Investera en större summa pengar

R

Raderad medlem 19815

En kompis till mig har genom bostadsförsäljning fått strax över en miljon i kontanter. Hon bor i en hyresrätt och vill av olika skäl inte lämna den för att investera pengarna i ett nytt permanent boende. Hon funderar nu på hur hon bäst investerar pengarna.

Fastigheter/bostadsrätter är ett bra och mer eller mindre säkert sätt att investera pengar i. Men att köpa en bostadsrätt och hyra ut är ju uteslutet pga att bostadsrättsföreningar i princip alltid har begränsningar i andrahandsuthyrning.

Hennes föräldrar har ett sommarställe i ett attraktivt område och hon funderar på att köpa in sig där, men jag undrar hur klokt det egentligen är. Visst är det en bra investering i sig, men samtidigt går hon i så fall miste om ett framtida arv. Hon betalar ju i så fall för det som hon annars hade fått gratis.

Tankar kring hur hon bäst gör?
 
En kompis till mig har genom bostadsförsäljning fått strax över en miljon i kontanter. Hon bor i en hyresrätt och vill av olika skäl inte lämna den för att investera pengarna i ett nytt permanent boende. Hon funderar nu på hur hon bäst investerar pengarna.

Fastigheter/bostadsrätter är ett bra och mer eller mindre säkert sätt att investera pengar i. Men att köpa en bostadsrätt och hyra ut är ju uteslutet pga att bostadsrättsföreningar i princip alltid har begränsningar i andrahandsuthyrning.

Hennes föräldrar har ett sommarställe i ett attraktivt område och hon funderar på att köpa in sig där, men jag undrar hur klokt det egentligen är. Visst är det en bra investering i sig, men samtidigt går hon i så fall miste om ett framtida arv. Hon betalar ju i så fall för det som hon annars hade fått gratis.

Tankar kring hur hon bäst gör?
Hoppas verkligen inte hon har en mille i kontanter hemma! Då lär hon få problem ;)

Jag tror att en kontakt med banken ger bättre råd än att fråga på ett hästforum på nätet?
 
Hoppas verkligen inte hon har en mille i kontanter hemma! Då lär hon få problem ;)

Jag tror att en kontakt med banken ger bättre råd än att fråga på ett hästforum på nätet?

Kontanter = pengar på ett bankkonto. Det andra vet jag inte riktigt vad jag ska svara på.
 
Hade jag varit din vän hade jag investerat pengarna i någon slags indexfond just nu tills jag kom fram till vad jag vill göra med dem. Indexfonder har ofta låg förvaltningsavgift, kräver inget direkt arbete från investeraren, och har bra riskspridning. Banker som t.ex. Avanza har bra alternativ.
 
@Mineur och @Bluefish jag skulle lagt till att min kompis är väldigt intresserad av fonder och aktier och har bra koll på det där, hon funderar främst kring om det finns ett bra sätt att komma in på fastighetsmarknaden. Som det där med sommarstället, eller köpa en övernattningslägenhet eller liknande.

För tydlighets skull, hon letar inte efter något fishy eller udda upplägg.
 
@Mineur och @Bluefish jag skulle lagt till att min kompis är väldigt intresserad av fonder och aktier och har bra koll på det där, hon funderar främst kring om det finns ett bra sätt att komma in på fastighetsmarknaden. Som det där med sommarstället, eller köpa en övernattningslägenhet eller liknande.

För tydlighets skull, hon letar inte efter något fishy eller udda upplägg.
Aha, ja då var ju mitt tips om en indexfonder väldigt mycket dagisnivå! :laugh:

Bostadsmarknaden och sådant har jag noll koll på, så jag överlåter den biten till någon annan!
 
Handla med aktier är oslagbart om man vet vad man gör.
Men det tar tid och engagemang men det gör ju en fastighet också.
Jag som person gillar fastigheter och skulle ha köpt ett fritidshus som går att hyra ut som permanent-bostad.
Dock inte det som kommer som arv senare utan ett annat. Just nu är dock små villor mest prisvärda.
 
Använda som kontantinsats och köpa en mindre fastighet med typ fyra hyresrätter i?
För en miljon?
(jag är från Stockholm så det kanske räcker långt med en miljon ute på landet, här får man inte ens en 1:a för det).
Att äga fastighet med hyresrätter kräver ju sin tid, och att leja bort det jobbet kostar ju en del. Vilket man måste ta i beaktande om man gör just den typen av investering.
Jag hade verkligen inte haft lust med det.
 
För en miljon?
(jag är från Stockholm så det kanske räcker långt med en miljon ute på landet, här får man inte ens en 1:a för det).
Att äga fastighet med hyresrätter kräver ju sin tid, och att leja bort det jobbet kostar ju en del. Vilket man måste ta i beaktande om man gör just den typen av investering.
Jag hade verkligen inte haft lust med det.
@Reville föreslog iofs att det skulle vara som kontantinsats, inte att det skulle räcka till hela huset. Men oavsett är det inget alternativ, delvis pga arbetsinsatsen som du också tar upp.
 
Jag investerar i mindre fastigheter som jag hyr ut. Då förräntas kapitalet samtidigt som jag förväntar mig värdeökning av fastigheten på sikt.

Just nu tittar jag c a en timme från mitt eget boende, jag vill behålla kontroll på skick etc. En kamrat har fått ett uthyrt hus (som var totalrenoverat) helt förstört under uthyrning. Den normala människan fick en psykos och slog sönder ALLT. Det såldes efter några år som rivningsobjekt, för en bråkdel av vad inköp och renovering kostade.
 
En kompis till mig har genom bostadsförsäljning fått strax över en miljon i kontanter. Hon bor i en hyresrätt och vill av olika skäl inte lämna den för att investera pengarna i ett nytt permanent boende. Hon funderar nu på hur hon bäst investerar pengarna.

Fastigheter/bostadsrätter är ett bra och mer eller mindre säkert sätt att investera pengar i. Men att köpa en bostadsrätt och hyra ut är ju uteslutet pga att bostadsrättsföreningar i princip alltid har begränsningar i andrahandsuthyrning.

Hennes föräldrar har ett sommarställe i ett attraktivt område och hon funderar på att köpa in sig där, men jag undrar hur klokt det egentligen är. Visst är det en bra investering i sig, men samtidigt går hon i så fall miste om ett framtida arv. Hon betalar ju i så fall för det som hon annars hade fått gratis.

Tankar kring hur hon bäst gör?
Det handlar mycket om vad hon själv tycker är roligt och vill hålla på med, kompisar har en lägenhet i en attraktiv fjällanläggning. De hyr ut via fjällanläggningen och går med vinst trots att de själva utnyttjar den en hel del. De funderar nu på att köpa ytterligare en stuga/lägenhet och inte hyra ut en och låta den andra betala för båda med uthyrning.
 
Köp ett byggkontrakt. Sitt på det i 1-2 år om du har råd att "ligga ute" med pengarna medan det byggs och sedan sälj så fort det blir klart
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 249
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 700
Senast: Verdandi
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 403
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp