Investera i tävlingshästar - kan det vara lönsamt?

Whirlie

Trådstartare
Jag snubblade för någon/några månader sedan över en annons här på Bukefalos om ett företag som heter My horse. Idén med företaget är att utomstående investerar i inköp av en tävlingshäst till en tävlingsryttare. När hästen säljs får delägarna dela på vinsten - 10% som går till ryttaren.

Min fundering sedan jag såg detta är
A) Finns intresset inom ridsporten för denna typ av investering?
B) Är det något som lönar sig att investera i?

Det finns säkert fler företag i branschen. Men jag har bara snubblat över detta.
 
Jag snubblade för någon/några månader sedan över en annons här på Bukefalos om ett företag som heter My horse. Idén med företaget är att utomstående investerar i inköp av en tävlingshäst till en tävlingsryttare. När hästen säljs får delägarna dela på vinsten - 10% som går till ryttaren.

Min fundering sedan jag såg detta är
A) Finns intresset inom ridsporten för denna typ av investering?
B) Är det något som lönar sig att investera i?

Det finns säkert fler företag i branschen. Men jag har bara snubblat över detta.
Jag tror inte det lönar sig, det är nog för lite pengar i ridsporten för att det ska vara värt att chansa på.
 
Med rätt häst och rätt ryttare finns ju en chans att det ska kunna löna sig. Men risken att det inte gör det är nog betydligt större. Det är ju levande varelser både häst och ryttare så allt kan hända fram till försäljningen.
 
Klart det finns. Det förvånar mig att det inte är vanligare. Travhästar kan springa in pengar, visst, men ridhästar kan snabbt öka i värde med många miljoner.

Man måste veta vad man gör såklart.
 
Tror det är snudd på omöjligt i ridsporten att bli rik faktiskt om man inte har extremt tur att hitta en billig unghäst som visar sig vara riktigt duktig, då ska man också kunna ta vara på den talangen tills man hittar en ev ryttare som kan ta hästen vidare till högre nivåer för att då kunna vinna dom större summorna. Alla andra "småsummor" än dom större tävlignarna går väl mer eller mindre tillbaka till träningar och hästhållningen och resorna till och från tävlingarna osv.
 
Tror det är snudd på omöjligt i ridsporten att bli rik faktiskt om man inte har extremt tur att hitta en billig unghäst som visar sig vara riktigt duktig, då ska man också kunna ta vara på den talangen tills man hittar en ev ryttare som kan ta hästen vidare till högre nivåer för att då kunna vinna dom större summorna. Alla andra "småsummor" än dom större tävlignarna går väl mer eller mindre tillbaka till träningar och hästhållningen och resorna till och från tävlingarna osv.

Inte via tävlingsintäkter men framtida försäljning. Två helt olika saker.
 
Intäkterna verkar komma från försäljningen. Den häst och ryttare jag tittade på där kostade hästen, en 3-åring, 200 000:-. Och planen/dealen var att sälja den om tre år (dvs som sexåring).
 
ok, jag provar att räkna. Det ryttaren slipper är risken för skador på hästen, dvs att värde 200 000 kr blir noll. Det är det som är skillnaden mot att ryttaren äger hästen själv. Sen är de bästa hästarna så "svåra" att få köpa eftersom de inte är till salu men det är en annan frågeställning.

RidningsArbete 2 timmar om dagen i 3 år, jag tänker något slags medelvärde, vet ej hur proffs räknar tid. 2 *7*52 = 728 timmar * 3 år. = 2184 ,

lön 100 kr /timme inkl moms = 218 400 kr
Lön 200 kr /timme inkl moms = 436800 kr
Etc. I Sverige har vi moms på arbete.

@Whirlie hur verkar den planeringen? 2 184 000 kr är då priset för hästen enbart för ryttartiden om ryttaren ska ha 10 % av försäljningsvärdet på hästen med en lön på 100 kr.antar vi vitt arbete så går cirka 50 % bort i moms och arbetsgivaravgifter , då får ryttaren en timpenning på 50 kr ut efter skatt och sociala avgifter. Jag vet ingenting , kan en häst som är 6 år och då relativt oprövad vara värd så mycket. Det kan väl inte vara vilken häst som helst.
 
ok, jag provar att räkna. Det ryttaren slipper är risken för skador på hästen, dvs att värde 200 000 kr blir noll. Det är det som är skillnaden mot att ryttaren äger hästen själv. Sen är de bästa hästarna så "svåra" att få köpa eftersom de inte är till salu men det är en annan frågeställning.

RidningsArbete 2 timmar om dagen i 3 år, jag tänker något slags medelvärde, vet ej hur proffs räknar tid. 2 *7*52 = 728 timmar * 3 år. = 2184 ,

lön 100 kr /timme inkl moms = 218 400 kr
Lön 200 kr /timme inkl moms = 436800 kr
Etc. I Sverige har vi moms på arbete.

@Whirlie hur verkar den planeringen? 2 184 000 kr är då priset för hästen enbart för ryttartiden om ryttaren ska ha 10 % av försäljningsvärdet på hästen med en lön på 100 kr.antar vi vitt arbete så går cirka 50 % bort i moms och arbetsgivaravgifter , då får ryttaren en timpenning på 50 kr ut efter skatt och sociala avgifter. Jag vet ingenting , kan en häst som är 6 år och då relativt oprövad vara värd så mycket. Det kan väl inte vara vilken häst som helst.
Men om du har en andel i en travare betalar du en månadsavgift varje månad. Den täcker mat, husrum, träning och tävling för hästen. Tränaren får alltså lön för sin tid. Är du säker på att det inte är så? Och att de 10% som ryttaren får vid försäljning inte bara är en bonus för att det ska vara lönsamt för ryttaren att verkligen få hästen att öka i värde? Jag har inte koll på den här affärsidén, men det tycker jag ju i så fall låter rimligare.
 
Inte via tävlingsintäkter men framtida försäljning. Två helt olika saker.
Men då har man ju ändå lagt ner såpass mycket pengar under tiden ändå så det lär gå jämt ut, trots allt så är chansen att hästen blir så dyr att ägaren tjänar på det minimal.
 
Intäkterna verkar komma från försäljningen. Den häst och ryttare jag tittade på där kostade hästen, en 3-åring, 200 000:-. Och planen/dealen var att sälja den om tre år (dvs som sexåring).
Det låter som en hög summa men i hästsammanhang så är det en ganska liten summa. Det är dyrt att få upp en häst i dom klasserna att den är värd mera sen, det går typ jämt ut oavsett. Förmodligen så har hästen minskat i värde som 6 åring om det inte är en väldigt exceptionell häst.
 
Det är väldigt väldigt få som tjänar något på hästar, skulle vara hästar på väldigt hög nivå och dom är förmodligen väldigt dyra även som unghästar.

Finns massor av hästar att köpa för 200'. Kan man sin sak och har rätt ryttare bör det finnas potential att sälja till bra pris.
 
Men om du har en andel i en travare betalar du en månadsavgift varje månad. Den täcker mat, husrum, träning och tävling för hästen. Tränaren får alltså lön för sin tid. Är du säker på att det inte är så? Och att de 10% som ryttaren får vid försäljning inte bara är en bonus för att det ska vara lönsamt för ryttaren att verkligen få hästen att öka i värde? Jag har inte koll på den här affärsidén, men det tycker jag ju i så fall låter rimligare.
Jag vet inte hur det är tänkt att fungera, det var ett försök att räkna på konceptet som jag förstod TS beskrivning.

Nu när jag tänker , uhuuu tänka,,,, , är inte en månads träning kostar ungefär 6000 kr ? Eller?

Jag kanske tänker fel? Trist att det är så svårt med hästar.
 
Senast ändrad:
Jag tror inte på iden, det finns säkert ryttare som med lite tur kan få till lönsamhet men de kör i egen regi och utan någon med tillräcklig erfarenhet och förmåga är det dödfött. ASVH höll i ett liknande projekt för några år sedan men det rann ut i sanden som jag minns.

Så mitt svar på A är: Vet inte, men kanske det går att hitta folk som kan tänka sig investera som en social grej. På B är det ett klart nej om du menar ekonomisk lönsamhet.
 
Finns massor av hästar att köpa för 200'. Kan man sin sak och har rätt ryttare bör det finnas potential att sälja till bra pris.
Men det är bara att se sig omkring, hur otroligt få hästar som faktiskt kommer uppåt i klasserna med bra resultat, det är inte många. Och det är ju först då som det blir några summor att prata om ifall man nu vill tjäna på hästen.
 
Finns massor av hästar att köpa för 200'. Kan man sin sak och har rätt ryttare bör det finnas potential att sälja till bra pris.
Ja, det finns många hästar för den summan, majoriteten av dom kommer att sjunka i pris om dom inte är exceptionellt bra hästar och dom hittar man inte för den låga summan. Det är i hästsammanhang inte en särskilt hög summa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp