Introduktion av nu unghäst?

D

Drottning

Hej. Har köpt min första unghäst (3 år, valack). Har ett äldre sto (lite småbitsk ibland...) och en halvgammal valack (stor, snäll och lugn). Hur ska jag släppa ihop dem? En och en, alla på en gång eller?
Vill oxå gärna ha tips på bra unghästlitteratur (islandshäst) och vart man kan få tag på den.
Tacksam för alla svar och råd.
mvh
Bisse
 
Sv: Introduktion av nu unghäst?

Jag ställde min häst i en hage bredvid "flockens" hage först. Sen släppte jag i hop honom med en med låg rang. Din unghäst lär ju bli lägst i rang efter som han bara är 3 år. Ta det lugnt och låt dem hälsa på varann...så att han känner någon innan du släpper honom med ledaren... Lycka till... :rofl:
 
Sv: Introduktion av nu unghäst?

Vem är högst i rang? Jag skulle släppa ihop med valacken först och sen släppa in stoet, så valacken och unghästen bondar lite först.

Å andra sidan har jag slängt in unghästar rakt in i befintlig tvåhästarskonstellation utan problem, men om du vill vara säker så.
 
Sv: Introduktion av nu unghäst?

et KAN bli jobbigt om den äldre valacken vill försvara stoet....jag har den erfarenheten att det brukar bli jobbigare att släppa så...du borde låta bägge valackerna gå ihop ensamma till att börja med...
 
Sv: Introduktion av nu unghäst?

Tack för Era svar!
Det är kanske säkrast att just släppa ihop "boysen" först och sen in till surtanten!
mvh
bisse
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 903
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 984
Senast: Stergo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 339
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp