sen liten. Hon äter forfarande alldeles för lite, och hade behövt äta massa...
Svar
9
· Visningar
964
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp