Intresserad av fodring? LÄS DETTA!

jag har också läst artikeln...främst därför att jag alltid är intresserad av vad XX(namnet redan nämnt) nu har hittat på(hon var med som hästpratare i indiser om ni kanske minns).

tänk själva.Vissa saker är vettigt, vissa saker är inte särskilt vetenskapligt.


för några nummer sedan skrev hon om hästens flockbeteende och grundade sin text på sin egen studie av sin egen hästflock. Det som stod där var ungefär rakt igenom tvärtom det jag på annat håll lärt mig om flocksystemet.Jag har tyvärr inte hittat ngn länk och tidningen var inte min egen.Om det hon kom fram till stämmer eller inte vill jag däremot inte ta ställning till eftersom hennes studier knappast kan ses som vetenskapligt utförda. Jag är ganska kritisk mot henne inte bara därför att hon påstår att hästar kan prata med henne i telefon över ett fotografi.
 
Som sagt, är man okunnig är det bättre att lyssna på bevisad forskning och inte folks hemmastudier.

Denna kvinnan anser sig även kunna prata med andras hästar...

Jättebra att du vill lära dig, jag ville inte klanka ner på dig utan ifrågasatte texten. Är ju många som läser och säger ingen emot kanske folk tror att det stämmer.
 
Oj, det visste jag inte att det var hon...:crazy:

Men oavsett VEM som skrev artikeln tyckte jag det verkade vettigt! :smirk:

Det kanske kan missuppfattas om man INTE läst HELA artikeln... :confused:

Jättebra att många svarar och "debatterar" om ämnet, det är så man lär sig... Får höra olika vinklar om det och få många "aha" -upplevelser! :smirk:
 
Jag har läst HELA artikeln, två gånger. Nu skall sägas att jag har ett klart minne av TB som hästpratare, så kanske är jag negativt inställd från början. Men jag upplevde ändå mycket som högst personliga upplevelser, utan hänvisningar eller - om det nu är en debatt - något som verkligen ifrågasätter befintlig kunskap på ett vettigt sätt.

Att ifrågasätta analysen som hon gjorde förstår jag bara inte. Vad är alternativet, för alla brister syns ju inte utanpå hästen?!

Vill man veta mera om foder så är C Plancks halvnya Hästens näringsbehov och fodermedel mycket mera intressant; och där står också om flockar, mat och tider osv.
 
Håller med dig fullständigt ang givir på 0,5-1kg...
Min häst blir bara ännu mer irriterad kring maten ju mindre givorna är och det spelar ingen roll om hon står inne i boxen eller om hon är ute med de andra i hagen.
Det jag också tänker på (ang givorna i stallet där min arab står) hästarna går 3 i varje hage. På morgonen och till lunch får dom bara 2kg/häst...
Det tycker jag också är en för liten giva...
Min häst(arab 400kg) går tillsammans med en friser(ca 500kg) och ett halvblod (450kg) så det är inga små hästar hon delar hage med. Dessa delar på 6kg/mål(morgon och lunch) efter som att min är lägst i rang så tror jag inte att hon får sina 2kg för man ser ofta att dom andra jagar iväg henne. Och frisern är hungrig av sig... han sammanlaggda giva /dag är 6kg(han rids, men hans ägare tycker att detta är nog jag har nämligen försökt att få henne att gåmed på att öka givan 1kg/mål men det vill hon inte).

Summan av detta blir alltså att hästana får 4kg var från 07:00 på morgonen till ca 19:00 på kvällen...
Vad tycker ni om detta?
Vore intressant att veta vad andra har för synpunkter kring detta, kanske bara är jag som är petig och kräsen(eller vad man nu ska kalla det)...
 
jag har också läst hela artikeln, som jag skrev...

och en hel del är faktiskt sånt som bara är bra!!! :bow:
men, man får aldrig glömma när man läser hennes texter och ser att det står "studier" att det inte är vetenskapligt genomförda sådana.Jag tycker det är UTMÄRKT att du läser allt och sovrar själv.Men för att man skall kunna göra det på ett så bra sätt som möjligt så skulle det underklätta om folk som baltztsar inte skrev studier utan att understryka att det inte rörde sig om vetenskapliga studier så som seriös forskning vid universitet gör.

Därmed inte sagt att allt man kommer fram till på egen hand är skit, men man skall tydligt skilja på det och vetenskaplig forskning. Sen är det upp till var och en att tänka, ta till sig och kritisera.Om någon som inte vet ngt om foder eller baltzar läser texten och tror att det är universitetsforskning, och OM det skulle stå några totala felaktigheter i texten så skulle det kunna bli farligt.


Ps. inom vad jag benämner vetenskapligt bedriven forskning (universitet etc) redovisar man allt in i minsta detalj efter en internationell mall så att det är lätt att undersöka och se efter om det stämmer.Det kan vara svårare om studien är "luddig", och därför föredrar jag personligen sk vetenskapliga studier.
 
Denna gång så kom hon(tamara) fram till rätt så vettiga saker, men det smög sig in lite skumma antydningar här och där (i mitt tycke). Om man jämför med tråden om Henry blakes häst (i en annan tråd) som fick 11 kg havre och 2 och 3/4 kg hö så är ju tb´s metoder sundare för hästen. Men jag ville bara lägga fram det, att henens studier skall genomskådas med ett kritiskt tänkande(som alltid!)
 
svar till:

ag får med nöd och näppe min häst att äta 7kg på sommaren och 8kg på vintern.

nettan svarar:

tvingar du i hästaen så mycket hö eller?? hästen äter så m,ycket den behöver,varken mer eller mindre!
 
Man måste genomskåda, tänka igenom, "se" från olika håll allt man läser ang utfodring även det som SLU och andra forksnings anstalter kommer fram till, INGEN vet exakt vad det är hästarna behöver(även om tex SLU har väldigt bra koll). Har man bara grundläggade kunskaperna och man har studerat vad ens egen häst "har för sig" kring mat tiderna och under ätandet(hur den funkar på den mat den få och sånt) så kan man ganska snabbt räkna ut vilka grejer som är rätt/fel och alldeles upp åt väggarna när man läser artiklar mm. Alla grejer funkar inte på alla hästar och vissa saker vet man att det är riktigt skadligt för hästarna(med tanke på hästen som får 11kg havre).

Och jag kan slå vad om att alla här inte delar min syn på det här med utfodring, utfodringstider, givor mm.
Jag tror att alla som hållt på ganska länge med hästar har arbetat fram en egen "metod" som funkar för dom och man vet då också oftast att allt son står i böckerna inte stämmer på alla hästar till 100%. Det krävs mycket mer än ett par foderböcker för att man ska veta hur det "verkligen" fungerar.
Men foderböckerna är en bra grej... utan dom får man ingen "baskunskap"....
 
är du säker på det?

de är ju byggda för att ständigt äta ute i det fria, därför upphör aldrig gallan att utsöndras och drför finns det inget som heter mättnadskänsla för hästar.Så jag tror snarare att de äter tills de tröttnar, inte för att kroppen pejlar in att det räcker.
 
ja det håller jag med om precis som jag skrev:
Men jag ville bara lägga fram det, att henens studier skall genomskådas med ett kritiskt tänkande(som alltid!)

man skall vara kritisk till alla källor, men det är mkt lättare att kontrollera sanningshalten och sannolikheten från en vetenskapligt bedriven forskning än från en icke publicerad hemmastudie, därför att det finns en massa regler för hur man skall bedriva en vetenskaplig forskning och pröva sina teser, och hur man skriver uppsatsen/avhandlingen så att vem som helst kan kontrollera faktan.De underbygger sina påståenden mkt mer grundligt än en kort kommentar i hästfynd.
DÄRFÖR tycker jag det är viktigt att påpeka skillnaden mellan tb´s forskning och vetenskapligt bedriven sådan. SJÄLVKLART skall man tänka kritiskt i alla situationer, det är min grundprincip.Därför är det bäst om man tydliggör varifrån alla får sina tankar ifrån, vilket alla seriösa forskare alltid skall göra.
 
Hon är hästpratare och brukar skriva reportage i Hästfynd.

Ingen utbildning alltså, inga vetenskapliga bevis utan bara hennes personliga åsikter.

Man ska väl inte hänga ut folk här men jag hade tagit hennes "erfarenheter" men en nypa salt.
 
Svar till:
nettan svarar:

tvingar du i hästaen så mycket hö eller?? hästen äter så m,ycket den behöver,varken mer eller mindre!

Givet vis kan jag inte tvångsmata hästen...
Min förhoppning var att hon skulle äta mer så kanske jag inte behövt ge henne så mycket kraftfoder som jag gör. Just i detta fall så äter hon inte tillräckligt mycket. Skulle jag bara "låta det vara" utan att ge tex kraftfoder så skulle det ta ca 1-2månader så skulle min häst vara så jä** mager att man skulle kunna använda henne som skelett karta(jag har testat, avbröt testet när hon gått ner ca 80kg). Så av detta hö äter hon mindre än vad hon behöver och jag tror att det är dels pga de små givorna dagtid i hagen och att höet har lite för höga värden. Denna slutsats har jag dragit pga att hon kunnat äta över 12kg hö tidigare(men då av lite sämre värden) och detta har nämligen hännt tidigare.
 
Det fanns en insändare med liknande innehåll i Ridsport nyssens. Hade tyvärr inte kvar den, nån annan som har kanske? Där var det om jag inte kommer ihåg fel en svensk uppfödare som uttalade sig. Foderstater i all ära, men jag tror en del litar så på dom att de glömmer kolla hur hästen ser ut. Det går ju faktiskt att känna över hullet över revben m m samt att försöka göra sig klok på hur den mår och presterar.
 
Och jag har sett hästar från en uppfödare som jag nästan trodde var den som skrivit artikeln, men det var det dock inte. De fodrar på samma sätt och den hästen jag såg är bland det hemskaste jag sett bland 3 åringar som inte är vanvårdade.

Uppfödaren tror inte heller på proteiner till unga djur, precis som artikelförfattaren i Ridsport, och hästen är så takig över hela överlinjen att man skulle kunna tro att den svultit hela uppväxten, trots fri tillgång på hö.

Innan jag får SE denna uppfödares hästar i alla åldrar så litar jag på hans "kunskap" om foder. Och att man fött upp hästar i 20 år är tyvärr ingen garanti för att man kan saker...
 
Om du såg teveprogrammet "insider" när det handlade om hästpratare så var hon med där. hon hade mörkt,långt hår.Hon har även skrivit en bok "hästar berättar" där hon berättar om olika hästar hon har pratat med, och vad de har sagt.
 
Precis så här resonerar jag också! Ger faktiskt två stora ransoner hö!
Men man måste också kanske tänka på vilken ras man har. Jag antar att det är skillnad mellan raserna. Men jag vet ej. Vi ger våra hö att äta och om det behövs tillägg kraftfoder, våra är lättfödda.

Jag tycker det var jätte bra att du skrev ut det milly! Alla vet inte lika mycket här Buke och man kan även ibland få en påminnelse! :bow:
 
Tack... :bow:
Ja, det var det som var min tanke... Man har ju ingen annan att utgå ifrån än sig själv!

En del som hållt på mycket med hästar, kanske hela livet, förstår inte att sådant är INTE självklart för alla... Men det tycker jag att man ser genom att läsa en del inlägg här på Buke till exempel...
Och som sagt, även "där ute" så har man fått lära sig att "alla hästar ska ha kraftfoder" och bara om hästen är TUNN så ger man "mer än 6kg hö"...
Jag har genom att LÄSA (inte bara i Hästfynd utan även i "riktiga" böcker med vetenskapliga undersökningar) lärt mig hur fel det kan vara och förstått att jag fodrat min häst helt fel... (vilket slutade i kolik och t.o.m. magsår enligt vet.).
Men alla andra gjorde ju "så" och hästen var ju "rund o pigg" som de sade, så vi fortsätter att ge "bara 6kg"...
Men stackars hästarna mådde nog inte bra av det! Stora hästar på bara 6kg!! (väldigt bra hö men ändå)
Idag får min häst minst 10kg och har blivit lugnare och kolik har hon inte haft på ett bra tag...

Man kan köpa häst även om man inte kan ett DUGG, så nog finns det många som inte alls vet om detta! Man gör ju som de andra, "kunniga" i stallet gör/säger... Som sagt= inte alltid RÄTT.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 767
Senast: svea
·
Hästvård Jag och hästen ska om drygt en månad flytta upp till Norrland från Skåne. Hästen ifråga är en Islandshäst som är uppfödd på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej. Har en 4-årig cool liten häst som drabbats hårt av mask sen liten. Hon äter forfarande alldeles för lite, och hade behövt äta massa...
Svar
9
· Visningar
960
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp