Invandraren eller bara personen i sig?

Anonymous

Trådstartare
Så, ett par år tillbaka när jag började skolan började jag i en klass med 70% invandrare. Då var jag något rasistisk av mig, hade fördomar och olika tycken om deras religion och levnadsvanor.
Fann mig i att de var några av de skönaste personer jag träffat men något år senare blev det för mycket. Taffsande på röven och elaka kommentarer om hur det kvinnliga könet ska agera. Trots tillrättavisningar från många av oss kränkta svenska tjejer slutade det inte.

Nu har jag såklart fördomar om andra med invandrarbakgrund också vilket jag skäms över något så otroligt! En del säger att de tror det är personen i sig (flera personer i detta fall) som kränker mig och andra tjejer (speciellt), eftersom jag kommer mycket bra överens med en del med samma bakgrund.

Så snart ska jag då till en gynekolog med invandrarbakgrund och känner mig inte bekväm med det eftersom det är en man också.
Ska man till en läkare måste man väll kunna känna sig trygg med personen och jag slår vad om att detta är en otroligt bra läkare (annars hade han väll inte haft jobbet kvar).

Är det fler som har samma problem eller haft som har tips på hur man kommer över sina fördomar och eventuellt tips på hur man får pojkarna från irk att hålla fingrarna i styr och tungan rätt i mun? De är ju otroligt snälla emellanåt.
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Jag har blivit våldtagen ganska många gånger, endast av svenskar. Nån som har nåt tips på hur man får svenska snubbar att sluta våldta? För när dom inte gör det är dom rätt schysta.
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Jag har blivit våldtagen ganska många gånger, endast av svenskar. Nån som har nåt tips på hur man får svenska snubbar att sluta våldta? För när dom inte gör det är dom rätt schysta.

Du behöver ju inte kommentera onödigt om du inte har något vettigt att säga.
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Vissa kulturer har en annorlunda syn på hur kvinnor ska föra sig och hur dom ska behandlas. I sverige är vi mångkulturella och accepterar andra kulturer. Vi kan inte bara styra och ställa och säga åt människor från andra kulturer att dom ska vara som vi är.

Det du kan göra är att polisanmäla dom, gör det varje gång en hand kommer på din häck ofrivilligt. Förr eller senare måste polisen agera.
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

De är ju otroligt snälla emellanåt.

Ja det är psykopater och pedofiler också.

När ska vi sluta se på människor som vi och dom?
Vad har det hela med att dessa individer kommer ifrån ett annat land att göra?
Vad har din gynekolog med detta att göra?

Skulle du agera annorlunda om det var en svensk (vad innefattar det att vara svensk?) som tog dig på rumpan eller kallade dig saker?
Jag har, och kommer nog aldrig, att förstå varför människor ska sättas i fack och främst för deras ursprung. Finns inga som helst vettiga anledningar.

:banghead:
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Jag skulle vilja se den muslimska mannen som ger en smäll på en kvinnas rumpa och komma oskadd därifrån. Detsamma gäller för spanjorer, mexikaner och så vidare.

Respekt för kvinnor finns i stort sett i alla kulturer - sedan att dessa yttrar sig på lite olika plan är en annan sak. Men du kränker sällan en kvinna ostraffat.
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Vad spelar det för roll ifall din gynekolog är invandrare?!

Min läkare vid min första förlossning var från Irak eller Iran, jag kan inte avgöra sådär på rak arm.
Men vad spelade det mig för roll att han som invandrare förde upp en hand i min slida för att se hur öppen jag var gentemot en svensk?

Vad gör honom till en dålig läkare för att han är invandrare?
Skulle det vara större risk att han hade tafsat på mig än en svensk läkare?

Du borde nog tänka ett varv till.
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Trollvarning på dig, när man kollar dina inlägg ...

Det tror jag inte.
Bara väldigt Nitton.

Ämnet.
Unga pojkar från kulturer där alla kvinnor måste gå i heltäckande kläder för att inte räknas som prostituerade behöver lära sig att det inte fungerar så här.
Det blir en kulturkrock under en period men alla måste lära sig att acceptera varandra.

Och sexuella trakasserier är alltid sexuella trakasserier och olagliga.
Oavsett vem som utför dem.
Jag har blivit sexuellt trakasserad av vuxna vita kristna män och kallad hora av muslimska pojkar i 16-19årsåldern.
Men aldrig av en vuxen muslimsk man.
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Då kan du resa till en mer konservativ del av världens muslimer och fråga hur det kommer sig att det stiftats lagar som säger att en kvinna inte får neka sin man sex. Betänk att vi i sverige (lyckligtvis) har rätt moderna muslimer (utifall det är en religiös grupp ts har problem med). Hon har ju inte skrivit om det rör sig om muslimer eller om det är eldiga spanjorer, fulla finnar eller galna amerikanare. Eller? Att du direkt tolkar det som muslimer berättar kanske endel om dina egna fördomar :P

I övrigt så är det bara synd att såna här problem inte går att diskutera, för visst finns dom, och det i överflöd, ungeför som att det finns unga alkoholister.
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Alltså, ni som gläfser på som bulldozers. HAr ni öht ens läst frågeställningen?

Är det fler som har samma problem eller haft som har tips på hur man kommer över sina fördomar och eventuellt tips på hur man får pojkarna från irk att hålla fingrarna i styr och tungan rätt i mun? .

Kan ju vara bra att läsa ordentligt innan man öppnar munnen :meh:
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

tvingades till en annan tandläkare i en annan del av staden för ett tag sedan. GÅr normalt till privat etnisk svensk tandläkare i centrum, denna hade jour och var i öh... "sämre områden". Började gråta när jag insåg att jag måste gå tillen främmande antagligen utlänsk man och fixa dendär tanden, som enligt pojkvännens mamma antagligen behövde dras ut.

Sedan gavjag mig själv en mental känga. Herregud, jag som är så öppen mot alla människor och inte är ens lite fördomsfull???!??!?!? bad mig själv att get over myself och sedan gick det bra, när jag väl var där.
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Är det fler som har samma problem
Massa människor har samma problem i Sverige - otroliga fördomar och rasistiska uppfattningar om stora grupper människor


eller haft som har tips på hur man kommer över sina fördomar
Mitt tips är att du slutar se folk i grupper som du gör. Om någon beter sig illa är det EN IDIOT som beter sig illa - inte en nation eller stor grupp människor. Dagens tips är alltså att behandla andra som du själv vill bli behandlad - för jag förutsätter att du inte vill bli trist behandlad eller få veta att folk tycker illa om dig enkom baserat på tidigare erfarenheter av svenska (?) tjejer.

eventuellt tips på hur man får pojkarna från irk att hålla fingrarna i styr och tungan rätt i mun? De är ju otroligt snälla emellanåt.
Varför spelar det någon roll varifrån tafsaren kommer? Är det roligare att bli tafsad på av en svennebanan? Är det värre att bli tafsad på av en irakier (?)? Tror du att man bör hantera ohyfsade män på olika sätt beroende på varifrån de kommer?
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Det jag tror/tycker kan hjälpa mot fördomar är att själv sätta sig i den personens situation. Tänk dig att du är ex. utomlands och träffar en person som dittills bara har träffat riktigt otrevliga svenskar - skulle du då tycka att det var rättvist att du får stå till svars för/lida för vad de här personerna har gjort, bara för att ni råkar vara födda inom samma (påhittade) landsgränser?

Vidare tror jag att "hemligheten" är att möta varje människa som just en människa, varken mer eller mindre. Man ska aldrig acceptera att bli kränkt osv. Det spelar ingen roll om det är din bästa vän, din största idol eller en invandrare som varit i Sverige i två dagar som kränker dig. Kränkningar är aldrig acceptabla. Men det kan också vara värt att tänka på att om du förutsätter att en person pga härkomst kommer vara på ett visst sätt, så är det du som kränker.
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Inte för att jag vart till jätte många men den klart bästa gynekologen jag nånsin vart till har både vart man och invandrare. Han var mycket försiktigare och visade mer respekt än de kvinnliga gynekologer jag vart till.
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Är det fler som har samma problem eller haft som har tips på hur man kommer över sina fördomar och eventuellt tips på hur man får pojkarna från irk att hålla fingrarna i styr och tungan rätt i mun? De är ju otroligt snälla emellanåt.

tror inte att det finns receptfria läkemedel på apoteket mot idioti, utan att du helt enkelt måste öppna dina ögon någon millimeter, och anstränga dig bara en yttepytteliten aning för att förstå hur det hela går ihop.
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Hörni gänget, ni kanske skulle visa lite mer respekt mot ts? Tänk på att saker som xenofobi är som vilken annan fobi som helst och grundar sig ofta i tidigare upplevelser. Ingen får väl påhopp här om dom är oroliga eller rädda för katter?
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Det är idioten i sig som beter sig idiotiskt oavsett ursprung, uppfostran eller religion.

Jag har aldrig varit med om att någon beter sig på ett visst sätt bara för att denne är av annan härkomst..utan har personen betett sig illa så har det varit personen i sig det är fel på.
 
Sv: Invandraren eller bara personen i sig?

Att ha fördomar mot en viss etnisk grupp är inte riktigt samma sak som att vara rädd för katter.

För övrigt är jag fascinerad över alla halvnya användare som ramlar in och skriver smårasistiska grejer. Varifrån kommer alla? Eller är det bara samma person? Är du och TS samma person till exempel?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 950
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 570
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 973
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 227
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp