Bukefalos 28 år!

Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Rimfaxe

Trådstartare
Min sambo och jag bor på en liten gård registrerad jordbruksfastighet, och vi anses vara näringsidkare, där vi än så länge bara har våra egna hästar. Dessa hästar har vi privat.

Vi har tänkt att driva blandad verksamhet på gården.

Vi har tänkt att på sikt kunna slå eget hö och sälja. För att kunna göra det behöver vi införskaffa traktor och allt som behövs för att praktiskt kunna slå och bärga höet. Dessutom är det så att höet måste förvaras någonstans. Ladan är i erbarmligt dåligt skick, men att bygga en ny är mångmiljonbelopp som vi inte har vare sig råd eller plats för, så vi måste renovera denna gamla ladugård. Därefter är det möjligt att förvara hö däri, som vi alltså kan sälja.

Vi vill också kunna erbjuda bra lösdrift, men för det behövs fler hagar, ligghallar, boxar, sadelkammare och andra faciliteter som hästägare vill ha för att vi ska anse vårat ställe som attraktivt. En del av ladan behöver då inredas med detta.

Vi har skog som vi kommer sälja av med och få in en del pengar.

Just nu har vi ingen vinstgenererande verksamhet, men med nödvändiga investeringar så anser vi oss kunna ha det. Syftet är naturligtvis det, men vägen dit är inte kort...

Min undran är ifall vi kan ta upp inköp av material, anlitande av byggfirma etc i företaget? Inkomster får vi ju från försäljningen av skogen, och dem tar vi så klart också upp i företaget.

Eller, spelar det roll att vi har egna hästar idag? Hur ser man på detta skattemässigt? Vi gör inga avdrag eller annat för hästarna i vår verksamhet, utan sköter det helt privat.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Inköp av material och tjänster som går till ekonomibyggnader och t.ex. stängsel/markunderhåll ska inte vara några problem med att ta upp som kostnader i rörelsen. Eftersom ni inte tar upp några kostnader för de privata hästarna så är de ju inget som skattemyndigheten lär ha några synpunkter på.


Själv skulle jag nog plocka in hästarna i rörelsen så att man kan dra av deras kostnader med. Är hästarna inkörda kan man ju låta dem dra hem några stockar från skogen t.ex. Finns säkert andra användningsområden också ifall man behöver motivera det för skattmasen, hästar har ju använts inom jordbruket länge.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Hej! Vi har också jordbruksfastighet och vi har lärt oss att bruksraser (Bruksnordis å ardenner) går som arbetsredskap och är avdragsgilla.All utrustning,redskap etc kan momsen dras på. Däremot så är själva huset inte samma sak. Har man skog som man avverkar kan du skattefritt använda pengarna till att renovera ekonomibyggnader. Dock ej bostadshuset,då måste man skatta.
Vi har 4 hästar,varav 2 är ardennrar och 2 islänningar och islänningarna kan vi inte dra moms på tex spån och foder,bara på ardennrarna. Mvh//Kristina
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Tack för era svar! :)

Det var så att vi var hos en LRF-konsult och lade fram våra planer på vad vi vill göra med gården, dvs höförsäljning och inackorderingar så småningom. På denne lät det som att i stort sett ingenting var avdragsgillt pga att vi har egna hästar privat och att min sambo delvis jobbar som hovslagare. På konsulten fick vi känslan av att det lät som om vi tänkt att göra all renovering enbart för eget bruk, bara för att vi har hästar själva, men så är det ju inte. I dagsläget skulle nog ingen vilja ha sina hästar här pga avsaknad av de flesta bekvämligheter som andra anläggningar har. Det kändes inte som att personen tog oss på allvar eller hur jag ska förklara det. Mötet gav inte så mycket... Det lät som att det var ett väldigt stort hinder att vi hade egna hästar sedan innan?
Vi har förresten två bruksnordsvenskar, och så två hästar av ridhästras.

Nu är ju a och o att se till att ladugården inte faller ihop, och då är det ju takbyte plus en del annan renovering för att själva stommen på den ska hålla, återställande till normalskick så att säga. Sedan ska vi se till att vi praktiskt kan förvara hö i ladan. Sedan har vi möjlighet att få in pengar från höförsäljning.

Bostadshuset särhåller vi från ekonomibyggnaderna. De renoveringar som vi gör på huset betalar vi som vanligt med privata skattade pengar, så det är vi på det klara med. :)

Då känns det i alla fall som att vi kan andas ut och verkligen våga ta ner skogen och kunna investera den i ladugården och så småningom få in vårt eget hö och kunna sälja av det. :bow:
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Bäst svar på vad som gäller får du nog om du pratar med skatteverket. De har faktiskt varit väldigt hjälpsamma de gånger jag har haft funderingar.

Börja med att skriva ner en affärsplan - en sån kommer du ändå få visa upp för skatteverket förr eller senare ;)
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Helt riktigt är det Skatteverket som har kunskapen, de har någon broschyr som man kan ladda ner på nätet SKV 295 som gäller enskilda näringsidkare. Jag har varit på någon informationskväll om skatt för hästföretagare, jag tror det var i samarbete med Länsstyrelsen, kanske kan du hitta något liknande?

Normalt räknas iaf enstaka hästar som hobby, oavsett om man har en jordbruksfastighet - som räknas som näringsverksamhet - eller inte och man får inte göra avdrag för kostnader för dessa. Men om man använder hästarna i verksamheten på något sätt, så kan de räknas in i verksamheten oavsett vilken ras det är. Men kanske Skatteverket lättare "köper" att en nordsvensk jobbar i skogen än att en shettis gör det :grin:

Även om du betalar allt för dina hästar själv, så ska du ta upp en tänkt boxhyra för dina hästar som intäkt - det ses som uttag ur näringsverksamheten att du använder stallet privat, så att säga (precis som privat användning av arbetsgivarens mobiltelefon också ska förmånsbeskattas :angel: ) Men allt som du lägger ner på driftsbyggnader och mark kan du dra av i deklarationen. Är ni momsregistrerade? Då får du ju tillbaka momsen också!
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Japp som tidigare nämnts så får de traditionella bruksraserna (dit nordsvensk brukshäst och Ardenner hör) räknas som djur i lantbruket medan ridhästar inte får räknas dit. Vi har Nordsvenskar och haft hästarmna i lantbruket i flera år utan Skattemyndighetens ifrågasättande, LRF konsult sköter alla våra papper och det har alltid fungerat bra :laugh: TS måste ha fått en dålig handläggare jag skulle gått till ngn annan...
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Vi ska kolla och se vad vi kan hitta för något för hästföretagare.

Nu är det ju så att syftet med verksamheten i första hand är försäljning av hö, som tidigare skrivet. Där räknar vi också med att relativt snart kunna få in pengar ifrån. Uthyrandet av boxar etc ligger längre fram i tiden, bortanför höförsäljningen.

Är det förmånligt att lyfta in varsin häst i verksamheten? Det var något som LRF-konsulten iaf pratade om att man kunde göra, men vad är syftet med det så att säga? Eller är det bättre att ha dem kvar privat?
Syftet är ju inte att försöka ha våra hästar gratis, eller hur man nu ska uttrycka det.

Vi är momsregistrerade.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Vi ska kolla och se vad vi kan hitta för något för hästföretagare.

Nu är det ju så att syftet med verksamheten i första hand är försäljning av hö, som tidigare skrivet. Där räknar vi också med att relativt snart kunna få in pengar ifrån. Uthyrandet av boxar etc ligger längre fram i tiden, bortanför höförsäljningen.

Är det förmånligt att lyfta in varsin häst i verksamheten? Det var något som LRF-konsulten iaf pratade om att man kunde göra, men vad är syftet med det så att säga? Eller är det bättre att ha dem kvar privat?
Syftet är ju inte att försöka ha våra hästar gratis, eller hur man nu ska uttrycka det.

Vi är momsregistrerade.

Grunden för att kunna dra av kostnader, är att de ska generera intäkter. Dvs ska ni producera hö, så kan ni dra av för kostnader som har med höproduktionen att göra, dvs traktor, redskap och lada för förvaring av hö. Men inte att bygga om ladan till stall eller inreda till lösdrift eller med boxar. För det har inget med höproduktionen att göra.

För att skatteverket ska godkänna avdragen måste det också göras troligt att verksamheten ska gå med vinst. Därför är det viktigt att göra en riktig kalkyl, både för skatteverkets skull och er egen. Det krävs rätt mycket investeringar i maskiner, om man inte hyr in dessa. Och det räcker ju med regn vid fel tidpunkt för att hela skörden (och vinsten) ska regna bort.

Hade jag varit i ert ställe hade jag satsat på hösilage i stället - säkrare skörd och mindre risk att den blir förstörd. Dessutom kan balarna lagras utomhus. Om ni nu menar allvar med att vilja börja med höproduktion.

Hästarna kan ni bara lägga in i den verksamheten om de används i den. Dvs använder ni kallbloden till att slå, vända höet eller köra in det, så borde de kunna bli avdragsgilla i verksamheten (däremot inte ridhästarna). Används de inte i verksamheten (=höproduktionen) så går det inte heller att dra kostnaderna för dem.

När det gäller den andra verksamheten - inackordering av hästar i lösdrift eller boxar - så går det inte att lägga in era hästar i den verksamheten. De genererar ju inga intäkter där.
När det gäller nystart av verksamhet, så får man vanligtvis dra kostnader som uppkommer de sista 6 månaderna innan verksamheten startar, och naturligtvis när den har påbörjats. Men det går inte att dra kostnaderna för att renovera ett stall med hänvisning till att ni ska starta inackorderingsverksamhet om 1 eller 2 år. Kostnaderna måste vara i anslutning till verksamhetens påbörjande.

Om ni dessutom har hästarna privat, men fodrar med egenproducerat hö, och stallar upp dem i boxar i inackorderingsstallet, så blir ni förmodligen beskattade för "eget uttag" ur verksamheten.

Så mitt råd är att först tänka igenom ordentligt vad ni vill göra. Sedan räkna fram investeringskalkyl, resultatbudget och likviditetsbudget. Finns det förutsättningar att gå med vinst, så fundera en vända till. Boka sedan tid hos någon ekonomikonsult (vissa erbjuder en första konsultation gratis) för att få deras råd och synpunkter.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Så länge ni inte ANVÄNDER hästarna i verksamheten för att skapa intäkterna så ska de inte ägas av verksamheten, oavsett om det är förmånligt eller inte.

Däremot kan man fråga sig om inte en hovslagare borde kunna motivera att ha ett fåtal egna hästar i verksamhet, som del av sin egen fortbildning i hovslageri. Det tycker inte jag verkar speciellt konstigt i alla fall. Ungefär som att en möbelsnickare kan ha ett eget materialupplag som man övar nya konstruktioner och lösningar på.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Ifall du har betesmarker så lär du ju kunna få EU-stöd och alltså inkomster från marken.

Om hästen betar så att du kan få inkomsterna från EU-stödet så borde det ju att gå att dra av en del kostnader för hästen eftersom hästen är en förutsättning för att du ska kunna hålla marken betad, särskilt ifall du inte har några andra lämpliga betesdjur som får t.ex.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

NEJ, det räcker inte att hästarna betar på mark som man får EU-stöd för!
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Hej
Du berättar en del om hur ni tänkt utveckla er verksamhet. Det låter i mina öron som början till en affärsplan. Du har också en jordbruksfastighet och har redan EU-stöd för markerna och därmed en del förpliktelser.

Ni tänker investera i företaget. Relativt stora kostnader - känns det som.

Utöver den kontakt (dåliga?) som ni haft med LRF tycker jag att ni ska kontakta landsbygds-/lantbruksavdelningen på er länsstyrelse. Det borde - med en bra affärsplan i botten - finnas goda möjligheter för er att få ett företagsstöd för att snabbare kunna utveckla affärsplanen.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

NEJ, det räcker inte att hästarna betar på mark som man får EU-stöd för!

Är du säker på det?

Säg att jag har en 25-årig gammal travare som jag använder för att beta en yta jag får betesbidrag från EU för. Jag har väldigt svårt att tänka mig att skattemyndigheten kan neka mig att dra av kostnader jag har för denna häst.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Jo, ganska säker... fast man kan ändå aldrig veta, det är andra saker som avgör, men betandet av EU-mark är inte en av dem!

Det finns sedan ett par år tillbaka kammarrättsavgöranden att det förhållandet att hästar betar mark för vilken man får EU-stöd inte har betydelse för frågan om hästarna ingår i näringsverksamheten på en jordbruksfastighet.

T.ex. har Kammarrätten i Göteborg uttryckt sig så här;
Av handlingarna framgår inte annat än att verksamheten med de egna
hästarna samt inackordering av andras hästar är den huvudsakliga aktiviteten
på jordbruksfastigheten. Inackordering av hästar är att hänföra till
upplåtelse av jordbruksfastigheten och att detta utgör näringsverksamhet
är inte ifrågasatt. Uppfödning, träning och tävling med de egna hästarna
kan däremot inte anses vara av den karaktären att det är en med inackorderingsverksamheten gemensam aktivitet. Denna utgör inte heller jordbruk och är inte underordnad något jordbruk på så sätt att det kan anses
ingå i en jordbruksverksamhet. Att innehavet av fastigheten i sig innebär
att näringsverksamhet bedrivs och att hästarna genom att beta på fastigheten bidrar till inkomster i form av EU-stöd förändrar inte den bedömningen.
I stället får man göra en självständig bedömning huruvida verksamheten
med de egna hästarna uppfyller kraven för näringsverksamhet.
mål nr 7527-06 och 7528-06

och nu finns det ett avgörande där Regeringsrätten (som numera heter Högsta Förvaltningsdomstolen) skriver att man anser, med hänsyn till vad som framkommit om den under lång tid bedrivna hästuppfödningen och det ekonomiska utfallet, att verksamheten inte utgör förvärvsverksamhet enligt 13 kap. 1 § första stycket IL.
Innehavsregeln i andra stycket innebär att inkomster och utgifter på grund av innehavet av en näringsfastighet räknas till näringsverksamhet även om det inte följer av första stycket. Regeln siktar på inkomster och utgifter som föranleds av själva innehavet av fastigheten och inte på användningen eller nyttiggörandet av tillgångar som finns på fastigheten utan att ha en omedelbar koppling till denna.
Fastigheten har viss betydelse för hästuppfödningen på så sätt att fastigheten ger möjlighet till bete för hästarna vilket i sin tur ger förutsättningar för visst ekonomiskt stöd. Men det innebär enligt Regeringsrätten inte att hästuppfödningen ingår i makarnas bedrivna näringsverksamhet.RÅ 2010 ref 111
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Fast i det fallet du hänvisade till gällde det ju hästar som användes till andra saker.

Anledningen att jag tog exemplet 25-årig gammal travare var att har jag en sådan häst kan ju inte gärna skattemyndigheten gärna hävda att det är en hobbyhäst.

Så pensionärshästar tycker jag borde gå alldeles utmärkt att få dra av kostnader för ifall jag enbart använder dem för att beta areal jag får EU-bidrag för. För att få EU-bidraget måste jag ju ha djur som betar alltså är djuren nödvändiga för inkomsten.

Att de inte godkänner hästar som används för tävlingar och fritidsridning kan jag förstå.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Nu blir jag lite nyfiken på hur en gammal travare skulle bringa sådan inkomst från Eu bidragen så den går med vinst ?
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Nu blir jag lite nyfiken på hur en gammal travare skulle bringa sådan inkomst från Eu bidragen så den går med vinst ?

Det beror väl på hur mycket EU-bidrag man får för den yta hästen klarar av att beta. Har man magra hagar med enligt EU värdefulla miljöer (Man kan få rejäla extrabidrag ifall man har 'värdefull ur botanisk synpunkt' betesmark) så kan det nog bli ganska många 1000-lappar per häst.

Sen beror det ju på hur mycket kostnader man har för hästen. Men har man eget stall och eget hö och kan verka själv så lär man ju inte ha några större kostnader.

Så länge kostnaden för hästen understiger bidraget gör man ju vinst och då har nog skattemyndigheten väldigt svårt att vägra godta avdrag för de kostnader man har.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Eftersom du har detta helt klart för dig så är jag nyfiken på vad du räknar på för summor i bidrag och ditt egna hö , strö på vintern , stall , renoveringar ,el staket ,inköp av verktyg och om pålle skulle bli sjuk .

Hur du får detta till vinst i pengar skulle vara intressant ? För då är det en lysande ide som många skulle kunna ta del av .

Allra hellst de som avlar ,efter som de stona dessutom går dräktiga och även så inbringar en inkomst ?

Det är så man ska gå med vinst i aveln EU bidrag och en häst eftersom man då går med vinst och sen kostar ju då *bara* betäckningen ... och sen bara sälja fölungen som då igentligen inte kostat så mycket ...

Att ingen har kommit på detta!?

Mia
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Enligt skatteverket är "pensionärer" just hobbyhästar, man får inte dra av för att ha en häst som betesdjur.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 708
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 199
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp