Bukefalos 28 år!

introducera kattunge till flera vuxna katter?

K

Kyria

Jag har fyra katter hemma, en syskonkull. Skulle bara vara två men när de två andra syskonen skulle avlivas tog jag dem med. De 1 år och 4 månader. De funkar jättebra ihop, tyvärr har jag fallit för en liten kattungen som finns på djurskyddet där dessa kommer ifrån.
Men jag är rädd att försöra harmoinin är hemma om jag tar hem en liten kattunge på 12 veckor. Jag har även hört att vuxna katter slutar att leka om de kommer en kattungen in i familjen, att de blir vuxna då. Är de någon som som vet om detta alltid stämmer?
En vän till mig tror att eftersom mina är så unga som kan lekstadiet på mina katter förlängas.
Mina katter är födda utomhus och var ett par veckor när de fångades in. Detta gör att de och särskilt de två som kom sist, är väldigt skygga tom för mig ibland. När det var små var så rädda och gömde sig hela tiden vilket förmodligen är skälet till jag innerst inne önskar få uppleva en liten kattunge som man kan få leka med och uppleva den underbara tiden när det är små. MEN jag älskar mina idag ganska tama katter. DE kommer främst, inte min egen själviska önskan. Men jag har svårt att släppa tanken på den lilla. Om jag visste lite mer om vad som kan tänkas komma, skulle de kännas lite bättre. Dessa är mina första katter så jag har inte så mycket erfarenhet och jag vill inte göra fel.
Jag oroar mig även för att de inte kommer att acceptera den alls utan moobba den riktigt. Läste i tidigare tråd att de brukar gå bra med kattunge och vuxen, men jag har ju flera katter ...
 
Sv: introducera kattunge till flera vuxna katter?

Jag har en hankatt på drygt ett år, en kattunge som föddes i mars och två kattungar som föddes i augusti. Det funkar utmärkt, och alla leker med alla. Hankatten (storebror) har varit lite som en pappa för alla kattungarna, främst de två minsta. Jag ser att alla katterna har glädje av varandra, både vad gäller att ligga tillsammans och hitta på bus.

Jag är ingen kattexpert, men har haft några katter genom åren och jag ser inte att det skulle vara några problem att ta hem en kattunge till dina andra katter. De kommer säkert att var lite försiktiga och misstänksamma i början, men blir säkert bästa vänner efter ett tag!

Lycka till!
 
Sv: introducera kattunge till flera vuxna katter?

Det blev en liten helvit kattunge och de har gått jättebra. Mina katter blev till min förvåning jätterädd för henne, hon var däremot jättesocial mot dem och sprang efter för att leka ... men efter två dagar slutade de morra och fräsa och springa ifrån henne. Nu leker alla och sover tillsammans på nätterna. De är en otroligt upplevelse att få ha en tam kattunge, skillnaden är ojämförbar. Jag älskar mina andra katter lika mycket. När de små vildkatterna börja komma till mig var glädjen självklart total men de tog ett par veckor till några månader innan jag fick röra allihopa. Så de roligt att även få uppleva de alla pratar om när det kommer till kattungar.
Tack för att du delade med dig av din erfarnenhet Mia Maria.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 017
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 084
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 275
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp