Inventering av trubbnoshundar

Migo

Trådstartare
Nu ska det dras igång en inventering av trubbnoshundar och deras extrema exteriör. I samband med detta lägger svt ut en artikel och en liten instruktionsfilm till valpköpare om vad de ska titta efter. På filmen visas bla en valp som har helt täta näsborrar -men utan att det kommenteras. Hur sjutton kan det vara så svårt?!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...:fb:20180923:nu-ska-trubbnosiga-hundar:nyh:lp
 
Nu ska det dras igång en inventering av trubbnoshundar och deras extrema exteriör. I samband med detta lägger svt ut en artikel och en liten instruktionsfilm till valpköpare om vad de ska titta efter. På filmen visas bla en valp som har helt täta näsborrar -men utan att det kommenteras. Hur sjutton kan det vara så svårt?!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-ska-trubbnosiga-hundar?cmpid=del:fb:20180923:nu-ska-trubbnosiga-hundar:nyh:lp
Synd de inte kunde exemplifiera, en med knipta näsborrar och en hur det ska se ut. :down: Bra ändå att de försöker upplysa även om det kunde gjorts bättre, är väl många ömma tår de vill undvika trampa på. O_o
 
Nu ska det dras igång en inventering av trubbnoshundar och deras extrema exteriör. I samband med detta lägger svt ut en artikel och en liten instruktionsfilm till valpköpare om vad de ska titta efter. På filmen visas bla en valp som har helt täta näsborrar -men utan att det kommenteras. Hur sjutton kan det vara så svårt?!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-ska-trubbnosiga-hundar?cmpid=del:fb:20180923:nu-ska-trubbnosiga-hundar:nyh:lp

Jag fick andningsångest när jag såg bilen på Mopsen :(
 
50-100 individer per ras låter som ganska lite med tanke på hur populära de är? Visst är det positivt att de försöker göra något överhuvudtaget, men det känns på nåt vis som en piss i havet på det stora hela.
Att endast använda de marginellt bättre hundarna i aveln gör ju ändå att det lär ta flera generationer att få ordning på det, och hur många fler hundar ska behöva lida av andnöd på vägen dit? Mer utkorsning åt folket säger jag, om det alls ska anses försvarbart att bevara raser där det gått så åt skogen med hälsan.

Mopsarna i klippen ser för övrigt förskräckliga ut, det gör ont i mig att behöva titta på dem. Fy fan för att avla på missbildningar för människans nöje. :(
 
50-100 individer per ras låter som ganska lite med tanke på hur populära de är? Visst är det positivt att de försöker göra något överhuvudtaget, men det känns på nåt vis som en piss i havet på det stora hela.
Att endast använda de marginellt bättre hundarna i aveln gör ju ändå att det lär ta flera generationer att få ordning på det, och hur många fler hundar ska behöva lida av andnöd på vägen dit? Mer utkorsning åt folket säger jag, om det alls ska anses försvarbart att bevara raser där det gått så åt skogen med hälsan.

Mopsarna i klippen ser för övrigt förskräckliga ut, det gör ont i mig att behöva titta på dem. Fy fan för att avla på missbildningar för människans nöje. :(
Helt enig... Utkorsning har ju gjorts i andra raser av olika anledningar och i flera raser går det fortfarande att få hundar inmönstrade. Varför i hela världen görs inget utkorsningsprojekt på trubbnosarna?!
 

Jag tänker att det är fel att bara titta på näsborrarna. Det är ju inuti hunden felet är, inte egentligen längden på nosen.
Jag undrar ju hur pudlarna har det, de har extremt långa smala nosar med små näsborrardet kan inte heller vara bra alla gånger. Luften har lång väg att transporteras.
 
Jag tänker att det är fel att bara titta på näsborrarna. Det är ju inuti hunden felet är, inte egentligen längden på nosen.
Jag undrar ju hur pudlarna har det, de har extremt långa smala nosar med små näsborrardet kan inte heller vara bra alla gånger. Luften har lång väg att transporteras.
Har aldrig träffat en dobermann med andningsproblem och de har ju med lång snok. Har svårt att tro att det har någon betydelse.
 
Nu ska det dras igång en inventering av trubbnoshundar och deras extrema exteriör. I samband med detta lägger svt ut en artikel och en liten instruktionsfilm till valpköpare om vad de ska titta efter. På filmen visas bla en valp som har helt täta näsborrar -men utan att det kommenteras. Hur sjutton kan det vara så svårt?!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-ska-trubbnosiga-hundar?cmpid=del:fb:20180923:nu-ska-trubbnosiga-hundar:nyh:lp

Initiativet är väl bra men jag väntar med att jubla tills det visar sig om det får någon positiv effekt...
 
Jag är helt med på att mopsarna, Boston och frallor mfl är hårdast drabbade. Jag bara funderade på om långa nosar alltid innebär att det är bra. Korta platta nosar och långa smala nosar borde kunna vara problematiska. Alltså, att extrem avel aldrig är bra.
 
Jag är helt med på att mopsarna, Boston och frallor mfl är hårdast drabbade. Jag bara funderade på om långa nosar alltid innebär att det är bra. Korta platta nosar och långa smala nosar borde kunna vara problematiska. Alltså, att extrem avel aldrig är bra.

Långa smala nosar får ofta andra problem, t ex bettproblem pga för smala underkäkar.
Jämfört med att inte kunna andas kan jag tycka att det är ett mindre problem dock.
 
Jag är helt med på att mopsarna, Boston och frallor mfl är hårdast drabbade. Jag bara funderade på om långa nosar alltid innebär att det är bra. Korta platta nosar och långa smala nosar borde kunna vara problematiska. Alltså, att extrem avel aldrig är bra.

Problemet med andningen har inte med längden som luften måste färdas att göra. Det har med luftvägarnas konstruktion att göra. I de raser där näsbenen är i princip bortavlade finns också andra problem med gom och svalj som är felkonstruerade. Detta är alltså raser där en en faktiskt avlat på en missbildning av hundens hela huvudkonstruktion, inte bara nosen/näsborrarna. Långa och smala käkar kan som @AraSlei skrev ge bettproblem om uppfödare inte avlar på rejäla och väl utformade underkäkar, men det är en piss i Nilen i jämförelse (och ger inte andningsproblem).
 
Helt enig... Utkorsning har ju gjorts i andra raser av olika anledningar och i flera raser går det fortfarande att få hundar inmönstrade. Varför i hela världen görs inget utkorsningsprojekt på trubbnosarna?!

Ja, jag ser detta som ett halvdant försök att göra något. 50-100 individer är ett för litet underlag för att det ska kunna ses som representativt för resp. ras.

Och avelsmäsigt då? Även om man avlar på de som har normal temperaturreglering och normala andningsmönster kommer vi fortsätta få hundar med problem eftersom anatomin är grundproblemet. För mycket vävnad ska få plats i för litet utrymme.

De platta nosarna måste bort, av djurskyddsskäl, och då krävs utparningar med hundar som har längre nosar.
 
Jag skulle vilja veta vad den övergripande planen med inventeringen är.
Detta är ju rimligen bara ett första steg, iom att det är en piss i havet som inte kommer att ge speciellt mycket.
Trubbnosars andningsproblem är jätteviktiga att komma åt, men behöver göras genomtänkt och inte bara ”vi tar en ras som har bra luftvägar”. Vill man göra så finns blandrasavel redan som ett utmärkt alternativ.
Inom renrasaveln bör man ju dock ta sitt förbannade ansvar och se till att avla på hundar med ok andning. Ett fystest vore bra. Men iaf att hunden orkar leka och promenera en 20-gradig dag. Basic.
Kan rambla länge men måste åka på jobbet ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp