Intresserad av fodring? LÄS DETTA!

Det hon skrivigt tycker jag låter precis som det jag har fått lära mig när jag gick hästhållningspogramet,

Förutom att hästen själv kan reglera näringsinehållet, vore det så skulle vi alldrig se tok feta hästar elller hästar som håller på och skita på sig av energi för att de får så mycket havre..

Självklart så blir ingen foderstatsberäkning exakt, dessutom så får man ju bara medelvärdet på de tussar man analyserar av ett helt höparti när man analyserar, så det kan ju inte stämma särsklit bra om man har stora partier från olika fält..
Fast ett analyserat hö och en beräknad foderstat är ju en "garanti" för att hästen ska få en någolunda bra foderstat..
 
Fast ett analyserat hö och en beräknad foderstat är ju en "garanti" för att hästen ska få en någolunda bra foderstat..

MYCKET BRA SKRIVET!!!
-----------------------------------------------------------

Om man räknar på foderstaten så har man iaf någolunda koll på vad och hur mycket hästen får i sig. Men i slutet är det iaf ÖGAT som avgör om hästen ska få tex mer eller mindre än den beräknade mängden.
---------------------------------------------------------
En sak som jag tänkt mycket på är varför är folk så rädda för att ge sina hästar hö?
Jag har fått höra en massa "tama" ursäkter som tex att det inte är snyggt om den blir bukig och att den klarar sig jätte bra på en liten mängd hö...
Folk tittar på mig som om jag var från en annan planet när jag säger att jag gärna ger min arab 10kg hö och inget kraftfoder (tyverr så får jag inte henne att äta så mycket).
 
Tamara Baltazar är ju den där "hästprateren" som var med på insider. (Hon har även skrivit böcker) Och henne tror jag inte ett dugg på, med texten lät ändå hyffsat vettig
 
Det var visst fler som kände igen namnet som var före mig!!

jag har iallafall läst en av hästens böcker, den soom hon skrev till pollux för ca 5 år sedan. Den var som en bibel för mig på den tiden, för att hon hade en så bra kontakt med hästar.
Sen har jag ju lärt mig VEM hon är...
 
Jag såg om henne på tv när det var om det där med hästprateri...
I de sammanhanget var hon då ingen person som jag tyckte verkade vettig, men det var lite i artikeln som stämmer överens med det jag tycker och tänker ang fodring av hästar, men det var ju också grejer som jag inte tycker.
Så helt upp åt väggarna är hon inte i det ämnet även om hon kanske är det i annat.
 
En sak som jag tänkt mycket på är varför är folk så rädda för att ge sina hästar hö?
Jag har fått höra en massa "tama" ursäkter som tex att det inte är snyggt om den blir bukig och att den klarar sig jätte bra på en liten mängd hö...
Folk tittar på mig som om jag var från en annan planet när jag säger att jag gärna ger min arab 10kg hö och inget kraftfoder (tyverr så får jag inte henne att äta så mycket).

Precis vad jag menar också... Sådan inställning tycker jag de flesta "där ute" har! "De klarar sig ju bra på liten mängd..." åsså får hästen istället massor med kraftfoder.
Okej, OM hästen verkligen inte KAN/VILL få i sig tillräckligt med stråfoder så måste man komplettera med kraftfoder(=havre, korn o liknande), men annars är det ju så meningslöst... (obs! med kraftfoder menar jag alltså INTE mineraler, vitaminer utan ren "KRAFT"-foder som ger energi).
Men det är ju inte så lätt att veta...

Finns det något annat "folkslag" än vi hästmänniskor som har så många olika åsikter och så mkt tjafs om allt??! :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 825
Senast: svea
·
Hästvård Jag och hästen ska om drygt en månad flytta upp till Norrland från Skåne. Hästen ifråga är en Islandshäst som är uppfödd på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 231
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej. Har en 4-årig cool liten häst som drabbats hårt av mask sen liten. Hon äter forfarande alldeles för lite, och hade behövt äta massa...
Svar
9
· Visningar
964
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp