Introducera nya katter

kryptisk

Trådstartare
Jag har två tanter på 10 och 11 år hemma sedan tidigare, och ska nu ta över två honor på 6 och 9 år.

Mina katter har ingen vidare relation till varandra, den ena är kontaktsökande som tusan och den andra avskyr henne. Skittråkigt faktiskt. De slåss inte, men surtanten fräser och spottar lite om den andra blir för närgången. De vistas i samma rum utan problem och båda mår bra och är glada, så länge surtanten får ha sitt space:D

Jaha, så har nu uppfödaren/förra ägaren till mina katter beslutat att omplacera sina katter. Och jag vill gärna ställa upp. Jag tror att min kontaktsökande katt skulle bli jätteglad om hon fick kompisar att mysa med. Eh, en aningens osäker på den andra dock:angel:

Hur introducerar jag bäst de nya damerna för mina? Vad ska jag tänka på? Jag tänkte ställa fram en till bajslåda, fler vattenskålar och se till att det finns många sov/gömställen. Ska köpa feliway också. Är det något mer jag borde tänka på/göra?
 
Du har inte funderat på att skaffa en kattunge istället för en vuxen omplacering? Min erfarenhet säger att det oftast går betydligt bättre att introducera en kattunge än en vuxen katt. Jag hade varit väldigt nojig för att den sura katten inte skulle ta det bra med en vuxen katt. Äldre honor kan generellt vara rätt bitchiga. Möjligen skulle jag våga ta in en kastrerad hane, men inte ytterligare en hona.

Men om du ändå ska göra ett försök skulle jag ha dem avskilda i början och successivt introducerat den nya katten. Finns mycket läsning på nätet om hur man bäst introducerar katter. När jag introducerar en kattunge däremot brukar jag våga släppa den direkt i flocken, men aldrig med en vuxen katt.
 
Jag hade tänkt efter mer än ett par gånger. Hur stort bor du? Har du möjligheter att hålla katterna åtskilda även i framtiden om du lämnar hemmet? Vad är det för raser? Är alla honor? Vad gör du om det inte funkar, får du lämna tillbaka dem?
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 069
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 179
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 020
Senast: Otherside
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp